Klaudiusz Jędrusik był absolwentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i jednym z pomysłodawców, założycieli i teoretyków katowickiej grupy artystycznej ST-53. Grupa ta powstała w bardzo trudnym dla środowiska artystycznego okresie terroru politycznego i była pierwszym tego typu zjawiskiem na Śląsku. W nazwie grupy wykorzystano dwie pierwsze litery nazwiska Strzemińskiego (St), którego Teoria widzenia napisana w 1948-49 stała się inspiracją dla zawiązania grupy. Celem jej było wypracowanie warsztatu i środków wyrazu właściwych dla nowocześnie pojmowanej sztuki. Działalność ST-53 była jedną z pierwszych oznak sprzeciwu wobec dominacji realizmu socjalistycznego w sztuce polskiej. Jędrusik związany był z ST-53 w pierwszym i najważniejszym okresie istnienia grupy, kiedy to prowadzone były studia nad Teorią widzenia Strzemińskiego. Z tego czasu zachowały się prace Jędrusika, w których widać jak wielką wagę przywiązywał do założeń kubizmu. Rozbicie kształtów na geometryczne bryły służyć miało wg artysty analizie formy i przestrzeni. Myślenie to ukazują zarówno wcześniejsze jak i późniejsze prace artysty. Zwłaszcza jego martwe natury i pejzaże rygorystycznie interpretowały ideę Strzemińskiego. Sztuka rowwija się w kierunku, a nie w kierunkach. Jest to łańcuch przyczynowo-skutkowy, choć przypomina ruchy Browna – mawiał Jędrusik. Dla niego kubizm pozostał do końca artystycznym credo.