6. Andrzej Szewczyk - Teka „Adam i Ewa”, 1976-79

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jan Berdyszak
    - Koła podwójne, 1962,

  • Następny

    Następna praca

    Ryszard Waśko
    - z cyklu Rysunki Medytacyjne, 1987-88,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Karta papieru zapisana przeze mnie tuszem zaprowadziła mnie do Księgi, która stała się mi Ziemią Obiecaną

- Andrzej Szewczyk (Szewczyk A., W poszukiwaniu straconej litery w: Andrzej Szewczyk [katalog wystawy], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 1988, s. nlb.)

 

Powstała w latach 1976-1979 teka „Adam i Ewa” przedstawia tańczące rzędy małych plamek z delikatnym obrysem, wykonanych czarnym tuszem na starym papierze, pochodzącym głównie z lat 20. Dziewięćdziesiąt trzy niemal identyczne karty, stanowią tajemniczą księgę manuskryptów Szewczyka. Każda plamka to troskliwe pociągnięcie piórem, żywy zapis emocjonalnej wrażliwości artysty.

Oferowana teka jest jedną z najwcześniejszych realizacji w technice malowania-pisania Szewczyka. Praca była częścią indywidualnej wystawy artysty w Muzeum Sztuki w Łodzi w 1988 r.

Wystawiany

Łódź, Muzeum Sztuki w Łodzi, Andrzej Szewczyk, lipiec-sierpień 1988.

Reprodukowany

Andrzej Szewczyk [katalog wystawy], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 1988, s. nlb.

Biogram artysty

Pismo w obrazach Szewczyka wywodzi się z alfabetu emocji, jest zapisem bogactwa elementów, z których składa się rzeczywistość ludzka (…).

(Jedliński J., Bardzo wrażliwa materia w: Andrzej Szewczyk [katalog wystawy], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 1988, s. nlb.)

 

Urodzony w 1950 r. w Katowicach Andrzej Szewczyk, rozpoczął swoją działalność artystyczną w czasie ekspansji sztuki konceptualnej. W latach 1974-1978 studiował edukację artystyczną na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie. Nurtowały go zagadnienia związane z wizualnością, znaczeniem malarstwa i artystycznego gestu. Podziwiał twórczość Barnetta Newmana, Jacksona Pollocka i innych abstrakcyjnych ekspresjonistów. Pierwsze eksperymenty doprowadziły go do utożsamienia malarstwa obrazu z malarstwem ściany. Używając malarskiego wałka, jednolitym kolorem pokrywał powierzchnie ścian, wraz z wiszącymi na nich płótnami. Na swojej pierwszej wystawie w Galerii Foksal w 1978 r. pokazał prace odwzorowujące w naturalnej skali proste, geometryczne podziały ścian domków rybackich ze wsi Chłopy, koło Mielna („Malowidła z Chłopów”).

Zainteresowanie Szewczyka kategorią autorstwa, powtarzalnością i powielaniem, zaowocowały w latach 80. nowym etapem twórczości. Malarstwo stało się dla niego żywym pismem. Artysta wyznawał: „Cała ma sztuka jest z pracy ręcznej, tak jakby ten, który pracuje rękoma, mówił rękoma” (Andrzej Szewczyk [katalog wystawy], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 1988, s. nlb). Zaczął wówczas tworzyć dębowo-ołowiane „księgi”: w wywiercone otwory w drewnianych klocach wlewał płynny ołów, zamykając go na kształt pieczęci. Tak powstały „Pomniki listów F. Kafki do F. Bauer” (1981-1984), „Diariusze” (1981-93) oraz tworzony od 1897 r. cykl „Biblioteki”.

Inną techniką malowania-pisania Szewczyka było pokrywanie stron książek rzędami czarnych plam z obrysem. Wykorzystując stronę z encyklopedii chemicznej z 1930 r., którą zapełnił swoim rysunkowym kodem, stworzył „Manuskrypt alchemiczny” (1981-1983). Inny cykl, zatytułowany „Ontografia” (1992) wykonał na starym, czystym papierze, pochodzącym z lat 20. Jako materiał do pracy artystycznej służyły mu także zużyte koperty i stare zaproszenia na wystawy. Tworząc w obszernych cyklach, artysta konsekwentnie realizował swój program „sztuki jako powtórzenia”.

Nr katalogowy: 6

Andrzej Szewczyk (1950 - 2001)
Teka „Adam i Ewa”, 1976-79


papier, tusz, atrament / 40 x 29 cm
na trzeciej stronie okładki naklejona informacja z odręcznym napisem: „Adam i Ewa” / 93 karty – papier (prócz kolorowego) / pochodzi z lat dwudzie / stych / Andrzej Szewczyk / 1976 – 1979 / czarne kaliko + płótno + tektura (cover) oraz wydrukowany adres pocztowy


Cena wywoławcza:
25 000 zł
5 377 EUR
5 606 USD

Estymacja:
32 000 - 36 000 zł ●
6 882 - 7 742 EUR
7 175 - 8 072 USD

Aukcja Online

Początek: 14 czerwca godz. 14.00 
Koniec: 23 czerwca godz. 14.00

Licytuj samodzielnie online lub
skontaktuj się z nami:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: