25. Arman (Armand Pierre Fernandez) - Mandolina, 2003

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Marian Konieczny
    - Ikar, 1965,

  • Następny

    Następna praca

    Pablo Picasso
    - Joueur de flûte, 1951,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Twierdzę, że ekspresja śmieci i przedmiotów ma wartość samą w sobie i nie widzę potrzeby, aby poszukiwać w nich form estetycznych i wpasowywać je w paletę barw. – Arman

Kwintesencją sztuki Armana jest wypaczona relacja człowieka z przedmiotem w świecie masowej produkcji i szalejącego konsumpcjonizmu. Artysta pochyla się nad zwykłymi przedmiotami z życia codziennego – czasem zepsutymi, zużytymi i niechcianymi – czyniąc je niekwestionowanymi bohaterami swoich kompozycji. Prezentowana złota „Mandolina” należy do jego koncepcji „Coupes” (Cięcia) – obiektów rozczłonkowanych, pociętych na kawałki. Cykl ten poświęcony jest przede wszystkim instrumentom, zwłaszcza strunowym – być może sentymentalnie łącząc się z pasją ojca Armana do gry na wiolonczeli. Zaprojektowana przez artystę mandolina jest pęknięta, rozpoznawalna po kształcie, ale na skutek rozkładu form wewnętrznych naładowana wyobcowaniem. Poprzez działanie człowieka z instrumentu została zdegradowana do roli niepotrzebnego odpadu. Rzeźbiarz zdecydował się ukazać jej fragmentację, ponieważ – jak sam twierdził – w ludzkiej potrzebie niszczenia kryje się wola zatrzymania czasu: „Czas nie istnieje. Nie istnieje w żaden sposób. To bardziej subiektywne niż rzeczywiste. (…) Wierzę w pamięć. Pamięć jest prawdziwą inspiracją. Pamięć tworzy czas. Pamięć to czysta moc. Czysta moc i czysta siła oraz czyste wykorzystanie przestrzeni i czasu (jeśli czas jest czymś, co naprawdę możemy nazwać). Ale nie wierzę w czas sam w sobie” – tłumaczył artysta. Dekonstrukcja płaszczyzn i kształtów, będąca córką tradycji kubizmu, a także sugestywne nawiązanie do przedmiotu codziennego użytku – stanowią typowe elementy stylowe ruchu Nouveau Réalisme, którego Arman był jednym z najważniejszych przedstawicieli.

Reprodukowany

Durand-Ruel D., Moreau M., Arman: Multiples. Catalogue Raisonné, Vol. 1 - Musique, Fondation A.R.M.A.N., Genewa, nr kat. 8, s. 37. (inny egzemplarz)

Biogram artysty

Zawsze byłem bardzo zaangażowany w pseudobiologiczny cykl produkcji, konsumpcji i zniszczenia. Od dawna niepokoi mnie fakt, że jednym z jego najbardziej rzucających się w oczy materialnych skutków jest zalanie naszego świata śmieciami i odrzuconymi dziwnymi przedmiotami. – Arman

 

Arman był jednym z najgłośniejszych artystów sztuki amerykańskiej drugiej połowy XX wieku, członkiem grupy Nouveau Realisme i twórcą słynnych Akumulacji – kompozycji z różnych nagromadzonych przedmiotów. Urodził się w Nicei w 1928 roku jako Armand Pierre Fernandez. Jego ojciec zajmował się sprzedażą antyków i amatorską grą na wiolonczeli, co przełożyło się na zainteresowanie syna muzyką i przedmiotami kolekcjonerskimi. Arman od dziecka dużo rysował i malował. Po początkowych studiach z matematyki i filozofii, zdecydował się rozpocząć naukę w École Nationale des Arts Décoratifs w Nicei, gdzie poznał Yves’a Kleina i Claude’a Pascala. Następnie skończył jeszcze historię sztuki na paryskiej École du Louvre. W tamtym okresie pociągała go filozofia wschodu, dawna sztuka chińska oraz judo. Tworzył też pierwsze prace plastyczne w duchu abstrakcjonizmu.

W latach 60. nastąpił w jego karierze przełom. Razem z m.in. Yves’em Klein, François’em Dufrêne, Danielem Spoerri oraz krytykiem sztuki i filozofem Pierre’em Restany założył grupę Nouveau Realisme, do której wkrótce dołączyli również Cesar, Mimmo Rotella, Niki de Saint Phalle i Christo. Stowarzyszenie według spisanego manifestu miało być „nowym sposobem postrzegania rzeczywistości” i tworzyć sztukę na nowo związaną z życiem codziennym. W tym czasie zaczął krystalizować się charakterystyczny styl Armana, zainicjowany głośną wystawą pt. „Wypełnienie” w paryskiej galerii Iris Clert. Jej bezpośrednim przyczynkiem była wcześniejsza wystawa w tym miejscu Yves’a Klein pt. „Pustka”. W przeciwieństwie do gołej przestrzeni jaką zaprezentował jego przyjaciel, Arman wypełnił pomieszczenie galerii aż po sufit śmieciami. Było ich tak dużo, że nie dało się już wejść i zaproszeni na wernisaż goście mogli tylko oglądać wystawę przez szyby.

W 1961 roku artysta wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie zainspirowany ruchem dada i koncepcją ready-mades Marcela Duchampa, skupił się na tworzeniu obiektów i instalacji obnażających problem konsumpcjonizmu i masowej produkcji. Rozwinął pomysł Akumulacji. Zaczął realizować różne dynamiczne kompozycje z identycznych przedmiotów codziennego użytku, jak pędzle do malowania, czajniki, żarówki, buty, pistolety na wodę i nawet samochody! Część z nich stała się rzeźbami w przestrzeni publicznej, m.in. „Long Term Parking” (1982, wieża z sześćdziesięciu samochodów) czy odlane w brązie „Music Power II” (1986, akumulacja wiolonczeli) i „The Fourth of July” (1986, akumulacja flag amerykańskich). Ponadto wymyślił „Poubelles” czyli puszki śmieci oraz „Colères” (Furie) i „Coupes” (Cięcia). Te pierwsze były obiektami z pleksi, do których wrzucał różne odpady np. gazety, szmaty, potłuczoną ceramikę, niedopałki, zużyte opakowania itd. – by unaocznić palącą kwestię zanieczyszczenia środowiska śmieciami, jakie ciągle wytwarzamy. Druga i trzecia grupa jego prac przedstawiała rzeczy (najczęściej były to instrumenty muzyczne) pocięte lub rozwalone na kawałki i odnosiła się do bezmyślnej ludzkiej agresji, której ofiarą padają niewinne przedmioty, ulegając niepotrzebnej dewastacji.

Artystyczne osiągnięcia Armana stanowią ważny pomost między rozwijającą się w latach 60. i 70. sztuką europejską a amerykańskim pop-artem. Był twórcą społecznie zaangażowanym, który w żartobliwy, a zarazem inteligentny sposób komentował zastaną rzeczywistość. Swoimi realizacjami deklarował sprzeciw wobec kultury masowej i technologicznej nadprodukcji. Jego dzieła znajdują się w najważniejszych kolekcjach publicznych, takich jak Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Tate Gallery w Londynie czy Centre Pompidou w Paryżu.

Nr katalogowy: 25

Arman (Armand Pierre Fernandez) (1928 - 2005)
Mandolina, 2003


brąz złocony / wys. 59 cm ed. 84/99
sygn.: Arman opisany z tyłu: 84/99


Estymacja:
38 000 - 45 000 zł ●
8 334 - 9 869 EUR
8 942 - 10 589 USD

Cena sprzedaży:
40 000 zł
8 772 EUR
9 412 USD

Informacje:

19 września 2023 o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
7 – 19 września 2023 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob.: 11.00 – 15.00

Zlecenie licytacji

Licytuj online

Oglądaj aukcję live!

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: