Fangor Wojciech (1922 - 2015)
Niniejszy Regulamin określa zasady i warunki sprzedaży dzieł sztuki lub innych obiektów kolekcjonerskich na aukcji Artis Arundo Spotlight organizowanej przez Omenaa Foundation z siedzibą w Warszawie, ul. Heleny Kozłowskiej 1/43, 00-710 Warszawa, wpisanej do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000509539, NIP: 5272719133, REGON: 147357946, zwanej dalej „Fundacją”. Regulamin obowiązuje wszystkich Licytujących, którzy biorą udział w Aukcji oraz Nabywców, którzy zawarli z Fundacją umowę sprzedaży w ramach aukcji. Postanowienia niniejszego Regulaminu mogą być przez Fundację w każdym czasie odwołane lub zmienione do chwili zakończenia przez aneksy opublikowane w trakcie Aukcji.
1. Definicje
Aukcja – zorganizowany i ograniczony w czasie sposób zawarcia umowy sprzedaży Obiektu pomiędzy Fundacją a Nabywcą, na zasadach i warunkach określonych w niniejszym Regulaminie.
Cena wywoławcza – cena wywoławcza jest kwotą wskazaną w Katalogu przy danym Obiekcie, od której rozpoczyna się Aukcja Obiektu. Obiekty licytowane są w górę, tzn. licytacja może zakończyć się na kwocie wyższej niż cena wywoławcza lub równą tej kwocie.
Formularz rejestracji – dokument sporządzony według wzoru przygotowanego przez Partnera, którego wypełnienie przez Licytującego jest warunkiem dopuszczenia do udziału w Aukcji, przy czym w wyjątkowych wypadkach Partner może podjąć decyzję o warunkowym dopuszczeniu
do Aukcji Licytujących, którzy nie wypełnili Formularza rejestracji.
Katalog – dokument przygotowany przez Fundację zawierający opis Obiektów wraz z ceną wywoławczą, które zostaną wystawione na sprzedaż w trakcie Aukcji.
Licytacja – proces, w ramach którego w trakcie trwania Aukcji Licytujący na zasadach i warunkach określonych w niniejszym Regulaminie mogą składać Oferty na Obiekty.
Licytujący – osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, utworzona i działająca zgodnie z przepisami właściwego prawa, biorąca udział w Aukcji.
Nabywca – Licytujący, który w trakcie trwania Aukcji złożył najwyższą Ofertę („Wylicytowana Cena”), w wyniku czego z chwilą zakończenia Aukcji pomiędzy nim a Fundacją zostanie zawarta umowa sprzedaży.
Obiekt – dzieło sztuki lub inny obiekt kolekcjonerski wystawiony na sprzedaż w ramach Aukcji.
Oferta – złożona przez Licytującego w trakcie trwania Aukcji oferta na zakup Obiektu za cenę wyrażoną w polskich złotych.
Partner - spółka pod firmą „Dom Aukcyjny Polswiss Art” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Wiejska 20, 00-490 Warszawa, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000187973, NIP: 5262461779, REGON: 016246823, o kapitale zakładowym w wysokości 1.276.000 zł, która na mocy umowy zawartej z Fundacją zobowiązała się do obsługi technicznej Aukcji, w tym przez udostępnienie swojej strony internetowej online.polswissart.pl oraz aplikacji mobilnej Polswissart oraz zapewnienie zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego określonych w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Podatek VAT – Cena Wywoławcza oraz Wylicytowana cena zawierają podatek od towarów i usług VAT w obowiązującej stawce. Fundacja na sprzedane Obiekty wystawi fakturę VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami, z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.
2. Postanowienia ogólne
Przedmiotem Aukcji są Obiekty przekazane Fundacji przez darczyńców lub stanowiące własność Fundacji. Zgodnie z oświadczeniami darczyńców wystawione na Aukcję Obiekty stanowiły ich własność, bądź też Fundacja ma prawo do rozporządzania nimi, a ponadto Obiekty te nie są objęte jakimkolwiek postępowaniem sądowym i skarbowym, są wolne od zajęcia i zastawu oraz innych ograniczonych praw rzeczowych, a także jakichkolwiek roszczeń osób trzecich. Opisy zawarte w Katalogu Aukcji mogą być uzupełnione lub zmienione przez Fundację do momentu zawarcia umowy sprzedaży. Fundacja zapewnia, że opisy katalogowe Obiektów wystawionych na Aukcji wykonane zostały w najlepszej wierze z wykorzystaniem doświadczenia i wiedzy fachowej pracowników Fundacji oraz współpracujących z Fundacją ekspertów.
3. Udział w Aukcji – zasady ogólne.
Warunkiem udziału w Aukcji jest zaakceptowanie przez Licytującego zasad i warunków Aukcji zawartych w niniejszym Regulaminie w całości i bez jakichkolwiek zastrzeżeń. Wszyscy Licytujący muszą zarejestrować się przed przystąpieniem do Licytacji, dostarczyć wymagane informacje przewidziane w Formularzu rejestracji, przy czym w wyjątkowych wypadkach Partner może podjąć decyzję o warunkowym dopuszczeniu do Aukcji Licytujących, którzy nie spełnili tych warunków. W przypadku powzięcia uzasadnionych wątpliwości Partner ma prawo poprosić Licytującego (np. w celu ustalenia jego tożsamości lub w celu uniknięcia fałszerstwa) o przedstawienie dodatkowych dokumentów lub pozyskać dane o Licytującym od osób trzecich. Fundacja lub Partner ma prawo według swojego uznania odmówić dopuszczenia do udziału w Aukcji lub odrzucić Ofertę złożoną przez dowolnego Licytującego bez konieczności podawania przyczyn. Dane osobowe Licytującego są informacjami poufnymi i pozostają do wyłącznej wiadomości Fundacji i Partnera. O ile Licytujący nie zażyczy sobie inaczej, faktura dokumentująca zawarte umowy sprzedaży zostanie przesłana na adres podany przez Licytującego w Formularzu rejestracji. Nabywca bez zgody Fundacji nie ma prawa zmieniać swoich danych wskazanych na Formularzu rejestracji, za wyjątkiem sytuacji, w której doszło do oczywistej pomyłki, ani też żądać wystawienia dokumentów potwierdzających zawarcie umowy sprzedaży na osoby trzecie inne niż Nabywca, w tym osoby z nim spokrewnione, spowinowacone bądź podmioty powiązane z nim organizacyjnie lub kapitałowo.
4. Licytacja za pośrednictwem strony internetowej online.polswissart.pl
Licytujący, którzy chcą brać udział w Aukcji za pośrednictwem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość w postaci strony internetowej online.polswissart.pl, powinni stworzyć indywidualne konto na platformie online.polswissart.pl podając wymagane dane. Po zalogowaniu się na konto należy wybrać Aukcję. Rejestracja do Aukcji nastąpi po wypełnieniu formularza identyfikacji klienta i weryfikacji zawartych w nim danych dokonanej przez Partnera. Fundacja i Partner nie ponoszą odpowiedzialności za brak możliwości uczestniczenia w Aukcji przez Licytującego, w tym składania kolejnych Ofert za pośrednictwem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość w postaci strony internetowej w przypadku jakichkolwiek problemów technicznych. Fundacja i Partner zastrzegają, że mogą rejestrować i archiwizować działania Licytujących podejmowane za pośrednictwem strony internetowej.
5. Licytacja za pośrednictwem aplikacji mobilnej Polswissart
Licytujący, którzy chcą brać udział w Aukcji za pośrednictwem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość w postaci aplikacji mobilnej Polswissart, powinni pobrać bezpłatną Aplikację Polswissart dostępną poprzez App Store i Google Play a następnie stworzyć indywidualne konto w Aplikacji podając wymagane dane. Po zalogowaniu się na konto należy wybrać Aukcję. Rejestracja do Aukcji nastąpi po wypełnieniu formularza identyfikacji klienta i weryfikacji zawartych w nim danych dokonanej przez pracowników Polswissart. Fundacja i Partner nie ponoszą odpowiedzialności za brak możliwości uczestniczenia w Aukcji przez Licytującego, w tym składania kolejnych Ofert za pośrednictwem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość w postaci aplikacji mobilnej w przypadku jakichkolwiek problemów technicznych. Fundacja i Partner zastrzegają, że mogą rejestrować i archiwizować działania Licytujących podejmowane za pośrednictwem aplikacji mobilnej.
6. Przebieg aukcji
Aukcja rozpocznie się w dniu 22 maja 2025 r. o godzinie 10.00 od umożliwienia Licytującym składania Ofert na Obiekty na stronie internetowej online.polswissart.pl i w aplikacji mobilnej Polswissart za kwotę równą cenie wywoławczej. Licytujący mają prawo składać swoje Oferty do chwili zakończenia Aukcji zgodnie z tabelą postąpień zamieszczoną poniżej.
Zakończenie Aukcji nastąpi w dniu 8 czerwca 2025 r. o godzinie 17.00, co będzie równoznaczne z udzieleniem przybicia i zawarciem umowy sprzedaży pomiędzy Fundacją a Licytującym, który zaoferował najwyższą cenę widniejącą przy danym obiekcie na stronie internetowej online.polswissart.pl lub w aplikacji mobilnej Polswissart w chwili zakończenia Aukcji. W przypadku złożenia oferty przez Licytującego tuż przed upływem czasu aukcji, licytacja danego przedmiotu przedłuża się automatycznie o 10 minut. Jeśli w tym czasie nie zostanie złożona kolejna oferta, licytacja przedmiotu zostanie zakończona. Ceny na Aukcji są podawane w złotych polskich. Fundacja lub Partner do chwili zakończenia Aukcji może wycofać dany Obiekt ze sprzedaży bez podania przyczyn.
Od | Do | Postąpienie PLN |
0 | 3000 | 100 |
3000 | 3200 | 200 |
3200 | 3800 | 300 |
3800 | 4200 | 200 |
4200 | 4800 | 300 |
4800 | 5000 | 200 |
5000 | 10000 | 500 |
10000 | 20000 | 1000 |
20000 | 22000 | 2000 |
22000 | 28000 | 3000 |
28000 | 32000 | 2000 |
32000 | 38000 | 3000 |
38000 | 42000 | 2000 |
42000 | 48000 | 3000 |
48000 | 50000 | 2000 |
50000 | 100000 | 5000 |
100000 | 300000 | 10000 |
300000 | 500000 | 20000 |
500000 | I powyżej | 50000 |
7. Płatności
Licytujący, który w wyniku przyjęcia jego Oferty zawarł z Fundacją umowę sprzedaży jest zobowiązany do zapłaty Wylicytowanej ceny za zakupione Obiekty w terminie 7 dni od doręczenia mu faktury, wystawionej po zakończeniu Aukcji, przelewem, na rachunek bankowy Fundacji prowadzony w mBank S.A.:
Omenaa Foundation
41 1140 2062 0000 4426 2800 1017
z opisem „Licytacja – aukcja Artis Arundo Spotlight 2025”.
Fundacja ma prawo odmówić przyjęcia płatności za Obiekt przez osoby trzecie działające
w imieniu lub na zlecenie Nabywcy, z wyłączeniem banków, instytucji kredytowych lub innych instytucji finansowych.
8. Płatność w walutach innych niż polski złoty
Wszystkie płatności są przyjmowane w polskich złotych. Na specjalne życzenie Nabywcy i po wcześniejszym uzgodnieniu Fundacja dopuszcza możliwość dokonania płatności w Euro, dolarach amerykańskich lub funtach brytyjskich. Przewalutowanie zostanie dokonane po dziennym kursie kupna waluty obowiązującym w dniu poprzedzającym dzień zlecenia płatności.
9. Przejście własności Obiektu na Nabywcę.
Własność Obiektu przechodzi na Nabywcę z chwilą zapłaty Wylicytowanej Ceny.
10. Odbiór obiektów
Odbiór zakupionego na Aukcji Obiektu jest możliwy po dokonaniu przez Nabywcę zapłaty Wylicytowanej Ceny. Odbiór Obiektu powinien nastąpić w terminie 7 dni roboczych od dnia zapłaty przez Nabywcę Wylicytowanej Ceny.
11. Postępowanie w przypadku opóźnienia lub braku płatności
W przypadku gdy Nabywca w terminie 7 dni roboczych od daty zakończenia Aukcji nie uiści Wylicytowanej Ceny, Fundacja bez uszczerbku dla innych swoich praw może zastosować jeden lub kilka z poniższych środków prawnych:
a) przechować Obiekt w swojej siedzibie lub w innym miejscu na koszt i ryzyko Nabywcy;
b) naliczać odsetki ustawowe za opóźnienie od dnia wymagalności do dnia zapłaty Wylicytowanej Ceny;
c) wszcząć postępowanie sądowe przeciwko Nabywcy w celu odzyskania wierzytelności;
d) odstąpić od umowy sprzedaży bez konieczności wyznaczania dodatkowego terminu i zatrzymać dotychczas otrzymane od Nabywcy środki finansowe na poczet pokrycia poniesionych szkód i utraconych korzyści.
12. Reklamacje
Wszelkie reklamacje będą rozpatrywane zgodnie z przepisami prawa polskiego. Nabywca będący osobą fizyczną ma prawo zgłosić reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową w zakresie autentyczności Obiektu w terminie 2 lat od daty wydania Obiektu. Wobec Nabywców nie będących konsumentami Fundacja nie ponosi odpowiedzialności za wady fizyczne oraz wady prawne zakupionych Obiektów.
13. Pozwolenie na export
Fundacja nie zapewnia jakichkolwiek pozwoleń na wywóz Obiektów poza granice Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z powyższym Licytujący we własnym zakresie powinni się zorientować czy w razie potrzeby wywozu obiektu poza granice Polski nie są wymagane dodatkowe pozwolenia. Zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. nr 162 poz. 1568, z późn. zm.), wywóz określonych obiektów poza granice kraju wymaga zgody odpowiednich władz; w szczególności dotyczy to obrazów starszych niż 50 lat o wartości powyżej 40 000 złotych. Nabywca jest zobowiązany do przestrzegania przepisów w tym zakresie, a niemożliwość uzyskania odpowiednich dokumentów lub opóźnienie w ich uzyskaniu nie uzasadniają odstąpienia od umowy sprzedaży ani opóźnienia w uiszczeniu Wylicytowanej Ceny.
14. Dane osobowe Licytujących
Licytujący oświadcza, że został poinformowany o tym, że jego dane osobowe są przetwarzane przez Fundacje i Partnera – będących administratorem danych osobowych Licytującego. Fundacja i Partner przetwarza dane osobowe w celu zapewnienia niezbędnych warunków dla zorganizowania Aukcji oraz należytego wykonania umów zawartych na podstawie tego Regulaminu (art. 6 ust. 1 lit. b Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej zwane: „RODO”) oraz obowiązków podatkowych związanych z ich wykonaniem (art. 6 ust. 1 lit. c RODO). Odbiorcami danych Licytującego mogą być podmioty świadczące usługi (w tym usługi IT) oraz banki. O możliwościach uzyskania kopii danych lub o miejscu udostępnienia danych można się dowiedzieć poprzez kontakt z Fundacją lub Partnerem. Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do uczestnictwa w Aukcji oraz zawarcia i realizacji umów zawartych na podstawie niniejszego Regulaminu oraz przez czas koniecznych dla dochodzenia ewentualnych roszczeń, tj. przez okres 12 miesięcy od zakończenia Aukcji lub przez okres 7 lat w przypadku zawarcia przez Licytującego jakiejkolwiek umowy na podstawie niniejszego Regulaminu.
Zgodnie z przepisami RODO Licytującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jak również prawo do żądania od Fundacji i Partnera: dostępu do danych osobowych gromadzonych przez Fundacje i Partnera oraz ich sprostowania, usunięcia danych osobowych dotyczących Licytującego, ograniczenia danych osobowych dotyczących Licytującego, zaprzestania przetwarzania danych osobowych dotyczących Licytującego (sprzeciw wobec przetwarzania), przenoszenia danych dotyczących Licytującego, przy czym Licytujący ma świadomość, że podanie danych osobowych przez Licytującego jest dobrowolne, z zastrzeżeniem, że niepodanie ich uniemożliwi Licytującemu udział w Aukcji.
15. Postanowienia dotyczące przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Partner oświadcza, iż jest instytucją obowiązaną w rozumieniu ustawy z dnia 1 marca 2018 r.
o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dale „AML”) w zakresie, w jakim (i) przyjmuje lub dokonuje płatności za towary w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane, (ii) obraca lub pośredniczy w obrocie dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi oraz antykami w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.), w zakresie transakcji o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro, bez względu na to, czy transakcja jest przeprowadzana jako pojedyncza operacja, czy kilka operacji, które wydają się ze sobą powiązane.
W związku z powyższym Partner jest zobligowany m.in. do rozpoznawania ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, dokumentacji rozpoznanego ryzyka, stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, zachowania tajemnicy określonej w ustawie, przekazywania informacji i zawiadomień GIIF, przekazywania informacji i zawiadomień prokuratorowi.
W celu wypełnienia powyższych obowiązków Partner ma prawo wnosić o podanie przez Licytujących/Nabywców informacji koniecznych do spełnienia wyżej wymienionych obowiązków.
W przypadku odmowy przez Licytującego/Nabywcę udzielenia Partnerowi informacji niezbędnych do spełnienia powyższych obowiązków wynikających z AML Partner ma prawo odmówić dopuszczenia Licytującego do udziału w Aukcji, jak również żądać od Fundacji aby odstąpiła od umowy sprzedaży zawartej z Nabywcą w ramach Aukcji z winy Nabywcy, bez prawa żądania przez Nabywcę jakiejkolwiek rekompensaty.
16. Rozstrzyganie sporów.
Wszelkie spory wynikłe na tle postanowień niniejszego Regulaminu oraz wszelkie spory wynikające z umów sprzedaży zawartych na jego podstawie będą rozpatrywane przez Sąd powszechny właściwy dla siedziby Fundacji. Licytujący poddają się niniejszym jurysdykcji tego sądu.
17.Obowiązujące przepisy prawa
Niniejszy regulamin podlega prawu polskiemu i zgodnie z nim będzie interpretowany. Niniejszy Regulamin stanowi całość uzgodnień pomiędzy Fundacją a Licytującymi oraz zastępuje jakąkolwiek wcześniejszą umowę czy porozumienie (czy to ustną, czy pisemną) pomiędzy Fundacją a Licytującymi dotyczącą materii objętych przedmiotem niniejszego Regulaminu. Jeżeli jakakolwiek część niniejszego Regulaminu zostanie uznana przez sąd właściwy lub inny upoważniony podmiot za nieważną, podlegającą unieważnieniu, pozbawioną mocy prawnej, nieobowiązującą lub niewykonalną, pozostałe części niniejszego Regulaminu będą nadal uważane za w pełni obowiązujące i wiążące, a Fundacja i Licytujący działając w dobrej wierze zastąpią takie postanowienie postanowieniem ważnym i wykonalnym, które będzie najpełniej oddawać ekonomiczny sens pierwotnego zapisu. Fundacja w szczególności zwraca uwagę na przepisy: ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. Nr 162 poz. 1568) – wywóz określonych obiektów poza granice kraju wymaga zgody odpowiednich władz,– ustawy z dnia 21 listopada 1996r, o muzeach (Dz.U. z 1997r Nr5, poz.24, z późn. zm.) – muzea rejestrowane mają prawo pierwokupu zabytków bezpośrednio na aukcji za kwotę wylicytowaną – ustawy z dnia 25 maja 2017 r. o restytucji narodowych dóbr kultury (Dz. U. z 2017 r. poz. 1086) – Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego występuje o zwrot wyprowadzonego z naruszeniem prawa z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej narodowego dobra kultury RP.