Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
103.

Karolina Jabłońska
(ur. 1991)

Taniec, 2015

olej, płótno / 100 x 130 cm

sygn. na odwrociu: K. Jabłońska / 03.15 r.

Cena wywoławcza:
100 000 
Estymacja:
130 000 - 150 000 
Cena wylicytowana:
140 000 
103.

Karolina Jabłońska
(ur. 1991)

olej, płótno / 100 x 130 cm

sygn. na odwrociu: K. Jabłońska / 03.15 r.

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna

Karolina Jabłońska to jedna z najważniejszych przedstawicielek młodej sztuki, której wyjątkowy styl niekiedy przyrównywany jest to fantazyjnej twórczości XIX-wiecznego malarza, Henri’ego Rousseau. Urodziła się w 1991 roku w Niedomicach. Kształciła się natomiast na krakowskiej ASP, gdzie w 2015 roku, w pracowni Leszka Misiaka otrzymała dyplom. W trakcie nauki współzałożyła grupę i galerię Potencja oraz gazetę Łałok. Podczas swojej kariery otrzymała liczne nagrody, takie jak Nagroda Dolnośląskiego Klubu Kapitału w 12. Konkursie Gepperta (2016), czy II nagroda Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2017). Ma również na swoim koncie około 20 wystaw na terenie Polski, Niemiec, Austrii i USA.

Jabłońska znana jest głównie ze swoich groteskowych obrazów w technice olejnej na płótnie, chociaż ma też w portfolio kilkanaście kompozycji wykonanych sprayem na papierze. W jej pracach dużą rolę odgrywają skrajne emocje. Przemoc i erotyka są dla malarki katalizatorem formy, koloru i ekspresji – „Życie nie jest tak proste i kolorowe, jak widzimy w mediach społecznościowych. To także ból i zmaganie się z różnego rodzaju trudnościami. Jako artystka krytycznie obserwuję świat i czerpię z tego miejsca. Najbardziej fascynujące są dla mnie trudne uczucia, niepokój” – tłumaczy Jabłońska (cyt. za: Borowik. M, „Vogue Polska” x BMW Art Academy: Karolina Jabłońska, „Vogue Polska”, 05.07.2023). Zniekształcone, naciągnięte i przeskalowane ciała postaci upchnięte w ciasnych kompozycjach wywołują w odbiorcy pewien dyskomfort. Sceny przedstawiane przez artystkę skupiają się często na tych nieprzyjemnych, niewygodnych, czy wręcz odstręczających momentach ludzkiej egzystencji. Naiwność i prymitywizm malarskiego stylu kontrastujące z samą tematyką obrazów mogą być traktowane jako pewna forma czarnego humoru.

Artystka w swoich pracach czerpie z historii sztuki. Nawiązuje bezpośrednio do Gauguina, Durera czy Muncha. Przemalowuje we współczesny sposób motywy pojawiające się w sztuce na przestrzeni wieków, aby nadać im nowe, świeże brzmienie.

Istotnym aspektem prac Karoliny Jabłońskiej jest wykorzystanie jej własnego wizerunku. Co u wielu artystów nazwane zostałoby autoportretem, u niej jest przedstawieniem alter ego. „Jestem dla siebie modelką, ale moje obrazy to niekoniecznie autoportrety” – ujawnia malarka (Jabłońska K., Zawsze chciałam mieć wywiad. Rozmowa z Karoliną Jabłońską, rozm. przepr. Szymański W., SZUM, 06.03.2020). Postać patrząca na odbiorcę z płótna oczami autorki reprezentuje stany i emocje jej generacji. Malarka sama o sobie mówi jako o przeciętnej i standardowej przedstawicielce swojego pokolenia, co czyni jej obrazy bardziej dostępnymi i nośnymi w wymiarze zbiorowym.

W pracach z późniejszego okresu, bardziej aktualnych, Jabłońska przestaje poświęcać niemal całą swoją uwagę postaci. Odwraca od niej wzrok, by skupić się na otoczeniu, które o samym człowieku mówi niekiedy więcej, niż jego twarz. Artystka tworzy obrazy, na których ludzi nie ma wcale. W jej martwych naturach bardzo wyczuwalna jest wciąż jednak obecność człowieka: „(…) ciuchy rozrzucone po imprezie. Wraca się, zrzuca to w amoku, a potem to wszystko tak leży. Dowód na istnienie człowieka” – opisuje artystka (Jabłońska K., Zawsze chciałam…, dz. cyt.).