68. Magdalena Abakanowicz - Katharsis, 1985 r. (teka 7 grafik)

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Edward Dwurnik
    - Plac Zamkowy, 1998 r.,

  • Następny

    Następna praca

    Edward Dwurnik
    - Obraz nr 274 - 3903, 2008-2009 r.,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

każda sygn. ołówkiem p.d.: M.Abakanowicz 1985 Absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1954) Magdalena Abakanowicz to jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie polskich artystek. U początków swojej twórczej drogi zajmowała się głównie malarstwem wykonując monumentalne kompozycje na kartonie i płótnach. Zasłynęła wielkoformatowymi rzeźbami-instalacjami powstającymi z prostych materiałów zgodnie z panującym w latach 60-tych i wywodzącym się z Włoch nurtem arte povera. Rzeźby zwane potocznie Abakanami ustawiane były często w wolnej przestrzeni i stały się dla Abakanowicz przepustką do międzynarodowej kariery: w 1962 roku na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie zachwyciły publiczność oraz krytykę, zaś trzy lata później, na Biennale w Sao Paulo, artystkę nagrodzono za nie złotym medalem. Rysunek był w twórczości artystki bardzo ważnym medium. Jak pisze sama Abakanowicz: „(…) Rysunek mógł mieć siłę. Kobiety na wsi kreśliły na drzwiach mieszkań znaki i litery święconą kredą i węglem. To zatrzymywało zło. Chciałam też znać zaklęcia, ale były niedostępne. (…) Teraz kiedy rysuję, tłoczy się rzeczywistość, wychodzą na papier części tych obszarów, których zaklęcia nie chronią” (z: Magdalena Abakanowicz, CSW, Zamek Ujazdowski, Warszawa 1995, str. 81) W serii figur Katharsis pokazanej w plenerowej realizacji we Florencji w 1986 roku Abakanowicz sięgnęła po formy uproszczone przedstawiającego człowieka pozbawionego tożsamości. Prezentowana teka siedmiu grafik sygnowanych przez artystkę dotyczy właśnie tego wielkiego projektu, który powstał aby ilustrować, jak sama artystka to ujęła, „straszliwą ludzką niemoc wobec własnej struktury biologicznej”. Po latach w wymiarze międzynarodowym twórczość Abakanowicz wciąż święci tryumfy. Jedna z najbardziej prestiżowych światowych galerii publicznych, londyńska Tate Modern, poświęca artystce całą salę w ramach kolekcji stałej.

Biogram artysty

Żaden inny współczesny artysta nie sprzeciwia się tak stanowczo idei konformizmu i ograniczenia.” - New York Times (29.11.1992)

„Teraz – po wystawach od Krakowa po Canberrę, od Kyoto do Calgary i Chicago, gdzie w 1982 wreszcie pokazano amerykańskiej publiczności retrospektywę jej twórczości – Abakanowicz zaświeciła tu niczym supernova” - The Washington Post (01.11.1986)

(…) Czym jest sztuka?
Pragnęłam wam powiedzieć, że sztuka należy do najmniej szkodliwych działalności człowieka. Pamiętam jednak, że była ona często wykorzystywana w celach propagandowych przez reżimy totalitarne. Chciałam powiedzieć wam o niezwykłej wrażliwości artysty, jednakże przypomniałam sobie, że Hitler był malarzem, a Stalin pisał sonety.
Sztuka pozostanie najbardziej zdumiewającą działalnością człowieka, zrodzoną z bezustannych zmagań rozumu z szaleństwem, marzenia z rzeczywistości... - Magdalena Abakanowicz

Polska rzeźbiarka, wykładowca Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, profesor Uniwersytetu w Kalifornii i Los Angeles. W 1954 roku ukończyła warszawską ASP a następnie PWSSP w Sopocie. Od wielu lat Abakanowicz należy do grona twórców, którymi opiekuje się słynna Marlborough Gallery. W latach 60. stworzyła cykl abakanów – wielkoformatowych prac wykonanych w technice tkackiej. Abakany przyniosły artystce międzynarodowe uznanie już w 1962 roku w trakcie Międzynarodowego Biennale Tkaniny w Lozannie. W ślad za tym wyróżnieniem przyszedł złoty model na Biennale w Sao Paolo (1965) co ostatecznie ugruntowało pozycję Abakanowicz na arenie międzynarodowej. W latach 70. tworzyła cykle "Alteracje" i "Embriologia" - składały się na nie prace oscylujące pomiędzy tradycyjną rzeźbą a tradycyjną tkaniną, wykonane z lin konopnych i płótna z juty nasyconych i utwardzonych żywicą syntetyczną. W latach 80. artystka sięgnęła do tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich, takich jak brąz, kamień i drewno. Człowiek zawsze pozostawał w centrum zainteresowania Abakanowicz jako jednostka elementarna mimo że wiele z jej prac to często przedstawienia zbiorowe. W ten sposób rzeźbiarka chce zwrócić uwagę na kondycję jednostki ludzkiej i jej pozycję we współczesnym świecie – zagubienie w nadmiarze, anonimowość w tłumie.

Prace Magdaleny Abakanowicz można było oglądać dotychczas na licznych polskich i światowych wystawach, m.in. w Pasadenie, Zurichu, Lozannie, Mannheim, Londynie, Melbourne, Nowym Jorku i w wielu innych miastach. Jest artystką rozpoznawalną i cieszącą się niesłabnącym zainteresowaniem na Zachodzie. Jej rzeźby znajdują się w najważniejszych europejskich i amerykańskich instytucjach muzealnych i kolekcjach prywatnych oraz pokazywane są w przestrzeni publicznej takich miast jak Wenecja czy Nowy Jork.

Nr katalogowy: 68

Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017)
Katharsis, 1985 r. (teka 7 grafik)


litografia, papier / 75x56 cm


Cena wywoławcza:
39 000 zł
9 308 EUR
11 642 USD

Estymacja:
45 000 - 55 000 zł
10 740 - 13 127 EUR
13 433 - 16 418 USD

Cena sprzedaży:
42 000 zł
10 024 EUR
12 538 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

16 grudnia 2014 r. godz. 19.00
ul. Wiejska 20, 00-490 Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: