28. Roman Kramsztyk - Mężczyzna w meloniku (Portret Matteo Hernandeza)

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jerzy Kossak
    - Patrol,

  • Następny

    Następna praca

    Roman Kramsztyk
    - Portret mężczyzny w płaszczu,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

sygn. p.g.: Kramsztyk Katalog wystawy monografi cznej Roman Kramsztyk 1885 – 1942, Żydowski Instytut Historyczny, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 1997 (poz. kat. I/81).Mężczyzna w meloniku to Mateo Hernandez (1885 – 1949) – rzeźbiarz, grafik, rysownik hiszpański. Od 1913 r mieszkał i pracował w Paryżu. Zasłynął jako rzeźbiarz animista.Analogią do prezentowanej pracy jest reprodukowany w katalogu wystawy monograficznej Romana Kramsztyka z lutego 1997 Portret mężczyzny w meloniku (poz. kat. 81) z identycznym ujęciem tej samej postaci, bardziej jednak rozbudowanym – praca wielokrotnie wystawiana i reprodukowana.Roman Kramsztyk to artysta związany ze środowiskiem „Rytm”. Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Józefa Mehoffera. W 1904 roku zapisał się do Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, a od 1911 r. związał swoje życie z Paryżem i Ecole de Paris. Roman Kramsztyk to artysta rozkochany w rzeczywistości. W jego obrazach szczególnego znaczenia nabiera to co pospolite, czasami brzydkie, czasami zwyczajne, ale zawsze prawdziwe. Malował kompozycje figuralne, akty, portrety, pejzaże i martwe natury. Zachwyca nas w jego pracach odczuwalna satysfakcja, temperament i rozmach, z jakim artysta odnotowuje rzeczywistość. Szczególny podziw budzą portrety, niemalże rzeźbiarskie, skonstruowane jakby z brył, mocno akcentowanych barwą i konturem. Ale to co zachwyca nas najbardziej to pogłębiona analiza psychologiczna portretowanych. Widz ma wrażenie, że zna charakter osoby przedstawionej na płótnie, zna jego przywary, traktowane lekko z przymrużeniem oka, a także zalety, często uwypuklone, wszystko by wzbudzić sympatię do modela i odwzorować jego wewnętrzne piękno.

Biogram artysty

Roman Kramsztyk to jeden z najwybitniejszych twórców łączonych z międzynarodowym środowiskiem École de Paris. Malował przede wszystkim portrety, pejzaże, sceny figuralne, martwe natury, akty. Ten wielki polski artysta żydowskiego pochodzenia czerpał z doświadczeń szkoły monachijskiej pozwalając jednocześnie uwodzić się nowym awangardowym nurtom, które rozkwitały w Paryżu w początkach XX wieku. Najbliższy był mu realizm nie pozbawiony ekspresji. Tworzył w duchu nowego klasycyzmu ale pozostawał też pod silnym wpływem malarstwa Cenzanne’a co widoczne jest zarówno w technice jak i w kompozycji jego prac. Echa fascynacji twórczością francuskiego mistrza przebrzmiewają wyraźnie w pejzażach malowanych przez Kramsztyka we Francji – prezentowany „Pejzaż z Collioure” cechują architektonicznie budowana kompozycja, miękkie pociągnięcia pędzla, delikatne kontury i wygaszone kolory. Jednak malarstwo Kramsztyka niezależnie od uprawianego przezeń gatunku to przede wszystkim afi rmacja życia, radość, witalność, czuć w nich miłość do świata i ludzi. Kramsztyk wystawiał w Krakowie, Warszawie, Lwowie, Barcelonie, Paryżu i Brukseli. Uczestniczył w Międzynarodowej Wystawie Sztuka i Technika w Paryżu w 1937 i Wystawie Światowej w 1939 roku. Zmarł tragicznie w getcie warszawskim w 1942 roku.

Nr katalogowy: 28

Roman Kramsztyk (1885 - 1942)
Mężczyzna w meloniku (Portret Matteo Hernandeza)


olej, płótno / 70 x 53 cm


Cena wywoławcza:
120 000 zł
28 986 EUR
30 770 USD

Estymacja:
140 000 - 160 000 zł
33 817 - 38 648 EUR
35 898 - 41 026 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

11 marca 2015 r.
ul. Wiejska 20

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: