Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
109.

Dominik Lejman
(1969)

Orchidea, 1999

akryl, płótno, projekcja wideo / 180 x 180 cm

sygn. na odwrocie: „Orchidea" 1999 Dominik Lejman

Estymacja:
30 000 - 40 000 
Cena wylicytowana:
28 000 
109.

Dominik Lejman
(1969)

akryl, płótno, projekcja wideo / 180 x 180 cm

sygn. na odwrocie: „Orchidea" 1999 Dominik Lejman

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Luksus Przetrwania. Dominik Lejman, 22.04-19.06.2000

Luksus Przetrwania. Dominik Lejman [katalog wystawy], red. Szabłowski S., wyd. Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2000, s. nlb.

Dominik Lejman jest twórcą, którego trudno zaszufladkować do jednego medium artystycznego. Tworzy zarówno „wideo freski” i wielkoformatowe projekcje w przestrzeni publicznej (m.in. stałe instalacje w szpitalach w Nowym Jorku i w Cleveland) jak i posługuje się tradycyjną techniką malarstwa. Lejman łączy swoje zamiłowanie do sztuki wideo z obrazami na płótnach wyświetlając projekcje na syntetycznych obrazach. O twórczości Dominika Lejmana w książce wydanej przez Galerię Labirynt możemy przeczytać: Dominik Lejman jest zainteresowany przede wszystkim obrazem człowieka, któremu przygląda się bez mentorskiego zacięcia. Artysta skupia się na kondycji ludzkiej we współczesnym świecie, zarówno w sensie duchowym – w wymiarze jednostkowego doświadczenia człowieka postawionego w obliczu czasu, sił natury, ograniczeń ciała – jak i w odniesieniu do jego miejsca w systemie społecznym (Dominik Lejman, wyd. Galeria Labirynt, Lublin 2013, s. 6). Jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł twórczości artysty jest projekt realizowany w ramach europejskiego programu Culture 2000. Lejman wyświetlał na ścianach szpitala dziecięcego w Brukseli, Paryżu, Madrycie i Warszawie projekcje wideo ze zwierzętami. Ten gest w kierunku najmłodszych był kontynuowany w kolejnych miastach. Zainteresowanie projekcją przeniósł artysta również na malarstwo sztalugowe. W rozmowie z Moniką Masłoń i Stefanem Paruchem opowiadał o tym doświadczeniu: „Potem weszły w użycie projektory wideo i pomyślałem, że mogę zamknąć obraz w architekturze, w miejscu bez wyjścia, gdzie istnieje projekcja i obraz jednocześnie. Zapis wideo będzie nie tyle dopełniał, co stanie się kolejnym laserunkiem, półprzezroczystą warstwą malarską. Tak jak Warhol stosował w obrazie sitodruk, tak ja mogę w swojej sztuce stosować projekcję. Z perspektywy tych dwudziestu pięciu lat nadal konsekwentnie czerpię przyjemność z tego formalnego zabiegu. Mam poczucie, że nie jest to pusty trik, ale mechanizm, który pozwala mi powiedzieć rzeczy, których inaczej może bym nie był w stanie”. Dominik Lejman z powodzeniem i konsekwencją łączy te dwie dyscypliny, kierując filmowe projekcje na abstrakcyjne minimalistyczne obrazy albo architekturę. Podłoże nie służy tu za ekran. Jest integralną częścią obrazu, którego faktura współgra z rzuconą nań projekcją. Filmowe sekwencje adaptują się do malarskiej bądź architektonicznej kompozycji, która staje się scenografią. Realizowany w jej obrębie scenariusz determinowany jest wprost przez „krajobraz” namalowanych na płótnie, bądź realnych w przestrzeni, linii i płaszczyzn. Projekcje puszczane w zapętleniu bądź zjawiające się na krótko i znikające, wciągają do gry widza. Powstaje niepokojący obraz żywych istot poddanych rozmaitym rytmom czasu i uwięzionych w geometrii.

Artysta urodził się w 1969 roku w Gdańsku. Jest absolwentem tamtejszej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych wydziału Malarstwa i Grafiki. W latach 1993-1995 kontynuował naukę w Royal Collage of Art w Londynie, gdzie zdobył tytuł Magistra Sztuki. Dyplom uzyskał w 1996 roku na Gdańskim ASP. Swoją drogę akademicką kontynuuje na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie prowadzi pracownię malarską od 2005 roku. W 2001 roku został laureatem Paszportu „Polityki” a w 2018 Berlin Art Prize przyznawaną przez Akademie der Künste. Jest stypendystą m.in.: RCA, Fundacji Kościuszkowskiej, Trust for Mutual Understanding, Location 1 w Nowym Jorku i Ministerstwa Kultury RP. Jego prace są wystawiane na licznych wystawach w kraju i za granicą m.in. w Nowym Jorku, Brukseli i Düsseldorfie. Eksponował swoją twórczość na Biennale Architektury w Wenecji 2004, ‚Sanguine’ w Fondazione Prada (2019). Prace Lejmana są w kolekcjach Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Muzeum Sztuki w Lodzi oraz w licznych prywatnych zbiorach. Swoje życie Dominik Lejman dzieli pomiędzy Berlin a Poznań.