Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
31.

Leopold Gottlieb
(1879-1934)

Ogrodnicy, 1926-1927

olej, płótno naklejone na dyktę / 71,5 x 89,5 cm

sygn. ś.d.: Leopold Gottlieb

Cena wywoławcza:
220 000 zł
Estymacja:
250 000 - 300 000 zł
Cena wylicytowana:
335 000 zł
31.

Leopold Gottlieb
(1879-1934)

olej, płótno naklejone na dyktę / 71,5 x 89,5 cm

sygn. ś.d.: Leopold Gottlieb

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.

École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Okręgowe w Lesznie, 2000, poz. 12, p. 46
Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Warszawa 1992, p. 85

W latach dwudziestych Gottlieb zaczyna tworzyć rozpoznawalne rytmiczne kompozycje wielofigurowe poświęcone motywom pracy. Postaci przedstawione są w manierze kubistycznej, mocno zgeometryzowanej a kolory błękity, zielenie i fiolety nadające całości metafizycznego wymiaru.

Do tego okresu twórczości zalicza się prezentowany obraz „Ogrodnicy”. Grupa postaci w roboczych strojach zajęta ogrodowymi czynnościami zwrócona jest w kierunku obserwatora tworząc zamkniętą kompozycję. Rozmyte, obłe sylwetki, niewyraźne rysy twarzy czynią całą scenę nierealną. Przestylizowane postacie o umownie zaznaczonych rysach wpisane w ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową zyskują walor dekoratywności.  Akt żmudnej pracy przeistacza się w metaforyczną opowieść odwołującą się do archetypów ludzkiej egzystencji. „Ogrodnicy” to doskonałe malarstwo należące do dojrzałego okresu w twórczości Leopolda Gottlieba

Leopold Gottlieb był artystą związanym z kręgiem École de Paris. Polski malarz o żydowskich korzeniach z powodzeniem łączył w swojej twórczości tradycje judaistyczne i chrześcijańskie mając znaczący wpływ na kształt paryskiego środowiska artystycznego początku XX wieku Gottlieb urodził się w Drohobyczu w Galicji jako syn właściciela rafinerii nafty. Podążając śladem starszych braci, zwłaszcza Maurycego, podjął studia artystyczne w Krakowie, m.in. u Jacka Malczewskiego a następnie u Teodora Axentowicza. Początkowy etap twórczości artysty wiązał się z fascynacją realizmem i symbolizmem wyniesionymi z pracowni krakowskich mistrzów. Nie brak w nich jednak od początku charakterystycznej dla Gottlieba ekspresji wyrażającej się groteskowym przerysowaniem i deformacjami postaci. W pierwszych latach XX wieku młody artysta studiował kolejno w Monachium i Paryżu. Pozostawał w ścisłym kontakcie ze środowiskiem artystycznym Krakowa gdzie w 1905 roku zawiązał Grupę Pięciu skupiającą artystów – symbolistów. Od 1929 roku należał do grupy Rytm. Przez cały okres swojej twórczości brał udział w licznych wystawach, m.in. w paryskich Salonach. Pod koniec życia malarstwo Gottlieba charakteryzowało się jasną cieplejszą tonacją. Postaci malowane były na neutralnym tle, artysta chętnie posługiwał się perłowym odcieniem pastelowych barw przez co sylwetki oddawanych postaci wydawały się niczym zjawy.