38. Mojżesz Kisling - Naga, 1920 r.

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Włodzimierz Terlikowski
    - Laguna Wenecka,

  • Następny

    Następna praca

    Mela Muter
    - Port w Collioure, ok.1920 r.,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

sygn. p.d.: Kisling REPRODUKOWANY: Kessel J., Kisling, Harry N. Abrams, Inc. Publishers New York, 1971, str. 274, poz. 12 Czapliński C., Kolekcje sztuki polskiej w Ameryce, Warszawa – Nowy Jork, 2005, str. 416. POCHODZENIE: Kolekcja prywatna, Nowy Jork. Kisling Mojżesz (Maurycy) na stałe osiadł w Paryżu w lecie 1911 roku. Zwany był „księciem Montparnasse’u”. W 1912 roku uczył się pod kierunkiem Eugeniusza Zaka w Academie La Palette. W jego atelier spotykało się wielu artystów z kręgu Ecole de Paris, m.in. Leopold Gottlieb, Szymon Mondzain, Henryk Epstein, Marc Chagall i Amadeo Modigliani. W latach 1913-18 w twórczości Kislinga widać wyraźne wpływy wczesnego kubizmu i fowizmu. Od ok. 1916 roku zainspirowany twórczością Amadeo Modiglianiego zaczyna tworzyć obrazy realistyczne. Natomiast w dwudziestoleciu międzywojennym Kisling znany jest głównie jako portrecista. Prezentowany obraz z 1920 roku charakteryzuje się czystymi barwami, neutralnym tłem i gładką, lśniącą powierzchnią. Kisling w pracach z tego okresu przedstawiał nieco wyidealizowany wizerunek modela. Najbardziej charakterystycznymi cechami tych portretów są: wydłużony, migdałowy kształt wyolbrzymionych oczu oraz starannie wyrysowane łuki brwiowe i usta. Artysta dążył w tych pracach do stworzenia własnej formuły portretu wywodzącej się ze sztuki wczesnego renesansu. Prezentowana praca to doskonały przykład subtelnego modelunku walorowego karnacji twarzy współgrającego z syntetyzacją formy. O niezwykłości prezentowanego portretu świadczy dodatkowo fakt, że olejne obrazy Kislinga są ciągle rzadkością na polskim rynku sztuki. Ten akt należy do jednych z najpiękniejszych oferowanych kiedykolwiek na rynku aukcyjnym w Polsce.

Biogram artysty

Mojżesz Kisling na stałe osiadł w Paryżu w lecie 1911 roku. Zwany był „księciem Montparnasse’u”. W 1912 roku uczył się pod kierunkiem Eugeniusza Zaka w Academie La Palette. W jego atelier spotykało się wielu artystów z kręgu Ecole de Paris, m.in. Leopold Gottlieb, Szymon Mondzain, Henryk Epstein, Marc Chagall i Amadeo Modigliani. Do grona jego najbliższych przyjaciół należał Tadeusz Makowski. Przez krytyków Kisling uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Szkoły Paryskiej. Na jego twórczość wpływ miała sztuka Paula Cézanne’a, ale kontakty z kubistami sprawiły, że jego pejzaże tworzone na południu Francji nabrały geometryzującej stylistyki znanej z obrazów Pabla Picassa i Georges’a Braque’a, ale stosowane barwy były typowe dla fowistów. Po 1917 tworzył eklektyczne krajobrazy stosując ostre, konkretne barwy zestawione na zasadzie kontrastów. Od wczesnych lat dwudziestych dał się poznać jako portrecista, spod jego pędzla wychodziły liczne portrety i akty kobiece.
Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917.

Nr katalogowy: 38

Mojżesz Kisling (1891 - 1953)
Naga, 1920 r.


olej, płótno / 73x54 cm


Cena wywoławcza:
900 000 zł
214 798 EUR
268 657 USD

Estymacja:
1 200 000 - 1 500 000 zł
286 397 - 357 996 EUR
358 209 - 447 762 USD

Cena sprzedaży:
1 220 000 zł
291 170 EUR
364 180 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

16 grudnia 2014 r. godz. 19.00
ul. Wiejska 20, 00-490 Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: