44. Linda Namival Bopirri - Blue tongues at waterhole and yams, 1994

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Xawery Wolski
    - Undulate, 2022,

  • Następny

    Następna praca

    Agnes Marawurr
    - Baltji - yoms, Galun - bush potatoes,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

(…) sztuka aborygeńska i malarstwo aborygeńskie są jakby animacją, sztuką geometryczną i nakropkową. Dlatego tak naprawdę trzeba sobie wyobrazić, co przedstawia obraz lub też posłuchać historii autora obrazu. – Iwona Pruszyńska

(Aborygeńskie arcydzieła. Od malarstwa naskalnego do rekordowych aukcji [materiał dźwiękowy], Eureka, Jedynka Polskie Radio, 31.05.2022)

 

Tradycyjna sztuka aborygeńska stanowi nośnik niezwykłej kultury rdzennych Australijczyków, ich zwyczajów, historii plemiennych i mitów. W rysunkach na piasku, drewnianych totemach czy malowanych korach od tysięcy lat przedstawiają oni swoje opowieści o duchowej kreacji świata i aborygeńskim ludzie. Kolorowe kompozycje złożone z tajemniczych znaków i różnego rodzaju symboli są dla nich niczym pismo, którego nigdy nie wytworzyli.

Twórczość rdzennych, aborygeńskich artystów opiera się na świętych, nienaruszalnych prawach, a proces powstawania malowidła na korze jest wieloetapowy i złożony. Korę z drzewa eukaliptusowego pozyskiwać można jedynie w okresie między porą deszczową a połową pory suchej. Artysta wycina z drzewa wybrany prostokątny kawałek, ścina jego wierzchnią warstwę, a następnie skrobie tak długo, aż będzie zupełnie gładka. Aby skręcony kawałek kory nieco rozprostować i wysuszyć, układa się go nad ogniem. Następnie jeszcze przez parę dni kora musi leżakować odpowiednio obciążona. Dopiero po tym czasie nadaje się do malowania.

Paleta barwna aborygeńskich artystów jest całkowicie organiczna. Z tego względu w malowidłach na korze najczęściej występują tylko cztery pigmenty: żółć, biel, rdzawa czerwień i czerń – symbolicznie odnoszące się do pierwiastków takich jak słońce, niebo, ziemia i powietrze. Kolory podstawowe można jednak mieszać, tworząc rozmaite róże, pomarańcze czy szarości. Czerwień i żółć pochodzą z różnych ochr, w tym hematytu, skały żelazistej i limonitu. Biel to zazwyczaj gips lub glinka kamionkowa. Natomiast czerń to węgiel drzewny lub ruda manganu. Pigmenty są drobno mielone i mieszane z wodą i utrwalaczami roślinnymi, takimi jak guma lub żywica z licznych lokalnych drzew.

Prezentowane malowidła na korze wykonały dwie rdzenne Aborygenki, pochodzące z północnej części Australii – Linda Namiyal Bopiri i Agnes Marawurr. Ich prace to unikatowe przykłady dzieł sztuki prymitywnej – tej najbardziej pierwotnej, niezmiennej w swoich tradycjach od tysięcy lat. Stanowią wyjątkową rzadkość na rynku europejskim.

 

Proweniencja

Berlin, kolekcja prywatna
Ramingining, Bula'bula Arts

Nr katalogowy: 44

Linda Namival Bopirri
Blue tongues at waterhole and yams, 1994


kora z drzewa eukaliptusowego, naturalne pigmenty / 119 x 51 cm
sygn. i opisany na odwrociu: BPI565 / NAMIVAL BOPIRRI / AUG 94 / BLUE TONGUES AT WATERHOLE + YAMS


Estymacja:
30 000 - 35 000 zł ●
6 579 - 7 676 EUR
7 059 - 8 236 USD

Informacje:

19 września 2023 o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
7 – 19 września 2023 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob.: 11.00 – 15.00

Zlecenie licytacji

Licytuj online

Oglądaj aukcję live!

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: