31. Leopold Gottlieb - Ogrodnicy, 1926-1927

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Eugeniusz Geppert
    - Pegazy,

  • Następny

    Następna praca

    Zygmunt Menkes
    - cztery prace na papierze,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

  sygn. d. pośrodku: Leopold Gottlieb Pochodzący z artystycznej rodziny ukończył w 1902 roku krakowską ASP u J. Malczewskiego i T. Axentowicza aby dalej kontynuować naukę w Monachium. Od 1904 przebywał w Paryżu w środowisku wielu polskich artystów żydowskiego pochodzenia- Meli Muter, Eugeniusza Zaka współtwórców słynnej Ecole de Paris. Gottlieb często odwiedzał Polskę. Był pomysłodawcą powstania w roku 1905 krakowskiej Grupy Pięciu, w skład której weszli m.in. Vlastimil Hofman i Witold Wojtkiewicz. Od 1917 r. do 1919 r. wystawiał razem z grupą Ekspresjonistów Polskich, tworzoną przez formistów. Wczesna twórczość Gottlieba to przede wszystkim ekspresyjne męskie portrety o mocnych wyrazistych rysach i głębokich barwach. Następny etap to fascynacja Starym i Nowym Testamentem i wywodzące się z obydwu ksiąg sceny. W latach dwudziestych Gottlieb zaczyna tworzyć rozpoznawalne rytmiczne kompozycje wielofigurowe poświęcone motywom pracy. Postaci przedstawione są w manierze kubistycznej, mocno zgeometryzowanej a kolory błękity, zielenie i fiolety nadające całości metafizycznego wymiaru. Do tego okresu twórczości zalicza się prezentowany obraz „Ogrodnicy”. Grupa postaci w roboczych strojach zajęta ogrodowymi czynnościami zwrócona jest w kierunku obserwatora tworząc zamkniętą kompozycję. Rozmyte, obłe sylwetki, niewyraźne rysy twarzy czynią całą scenę nierealną. Przestylizowane postacie o umownie zaznaczonych rysach wpisane w ekspresyjnie spłaszczoną przestrzeń obrazową zyskują walor dekoratywności. Akt żmudnej pracy przeistacza się w metaforyczną opowieść odwołującą się do archetypów ludzkiej egzystencji. „Ogrodnicy” to doskonałe malarstwo należące do dojrzałego okresu w twórczości Leopolda Gottlieba. Reprodukowany: Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Warszawa 1992, p. 85 École de Paris. Artyści żydowscy z Polski w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Okręgowe w Lesznie, 2000, poz. 12, p. 46

Biogram artysty

Leopold Gottlieb był artystą związanym z kręgiem École de Paris. Polski malarz o żydowskich korzeniach z powodzeniem łączył w swojej twórczości tradycje judaistyczne i chrześcijańskie mając znaczący wpływ na kształt paryskiego środowiska artystycznego początku XX wieku Gottlieb urodził się w Drohobyczu w Galicji jako syn właściciela rafinerii nafty. Podążając śladem starszych braci, zwłaszcza Maurycego, podjął studia artystyczne w Krakowie, m.in. u Jacka Malczewskiego a następnie u Teodora Axentowicza. Początkowy etap twórczości artysty wiązał się z fascynacją realizmem i symbolizmem wyniesionymi z pracowni krakowskich mistrzów. Nie brak w nich jednak od początku charakterystycznej dla Gottlieba ekspresji wyrażającej się groteskowym przerysowaniem i deformacjami postaci. W pierwszych latach XX wieku młody artysta studiował kolejno w Monachium i Paryżu. Pozostawał w ścisłym kontakcie ze środowiskiem artystycznym Krakowa gdzie w 1905 roku zawiązał Grupę Pięciu skupiającą artystów – symbolistów. Od 1929 roku należał do grupy Rytm. Przez cały okres swojej twórczości brał udział w licznych wystawach, m.in. w paryskich Salonach. Pod koniec życia malarstwo Gottlieba charakteryzowało się jasną cieplejszą tonacją. Postaci malowane były na neutralnym tle, artysta chętnie posługiwał się perłowym odcieniem pastelowych barw przez co sylwetki oddawanych postaci wydawały się niczym zjawy.

Nr katalogowy: 31

Leopold Gottlieb (1879 - 1934)
Ogrodnicy, 1926-1927


olej, płótno naklejone na dyktę; / 71,5x89,5 cm


Cena wywoławcza:
220 000 zł
53 659 EUR
72 608 USD

Estymacja:
250 000 - 300 000 zł
60 976 - 73 171 EUR
82 509 - 99 010 USD

Cena sprzedaży:
335 000 zł
81 708 EUR
110 562 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

10 czerwca, 2014 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art, ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: