36. Mojżesz Kisling - INGRID

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Henryk Epstein
    - ok. PEJZAŻ Z PRZYDROŻNYMI DRZEWAMI, 1920

  • Następny

    Następna praca

    Mojżesz Kisling
    - KOS Z DROZDEM, 1952

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Książę Montparnasse, bodaj najbarwniejsza postać w środowisku paryskiej bohemy, swoja sławę niewątpliwie zawdzięcza przede wszystkim portretom. Któż bowiem nie zna charakterystycznych wizerunków przenikniętych nostalgią modeli. Portrety Mojżesza Kislinga na stałe weszły już do kanonu sztuki nie tylko polskiej, ale też światowej. Wyidealizowane twarze, z wydłużonym rysunkiem oczu, z charakterystyczną fryzurą i układem rąk nie mają odpowiedników zarówno w kręgu twórców szkoły paryskiej, jak i w ogóle. Źródeł fascynacji tego rodzaju przedstawieniami można by się doszukiwać w wielorakich inspiracjach. Najczęściej wspominanym jest nawiązanie do Amadeo Modiglianiego. Wydłużenie wizerunku modela powoduje wysubtelnienie postaci i sprawia, że nabiera ona uniwersalnego, ponadczasowego, niemalże świętego charakteru. W prezentowanym obrazie młodej kobiety o imieniu Ingrid doszukiwać by się można za Barbarą Brus-Malinowską konotacji z prymitywizmem wielkiego Henri Rousseau, gdyż przedstawiony modelunek postaci jest wręcz nadrealny. Nasycony kolor do granic możliwości i wyraźny rysunek sprawiają, że praca już na pierwszy rzut oka oscyluje gdzieś pomiędzy tradycją muzealną, a "nową rzeczywistością". Urzekająco piękna, młoda kobieta o blond włosach patrzy na widza spokojnym, lekko nostalgicznym wzrokiem. Ubrana w czarną, prostą, atłasową suknię z dużym białym kołnierzem i mankietami zdaje się pochodzić z dawno już minionego czasu, a jednocześnie jest niewiarygodnie namacalna i prawdziwa. W opuszczonych na kolana rękach trzyma czerwony kwiat, kontrastujący niejako swoją wymową z chłodną i skromną elegancją sukni, a także neutralnym tłem.

Prezentowana praca pochodzi z 1932 roku, pełni możliwości twórczych artysty. Stanowi prawdziwy kolekcjonerski rarytas na polskim rynku kolekcjonerskim, gdyż obrazów o tej klasie malarskiej, wymiarze i niebywałej dekoracyjności właściwie nie ma. Rzadko opuszczają prywatne kolekcje, tym bardziej pojawienie się prezentowanej pracy na polskiej aukcji jest nie lada wydarzeniem.  

Proweniencja

kolekcja prywatna, Polska
Aukcja Domu Aukcyjnego Artcurial, Paryż, 2012
kolekcja prywatna, J. Tas, Amsterdam
kolekcja prywatna, Oscar Ghez, Genewa

Wystawiany

Okres świetności Montparnasse, 1 czerwca-31 października 1978, Musee du Petit Palais, Genewa
Kisling, październik-listopad 1988, Madryt, Barcelona i Bilbao
Kisling Retrospective, 15 kwietnia-15 lipca 1991, Galeria im. Daniela Malingue, Paryż
Kisling Retrospective, 19 listopada 1991 – 10 maja 1992, Mitsukoshi Museum Matsuyama, Mitsukoshi Museum Kawagushiko, Osaka Mitsukoshi Museum
Montparnasse warsztat świata, 19 czerwca 1992 – 4 stycznia 1993,
Marseille Arts Forum Palais de la Bourse, Marsylia
Kisling Retrospective, 5 maja-12 czerwca 1994 r, Museum Petit Palais, Genewa
The School of Paris: Między prymitywizmem i nostalgią, 3 czerwca – 17 grudnia 2006, Kumamoto Prefectural Museum of Art, Okazaki City Museum, Kumamoto
The School of Paris: Między prymitywizmem i nostalgią, 1czerwca – 24 grudnia 2007, Ibaraki Museum of Modern Art, Yokohama Sogo Museum, Kitakyushu Municipal Museum of Art

Reprodukowany

Kessel J., Kisling 1891-1953, Stamperia Artistica Nazionale, Turyn, 1989, poz. 141, s.175.
B.Brus-Malinowska, J. Malinowski, Kisling i jego przyjaciele, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1996 s. 55.
Malinowski J., Brus-Malinowska, W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2007, s. 265.

Biogram artysty

Mojżesz Kisling na stałe osiadł w Paryżu w lecie 1911 roku. Zwany był „księciem Montparnasse’u”. W 1912 roku uczył się pod kierunkiem Eugeniusza Zaka w Academie La Palette. W jego atelier spotykało się wielu artystów z kręgu Ecole de Paris, m.in. Leopold Gottlieb, Szymon Mondzain, Henryk Epstein, Marc Chagall i Amadeo Modigliani. Do grona jego najbliższych przyjaciół należał Tadeusz Makowski. Przez krytyków Kisling uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Szkoły Paryskiej. Na jego twórczość wpływ miała sztuka Paula Cézanne’a, ale kontakty z kubistami sprawiły, że jego pejzaże tworzone na południu Francji nabrały geometryzującej stylistyki znanej z obrazów Pabla Picassa i Georges’a Braque’a, ale stosowane barwy były typowe dla fowistów. Po 1917 tworzył eklektyczne krajobrazy stosując ostre, konkretne barwy zestawione na zasadzie kontrastów. Od wczesnych lat dwudziestych dał się poznać jako portrecista, spod jego pędzla wychodziły liczne portrety i akty kobiece.
Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917.

Nr katalogowy: 36

Mojżesz Kisling (1891 - 1953)
INGRID, 1932


olej, płótno / 111 x 83 cm
sygn. p.d.: Kisling 1932


Cena wywoławcza:
1 500 000 zł ●
351 289 EUR
418 995 USD

Estymacja:
1 800 000 - 2 500 000 zł
421 546 - 585 481 EUR
502 794 - 698 325 USD

Cena sprzedaży:
2 950 000 zł
690 867 EUR
824 023 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 10 PAŹDZIERNIKA 2017

10 października, 2017 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 września - 10 października 2017 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: