Jacek Sienicki - Wnętrze pracowni, 1984

  • Następny

    Następna praca

    Artysta Nieokreślony (Szkoła Zakopiańska)
    - Macierzyństwo,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Przedstawienia wnętrza pracowni zajmowały istotne miejsce w twórczości Sienickiego. Zazwyczaj jest to jego własne atelier, które mieściło się przy ul. Rycerskiej na Starym Mieście w Warszawie. Cykl prac poświęconych tematowi pracowni jako bezpośredniego i najbliższego artyście otoczenia najlepiej odzwierciedla cechy charakterystyczne malarstwa Sienickiego - skupienie i wyciszenie, konsekwentne poszukiwanie koloru i materii malarskiej. Za ową bezkompromisową postawę i nie poddawanie się aktualnym modom został nagrodzony w 1983 roku Nagrodą im. Cybisa. Kadry z wnętrz malowane w latach 80., jak w przypadku oferowanego obrazu,  utrzymane w zgaszonych, niekiedy wręcz mrocznych barwach odpowiadały zbiorowym nastrojom tamtej epoki i snuły bardzo intymną narrację o kondycji człowieka. Człowieka, którego smukła potraktowana schematycznie sylwetka jest ledwo dostrzegalna w gęstej materii obrazu a jednak jest to obecność niezaprzeczalna. I choć często niewidoczna gołym okiem istota ludzka pozostawała w centrum zainteresowania artysty, stanowiła odrębną jednostkę a zarazem utożsamiała samego artystę, świat jego wewnętrznych przeżyć, stanów ducha.

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna

Wystawiany

Warszawa, Galeria Dzieł Sztuki Wspczesnej Dzieduszycki i Sosnowski, Jacek Sienicki (wystawa indywidualna), 1986

Biogram artysty

Absolwent warszawskiej ASP gdzie w latach 1948-54 studiował m.in. u Artura Nacht-Samborskiego i Marka Włodarskiego. Z Akademią związany był długo po jej ukończeniu pełniać rolę asystenta Nachta-Samborskiego oraz wykładowcy. Współorganizował i uczestniczył w słynnej Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale, która odbyła się w 1955 roku. Prace Sienickiego były odzwierciedleniem tego co nazwane zostało przez krytyków postawą arsenałową. Polegać ona miała na nadrzenym traktowaniu etyki, podkreślaniu związków między sztuką i życiem, podejmowaniu tematyki codziennej egzystencji. Do motywów, które podejmował konsekwentnie przez całe swoje życie należą: Warszawa, martwa natura, wnętrze pracowni, postać ludzka. Pragnął, jak mawiał, w tych prostych tematach zdobyć się na właściwe „przekroczenie”, być delikatnym i silnym, wyjść z banału, udać się w te rejony, w których może zrodzić się coś prawdziwego z (…) myślenia, odczuwania natury, życia, rozumienia kondycji człowieka. Jacek Sienicki lubił czerpał z osiągnięć polskiego koloryzmu i ekspresjonizmu. Interesowała go również materia malarska co widoczne jest w niejednokrotnie bogatej fakturze płótna kształtowanej przez grubo nakładaną farbę. Jednak to związek sztuki z życiem pozostawał motywem wiodącym gdyż, jak sam mówił: (…) malarstwo to nie kolory – najładniejsze,najlepsze, to całe życie i jego tragizm, nędza, wielka samotność, trochę radości. Konieczność mówienia o tym wszystkim. Potrzeba znalezienia własnej konstrukcji dla myśli, uczucia. Przedstawienia wnętrza pracowni zajmowały istotne miejsce w twórczości Sienickiego. Zazwyczaj jest to jego własna pracownia, która mieściła się przy ul. Rycerskiej na Starym Mieście w Warszawie. Proponowana praca pochodzi z 1974 roku. Zachwyca w niej zestawienie kolorystyczneczęsto wykorzystywanej i ulubionej przez artystę szarości z mocnym akcentem intensywnego błękitu. W tej uderzającej a zarazem subtelnej grze barwnej uwidacznia się prawdziwy kunszt kolorysty obdarzonego wyrafinowanym smakiem.

Jacek Sienicki (1928 - 2000)
Wnętrze pracowni, 1984


olej, płótno / 135,5 x 80 cm
sygn. na odwrocie: Jacek Sienicki ol. pł „Wnętrze pracowni", datowany l.g.: 1 I - 25 II 84, na blejtramie pieczątka Galerii Dzieł Sztuki Współczesnej Dzieduszycki i Sosnowski w Warszawie


Kontakt w sprawie obiektów

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: