Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
79.

Maciej Świeszewski
(ur. 1950)

Bez tytułu, 2022

olej, płótno / 90 x 110 cm

sygn. na blejtramie: [monogram artysty]. M. Świeszewski 2022

Cena wywoławcza:
25 000 
Estymacja:
30 000 - 35 000 
Cena wylicytowana:
35 000 
79.

Maciej Świeszewski
(ur. 1950)

olej, płótno / 90 x 110 cm

sygn. na blejtramie: [monogram artysty]. M. Świeszewski 2022

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
  • To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price according to the information included in the auction regulations. Up to 50 thousand euro it is 5%.

Gdańsk, kolekcja prywatna

Gdańsk, Pinakoteka Małgorzata Radomska, Maciej Świeszewski. W labiryncie, 13.06 -14.07.2024.

Maciej Świeszewski. W labiryncie [katalog wystawy],Pinakoteka Małgorzata Radomska, Gdańsk 2024, s. 16.

Twórczość Macieja Świeszewskiego, jak sam artysta ją określa, jest jego „paranoją współczesności” – wizją zatopioną w surrealizmie, niekiedy mroczną, pełną złożonych metafor i symboli. Artysta konsekwentnie od lat 70. rozwija swoje malarstwo olejne i akwarelowe, a także rysunek i grafikę. Jego pierwsze prace, powstałe tuż po studiach na gdańskiej PWSSP, ukazywały poetycki świat, w którym ludzie przedstawiani byli jako marionetki, lalki czy zabawki. Kolorowe, pełne detalu sceny ujawniały przy bliższym oglądzie pustkę, samotność i problem braku prawdziwych relacji. Pod koniec lat 80. Świeszewski wkroczył w etap bardziej dramatyczny, tworząc cykl martyrologiczny odnoszący się do śmierci, przemijania i doświadczenia Holokaustu. Jego monumentalna „Umarła klasa” (1989), dedykowana Tadeuszowi Kantorowi, to wizja pesymistyczna, ciężka od deformacji postaci i symbolicznych rekwizytów, które budują sugestywną opowieść o ludzkim losie. Innym ważnym dziełem w twórczości Świeszewskiego jest „Armenia” (2015), poświęcona ludobójstwu Ormian, a także głośno komentowana „Ostatnia wieczerza” (2016), reinterpretująca klasyczny, leonardowski temat, wpisując w niego znane postaci świata kultury Wybrzeża. Na język ekspresji Świeszewskiego silnie wpłynęła sztuka starych mistrzów – Boscha, Bruegla, Tycjana, a także tradycja europejskiego modernizmu. Jego wyobraźnię kształtowały dzieła Bronisława Wojciecha Linkego, Witkacego czy Tadeusza Kantora. Artysta podkreślał, że urzekła go niezwykłość formy i wyobraźni dawnych twórców, pozwalająca rozwijać nowe wartości i związki. Równocześnie katastroficzny rys jego psychiki sprawił, iż świat pełen mroku, rozpadu i obsesyjnej symboliki stał się dla niego szczególnie bliski. W ostatnich latach w sztuce Świeszewskiego zarysował się wyraźny zwrot – artysta porzuca ciężką, martyrologiczną wizję na rzecz abstrakcji, w której formy rozpływają się, pulsują kolorem i światłem. Zamiast dosłownych symboli, malarz operuje enigmatycznymi kształtami i zderzeniem barw, proponując psychodeliczne układy zawieszone gdzieś pomiędzy iluzją a chaosem, ucieczką a refleksją nad współczesnością. „Abstrakcyjne obrazy stanowią próbę dialogu z rzeczywistością i niestabilnym światem, który ulega dynamicznym przekształceniom. Wyobraźnia artysty przelana na (…) płótna wydaje się przy tym nie mieć granic. Abstrakcja miesza się na nich z psychodelią, tworząc coś nadzwyczajnego. Powstała barwna metafora naszych czasów , gdzie wszystko zmienia się niczym w kalejdoskopie. Granice rzeczywistości i fikcji stają się coraz mniej wyraźne. Coraz trudniej powiedzieć, po której stronie znajduje się człowiek. Po tej czy po tamtej stronie” (Maciej Świeszewski. Po tamtej stronie – tekst towarzyszący wystawie, Galeria Piekary, 13.03.2024).