Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
48.

Tadeusz Kantor
(1915-1990)

Emballage VI, 1967 (Personnage emballé, Ambalaż ludzki)

olej, ambalaż, płótno / 205 x 160 cm

sygn. p.d.: Kantor, sygn. i opisany na odwrociu: T. KANTOR 1967 / KRAKÓW / "EMBALLAGE" / wys. 205 / szer. 160, na blejtramie wskazówki montażowe oraz dwie nalepki wywozowe, nalepka z opisem pracy i sygnaturą artysty oraz nalepka z Galleria Milano i Biennale de Sao Paulo

Cena wywoławcza:
3 800 000 
Estymacja:
4 500 000 - 5 500 000 
Cena wylicytowana:
4 300 000 *
48.

Tadeusz Kantor
(1915-1990)

olej, ambalaż, płótno / 205 x 160 cm

sygn. p.d.: Kantor, sygn. i opisany na odwrociu: T. KANTOR 1967 / KRAKÓW / "EMBALLAGE" / wys. 205 / szer. 160, na blejtramie wskazówki montażowe oraz dwie nalepki wywozowe, nalepka z opisem pracy i sygnaturą artysty oraz nalepka z Galleria Milano i Biennale de Sao Paulo

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna

Paryż, Galerie de France, Metamorphoses. Tadeusz Kantor, 1982.
Łódź, Muzeum Sztuki w Łodzi, Emballage. Kantor, 25.05-02.07.1975.
Paryż, 3e Salon International de Galeries Pilotes, 1970.
São Paulo, IX Biennale w Săo Paulo, 1967/1968.

„Wiesław Borowski, Tadeusz Kantor”, [Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe], Warszawa, 1982, poz. kat. 113.
„Metamorphoses. Tadeusz Kantor”, Paryż, 1982, s. 70.
„Emballage. Kantor”, Muzeum Sztuki, Łódź, 1975, s. nlb.
W. Borowski, „Malarstwo Kantora. Ambalaże i Multiparty”, [w: ] Współczesność, 1970, nr 9 z dn. 02.05.1970.
„Poezja i rupiecie”, [w:] Polska, 1967, nr 9.

Tadeusz Kantor zaczął na początku lat 60. poszukiwać nowej formy wyrazu. Uważał powrót do malarstwa realistycznego za niemożliwy, a jednocześnie pragnął „odzyskać” przedmiot i wynaleźć sposób na zwrot ku figuracji. „Przedmiot interesował mnie zawsze. Zdawałem sobie sprawę, że on sam jest nie do zwyciężenia i niedostępny. Naturalistycznie odtworzony na obrazie staje się mniej lub bardziej naiwnym fetyszem. Kolor, który usiłuje go dotknąć, uwikłuje się natychmiast w pasjonującą przygodę światła, materii i fantomów. Ale przedmiot trwa dalej nieodgadniony. Czy nie można by go »dotknąć« w inny sposób. Sztuczny. Poprzez negatyw, odcisk lub przez ukrycie. Przez coś, co go ukrywa” – pisał artysta w swoim manifeście (cyt. za: Borowski W., Tadeusz Kantor, Warszawa 1982, s. 147-148). W tym duchu Kantor zaczął gromadzić odpady – kawałki spróchniałego drewna, szmaty i strzępki materiałów, taśmy, papiery, foliowe worki, zmięte koperty oraz pakunki – by komponować z nich na płótnie złożone układy, dopełniane barwnymi plamami farby. Podczas pobytu w Szwajcarii ukuł dla tych prac określenie „ambalaż” (franc. „emballage” – opakowanie). Ta nowa strategia twórcza, podobnie jak kolaż, zawieszała dotychczasowe sensy i znaczenia przedmiotów, kierując uwagę na kwestie obrazu, reprezentacji i opakowania – rozumianego jako zakrywanie, maska czy kostium. Wielkoformatowy „Emballage VI”, powstały w 1967 roku, jawi się jako fantom potężnej, zdeformowanej męskiej sylwety. Mutant „ubrany” w doklejoną do płótna, zdekonstruowaną kurtkę, stoi na cienkich nóżkach, wypinając ku widzowi nagi tors. Funkcjonując w abstrakcyjnej przestrzeni kompozycyjnej, wtłoczony zostaje w miraże barwnych, ekspresyjnych plam. Wykreowany przez artystę „ambalaż ludzki” staje się tajemniczą metaforą o szerokim wachlarzu znaczeń. Niesie ze sobą narracyjny potencjał, a zarazem prowadzi ku istocie – ku temu, co ukryte i skrywane za formą przedmiotu.

Reżyser, twórca happeningów, malarz, scenograf, pisarz, teoretyk sztuki. Studia na Wydziale Malarstwa Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął w 1934 roku trafiając do pracowni prof. Władysława Jarockiego. Równocześnie z malarstwem studiował malarstwo dekoracyjne i teatralne u prof. Karola Frycza, dyrektora teatrów krakowskich. W tym czasie fascynowała go twórczość związanego z Krakowem Stanisława WyspiańskiegoW latach powojennych Kantor współtworzył Grupę Młodych Plastyków. Z jego inicjatywy powstała również Galeria Krzysztofory, jedna z pierwszych powojennych galerii prezentujących sztukę aktualną. Aktywny w środowisku artystycznym w roku 1948 żywo zaangażował się w organizację I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie.W 1955 roku jako jeden z dziesiątki polskich artystów. zaprotestował przeciwko realizmowi socjalistycznemu wystawą 9 Malarzy w Domu Plastyków. Wystawa ta była zapowiedzią powstania Grupy Krakowskiej II, będąc jednym z pomysłodawców jej reaktywacji w 1957 roku.

Dla Tadeusza Kantora wizja sztuki opierała się w znacznej mierze o poszukiwanie takich sposobów artystycznej wypowiedzi, które mogłyby sprostać wyzwaniom współczesności. Był gorliwym wyznawcą pełnej swobody twórczej, zwolennikiem eksperymentu. Sam chłonął wszelkie nowinki, wykorzystując z nich to, co okazywało się przydatne jemu samemu, chętnie przetwarzał i modyfikował.

W pierwszym okresie twórczości, tuż po wojnie, malował figuratywne obrazy, wypełnione groteskowo uproszczonymi postaciami. Następnie przyszedł czas dynamicznych kompozycji metaforycznych o oszczędnej, chłodnej kolorystyce. W drugiej połowie lat 50. w wyniku podróży na Zachód a zwłaszcza zaś do Paryża zaczęły powstawać płótna taszystowskie charakteryzujące się wibracjami plam, linii, barw. Objawił się w nich stosunek Kantora do materii malarskiej, którą traktował na wskroś użytkowo. Pod koniec lat 50. tę nową ścieżkę Kantora doceniła krytyka zagraniczna a w ślad za nią europejscy i amerykańscy kolekcjonerzy sztuki. Końcówka lat 50. oraz lata 60. stały się pasmem wystawienniczych sukcesów i rozwoju kariery artystycznej Tadeusza Kantora. W latach 70. artysta powrócił do eksperymentów z płótnem tworząc liczne asamblaże i ambalaże – kompozycje półprzestrzenne, w których aplikowane na płótnie używane, nierzadko zniszczone przedmiotyprzeistaczały obraz w relief.