Auctions
Exhibitions
BUY NOW
Consign an item
Buy Sell Services
Inspirations
About Us
Contact
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
39.

Tomasz Koclęga
(ur. 1968)

Surya Namaskar, 2025

czarny marmur, miedź pozłacana 24k złotem / wys. 105 x 78 x 55 cm (wys. 147 cm z podstawą)

sygn. na podstawie: Koclęga / 2025

Cena wywoławcza:
85 000 
Estymacja:
100 000 - 130 000 
Cena wylicytowana:
90 000 
39.

Tomasz Koclęga
(ur. 1968)

czarny marmur, miedź pozłacana 24k złotem / wys. 105 x 78 x 55 cm (wys. 147 cm z podstawą)

sygn. na podstawie: Koclęga / 2025

Fees and taxes

  • In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

własność artysty

Twórczość Tomasza Koclęgi od lat koncentruje się wokół kondycji człowieka, jego cielesności i duchowości, rozpiętej pomiędzy materią a ideą. Artysta konsekwentnie operuje kategorią deformacji, w której ciało, przetworzone w ekspresyjnej formie, staje się nośnikiem uniwersalnych znaczeń –kruchości ludzkiego bytu, harmonii natury i transcendencji. W jego rzeźbach klasyczne odniesienia do kanonu i monumentalności kontrastują z dramatycznym gestem i nieustannym balansowaniem pomiędzy porządkiem a chaosem. Prezentowana „Surya Namaskar” (sanskr. „Powitanie Słońca”), zachowując w swej stylistyce dotychczasowy charakter twórczości artysty, otwiera zarazem kolejny rozdział. Zdeformowana, potężna sylweta ukazana została w dynamicznej pozie, stojąc na klasycyzującym cokole. Wygięta w łuk figura, unosi w dłoniach dwie złote kule. Ich blask przeciwstawiony został czerni marmurowej materii. Gest postaci nabiera wymiaru rytuału – nie jest tu walką z ciężarem istnienia, lecz świadomym rytuałem, tytułowym „powitaniem słońca”. Słońce – uniwersalny znak życia, energii i szczęścia – reprezentowane jest przez złote kule. Dlaczego jednak są one aż dwie? Koclęga odnosi się bowiem do dwóch światów, pomiędzy którymi od lat funkcjonuje: Polski i Indii. „Surya” przywołuje zarówno tradycję jogi i duchowości Wschodu, jak i konkretne doświadczenie pracy w Jaipurze – mieście pełnym wigoru, niegasnących świateł i barw. „Namaskar” to gest powitania, pokłonu, podkreślający medytacyjny i kontemplacyjny charakter dzieła. Czarny marmur, utożsamiany z ciężarem, cieniem i materią, wchodzi w dialog z promienistą, złotą kulą – obrazem harmonii i transcendencji. „Surya Namaskar” należy odczytywać jako dzieło głęboko osobiste, powstałe w kontekście dwubiegunowej aktywności artysty, prowadzącego równolegle pracownie w Polsce i Indiach. Rzeźba staje się zatem symboliczną próbą zjednoczenia przeciwieństw: ciężaru i lekkości, ciemności i światła, Zachodu i Wschodu. W tej syntezie odnajdujemy dążenie do równowagi, które przekracza doświadczenie jednostki i wpisuje się w uniwersalne pytania o sens i kierunek ludzkiej egzystencji.

Mam może bardzo zły nawyk gapienia się na ludzi. (…) Ludzie mnie wciągają. (…) Nie chodzi o to, czy ktoś jest piękny czy brzydki. On ma w sobie coś – pewną tajemnicę, misterium, pewną energię. – Tomasz Koclęga
(Moczulska K., O monumentalnych rzeźbach Tomasza Koclęgi w przestrzeniach publicznych [podcast], odcinek 61, Konik Kreatywny, październik 2022)

 

Kojarzony paradoksalnie w kraju głównie z mniejszych form z brązu, Tomasz Koclęga podbija serca zagranicznych odbiorców niesamowitymi realizacjami w monumentalnej skali. Jego niestrudzone olbrzymy zmagają się z otaczającym je światem. Podtrzymują złote głazy, próbując zachować równowagę i pozostać w harmonii. Frapują przechodniów swą dynamiczną formą w różnego rodzaju przestrzeniach publicznych, nie tylko w Europie, ale też w Stanach Zjednoczonych i Azji. Dla rzeźbiarza liczy się bowiem wyjście poza obszar przewidywalności. Chce tworzyć dzieła nieoczywiste, wywołujące w odbiorcy różnorakie reakcje, konfrontujące go z jego własnymi emocjami.

 

Urodzony w 1968 roku, Koclęga wykształcenie artystyczne otrzymał na ASP w Krakowie. Będąc zaraz po studiach, pierwsze projekty rzeźbiarskie zaczął tworzyć z papieru. Nie mógł sobie wówczas pozwolić na nic lepszego. Swoje realizacje umieszczał w przestrzeni miejskich parków. Wielkie papierowe rzeźby, oklejone taśmą i wzmocnione wewnątrz drewnianą konstrukcją były efektowne, ale przez działanie przyrody – z góry skazane na zniszczenie. Później przyszedł czas na żywicę poliestrową, plastik i szlachetny brąz, które to materiały łączył z kamieniem, szkłem i złotem. Niekiedy pokrywał też brąz intensywnym, kolorowym lakierem, co podkręcało jeszcze dynamizm stworzonej kompozycji. Co szczególne, pierwsze rzeźby Koclęgi w małej skali powstały dopiero przy okazji wystawy w Korei Południowej w 2018 roku. Artysta ograniczony możliwościami transportowymi, zdecydował się wówczas przenieść niektóre swoje pomysły do małego formatu.

 

Największą i jak do tej pory najważniejszą realizacją rzeźbiarza jest dziewięciometrowa kompozycja z brązu o tytule „Hope” (2024), która stanęła przed biblioteką główną Uniwersytetu KAIST w Deajon w Korei Południowej. Ukazane w akrobatycznym układzie dwie postaci starają się utrzymać balans, jednocześnie nie wypuszczając z objęć złotej chmury. „Chmura ta symbol czegoś niemożliwego i niewiarygodnego, co możemy osiągnąć we dwoje – jak sięgnięcie nieba i gwiazd” – tłumaczy w wywiadzie artysta (KAIST Art Museum, Artist talk: Tomasz Koclęga [YouTube], [tłum. Skrzypczak P.] 15.06.2024). Dzieło odwołuje się do ludzkiej współpracy w dążeniu do kreowania lepszego świata, poprzez dynamiczne przekształcanie tytułowej nadziei w rzeczywistość. Inne zagraniczne realizacje artysty to m.in.: „Pieta” (2017) stojąca na terenie Saint Louis Community College Meramec w Stanach Zjednoczonych i „Chciwość” (2013) na terenie Uniwersytetu Tomáša Baty w Zlinie w Czechach, a także „Refleksje” (2018) znajdujące się w przestrzeni Inkubator Sztuki Uzupis w Wilnie na Litwie oraz „Inner Balance” (2020) zainstalowana w budynku KP Tower w New Delhi w Indiach, gdzie swoje główne siedziby mają firmy Microsoft i LG Group. W Polsce prace Koclęgi znaleźć można m.in. Katowicach („Nieuchwytność” 2014 i „Wieloznaczność” 2014), Gdańsku („Kamień” 2023), Bytomiu („Wieczność” 2010) czy Rybniku („Ulotność” 2013).

 

Artysta może pochwalić się indywidualnymi wystawami krajowymi m.in. w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Gdańsku czy na Zamku w Mosznie, a za granicą m.in. w Wielkiej Brytanii, na Słowacji, w Czechach, Korei Południowej czy Indiach. Regularnie bierze udział w międzynarodowych targach sztuki, prezentując swoje dzieła głównie na rynkach azjatyckich. Aktywnie działa, współpracując z biurami projektowymi w Indiach oraz licznymi galeriami sztuki w Europie i Azji.