60. Hanna Rudzka-Cybisowa - Plener, 1944

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Marc Sterling
    - Jeune fille des landes,

  • Następny

    Następna praca

    Eugeniusz Geppert
    - Bieliniak. Ułan 1. Pułku Ułanów Legionów Polskich, ok. 1950,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Patrząc z perspektywy czasu, przekonanie malarki o wyższości sztuki jej małżonka wydaje się całkowicie nieuzasadnione [...] w latach trzydziestych niepozbawione czytelnych motywów malarstwo Rudzkiej-Cybis, oparte na przeważnie pastelowej gamie barwnej, osiągnęło dojrzałość – posługując się lekkimi pociągnięciami pędzla, artystka stworzyła wiele utworów znamionujących duży, oryginalny talent.

(Jeremi Kluszczyński R., Od Michałowskiego do Fangora – Nowoczesne malarstwo Polskie, wyd. WBC Kluszczyński, Kraków 2016, s. 321)

 

Hanna Rudzka-Cybisowa opierała swój warsztat na kolorze i dynamice pomiędzy czystymi barwami. Kładła farbę w pastelowych barwach pointylistycznie, lekko, dając pracy żyć wraz ze zmieniającym się światłem dziennym. Tematyka jej kompozycji to przede wszystkim kontemplacyjne pejzaże, martwe natury, widoki z okna, ogrody... Jednak motywy obrazów były tylko pretekstem do gry kolorami oraz zabawy fakturą.

Malarz i mąż Hanny Rudzkiej Cybisowej w 1932 roku napisał na łamach „Głosu Plastyków”: „Treść ideowa, treść myślowa obchodzi nas dzisiaj mało. Obraz nas interesuje jako kreacja plastyczna, jako realizacja piękna malarskiego. Nie szukamy treści, tylko kwalitetu”. Oprócz własnej praktyki malarskiej Hanna Rudzka-Cybisowa podejmowała liczne prace związane ze sztuką. Między innymi malowała kopie obrazów w Luwrze i rysowała projekty haftów sukni. To wskazuje na doskonałość jej warsztatu i wszechstronność talentu. Była żoną artysty Jana Cybisa, którego nie zajmowały sprawy doczesne, takie jak zapewnienie rodzinie dobrobytu. Z tego względu, to ona podejmowała różne prace zarobkowe, aby utrzymać dom i zapewnić im wspólnie godne warunki pracy artystycznej.

Malarka żyła w cieniu swego męża, przekonana o wyższości jego warsztatu i talentu. „Jan Cybis
bardzo ładnie maluje, ja gorzej, ale wiem, że zrobiłam postępy i zrozumiałam więcej, zawdzięczając to mojemu małżonkowi; pocieszamy się, że nadejdzie czas”
(List do matki z 1925 roku). Kiedy patrzymy na ich prace z dystansu czasu, kompleksy artystki wobec Jana Cybisa są nieuzasadnione. Talent artystki był oryginalny i znakomity. Hanna Rudzka-Cybisowa z niezwykłą subtelnością łączy walory impresjonizmu oraz kapizmu, tworząc prace rozedrgane i pełne doskonale dobranych kolorów. Twórczość malarki dojrzewała wraz upływem czasu, jej obrazy zyskiwały na wartości. Była doceniana przez środowisko i jako pierwsza w historii kobieta-profesor na krakowskiej akademii, cieszyła się szacunkiem wzrastającego kolejnego pokolenia malarzy.

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna

Nr katalogowy: 60

Hanna Rudzka-Cybisowa (1897 - 1988)
Plener, 1944


technika mieszana, gwasz, tempera, papier / 23,5 x 33,5 cm (w świetle oprawy)
sygn. p. d.: H. Rudzka C., na odwrociu napisy autorskie: H. Rudzka C. oraz: Plener / 1944 r. / Hanna Rudzka


Estymacja:
10 000 - 15 000 zł ●
2 062 - 3 093 EUR
2 013 - 3 019 USD

Aukcji Dzieł Sztuki 20 października 2022

czwartek, 20 października 2022, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
3 - 20 października 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: