Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
91.

Wilhelm Sasnal
(ur. 1972)

Doorpusher 1984, 2002

tusz, papier / 40,5 x 28,5 cm (w świetle passe-partout)

opisany l.d.: Doorpusher, 1984, sygn. i opisany na odwrociu: 80153-3 / WILHELM SASNAL 2002

Cena wywoławcza:
18 000 
Estymacja:
22 000 - 25 000 
Cena wylicytowana:
18 000 *
91.

Wilhelm Sasnal
(ur. 1972)

tusz, papier / 40,5 x 28,5 cm (w świetle passe-partout)

opisany l.d.: Doorpusher, 1984, sygn. i opisany na odwrociu: 80153-3 / WILHELM SASNAL 2002

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna Nowy Jork, Van Ham, aukcja 02.12.2024, poz. 57

Wilhelm Sasnal w swojej twórczości sięga po tematy zaczerpnięte z codziennych obserwacji – z ekranów telewizora i komputera, z reklam czy kolorowych magazynów. Jako malarz realizmu przedstawia pozornie banalne przedmioty, a jednocześnie dotyka obszarów kultury wizualnej dobrze znanych współczesnemu odbiorcy. Niekiedy wchodzi też w dialog z innymi artystami, cytując lub reinterpretując ich dzieła. Prezentowany rysunek odnosi się do fotografii „Doorpusher” z 1984 roku autorstwa kanadyjskiego twórcy Jeffa Walla. Wall uchwycił w kadrze młodego mężczyznę stojącego przed drzwiami w niejednoznacznej pozie, prowokującej różne interpretacje. Sasnal sięga po ten motyw w sposób fragmentaryczny – cytuje jedynie kontur spodni bohatera zdjęcia. Wyłaniające się z czarnego tła białe pola i czarne linie trwają w zawieszeniu, pozbawione kontekstu postaci. W oderwaniu od ludzkiej sylwetki tracą swoją czytelność, zamieniając się w kształt abstrakcyjny i absurdalny – rodzaj enigmatycznej skorupy, której zadaniem jest intrygować i pobudzać wyobraźnię. Nie jest to pierwszy przypadek, gdy Sasnal sięga do twórczości Walla. W tym samym, 2002 roku stworzył pracę „A fight on the sidewalk, after Jeff Wall”, w której czarnym tuszem przerysował z odbitki fotografa dwie postaci walczących na ulicy mężczyzn. Ścieżki obu artystów przecięły się również podczas zbiorowej wystawy „Konversationsstücke Akt III” w berlińskiej Johnen Galerie w 2010 roku.

Wilhelm Sasnal przyszedł na świat w Tarnowie. Jest malarzem, rysownikiem, filmowcem, twórcą komiksów “Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001” (2001) i “Lawa” (2014) oraz autorem projektów okładek książek. W latach 1992-1994 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, przeniósł się jednak na Wydział Malarstwa krakowskiej ASP. W 1999 r. uzyskał dyplom w pracowni prof. L. Misiaka. W latach 1996-2001 współtworzył grupę Ładnie. Współpracuje z warszawską Fundacją Galerii Foksal, Galerią Raster oraz z Krytyką Polityczną.

Ma na koncie liczne wystawy indywidualne z czego najważniejsze to: Samochody i ludzie, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa (2001), Życie codzienne w Polsce w latach 1999-2001, Galeria Raster, Warszawa (2001), Popelita, Bunkier Sztuki, Kraków (2001), The Triumph of Painting. Part Two, Saatchi Gallery, London (2005), W samym centrum uwagi (10): Wilhelm Sasnal – USA, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2006), Airs de Paris, Centre Pompidou, Paris (2007), Lata walki, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa; Galleria Civica di Arte Contemporanea, Trento (2007), Boredom, Johnen Galerie, Berlin (2007), What is Painting?, Museum of Modern Art, New York (2007). Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Galerii Saatchi, Tate Modern w Londynie, Centrum Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Guggenheim Museum oraz Kunsthaus w Zurychu. W 1999 r. został laureatem Grand Prix 34. Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa “Bielska Jesień”. W 2006 r. znalazł się na pierwszym miejscu listy 100 najważniejszych młodych artystów świata magazynu sztuki współczesnej “Flash Art”. W 2006 r. otrzymał nagrodę im. Vincenta van Gogha (The Vincent Award) przyznawaną przez Stedelijk Museum w Amsterdamie.

Malarstwo Sasnala stanowi głos pokolenia lat 70., dorastającego w okresie transformacji systemu politycznego. Charakteryzuje go społecznie zaangażowane, krytyka przejawów kultury masowej. Jednym z głównych motywów twórczości artysty jest życie codzienne, przenikanie się sfer prywatnej i publicznej. Równolegle, od samego początku, rozwija drugi ważny nurt swojej twórczości, jakim są filmy krótko- i pełnometrażowe. W ostatnich latach powstało pięć filmów pełnometrażowych: “Świniopas”, 2008 r; “Z daleka widok jest piękny”, 2011; “Aleksander”, 2013, “Huba”, 2013 i “Słońce, to słońce mnie oślepiło”, 2016. Ostatnie cztery filmy powstały we współpracy z jego żoną, Anką.