Rajmund Kanelba - Kwiaty, ok. 1925-1928

  • Następny

    Następna praca

    Artysta Nieokreślony (Szkoła Zakopiańska)
    - Macierzyństwo,

wszystkie obiekty

Proweniencja

Gdańsk, kolekcja prywatna
Polswiss Art, aukcja 21.12.1991, poz. 37

Reprodukowany

Katalog 12 Dom Aukcyjny Polswiss Art, Warszawa, 21 grudnia 1991, poz 37.

Biogram artysty

(…) Kanelba jest przede wszystkim kolorystą i to nie byle jakim. Przeczulona wrażliwość daje mu bogatą gamę kolorystyczną, jakiej nie powstydziłby się żaden ze znakomitych malarzy paryskich; to też obrazy jego wytrzymują bez trudu sąsiedztwo tak potężnych kolorystów, jak Chagall, Pascin i Kisling.

(Prędski A., Aberdam i Kanelba, w: „Wiadomości Literackie”, nr 29, 1928, s. 2.)

 

Rajmund Kanelba, a właściwe Rajmund Mojżesz Kanelbaum urodził się w Warszawie w 1897 r. Tam też stawiał pierwsze kroki jako artysta, ucząc się pod okiem Stanisława Lentza i Witolda Pruszkowskiego. W 1919 r. wyjechał kontynuować studia malarskie do Wiednia, z których jednak po kilku miesiącach zrezygnował i powrócił do kraju. Podobnie krótko trwały jego studia prawnicze w Krakowie, rozpoczęte pod naporem matki. Jego kariera nabrała tempa dopiero w 1926 r., gdy zamieszkał na stałe w Paryżu i znalazł się w środowisku artystów Montparnasse. Wówczas nawiązał ważne kontakty z marszandami Marcelem Bernheimem i Leopoldem Zborowskim. Widząc potencjał w pracach Kanelby, panowie postanowili zająć się promocją jego twórczości i zorganizowali mu pierwsze indywidualne wystawy (Galerie Bernheim, Galery Zborowsky, Paryż 1928 r.). Po nich nastąpiły kolejne nie tylko w Paryżu, lecz także Berlinie, Warszawie, Łodzi, Nowym Jorku, Edynburgu i Glasgow.

Styl Kanelby ukształtował się pod wpływem francuskiej awangardy. Jego pierwsze, akademicko wyidealizowane prace ustąpiły na rzecz bardziej ekspresyjnych, malarskich kompozycji: „Materiał farby olejnej ma u niego połyskliwość emalii; kolor zawsze wyszukany, zazwyczaj z ciekawie przeprowadzoną dominantą pewnej barwy; jego kompozycja jest niekiedy zanadto nawet harmonijna…, nazbyt ściśle zamknięta w liniach okrągłych, do których artysta ma wyraźną predylekcję” (Husarski W., „Tygodnik Ilustrowany” 1932, s. 739). Kanelba uważany był za wyrafinowanego kolorystę. Francuski pisarz André Salmon w monografii poświęconej artyście określił go nawet mianem „spadkobiercy Renoira” (Salmon A., Kanelba, Paris, November, 1933). Malował przede wszystkim pełne poetyckiego czaru przedstawienia kobiet, akty oraz portrety dzieci, w tym również swego syna George’a. Czasem zwracał się ku pejzażom, martwym naturom i scenom rodzajowym, budując malarskie wizje w nadzwyczaj subtelny i delikatny sposób.

Swoje życie dzielił pomiędzy Paryż, Londyn i Nowy Jork. W Wielkiej Brytanii przeczekał wojnę, zarabiając jako wzięty portrecista wyższych sfer. Sportretował m.in. hrabiego Edwarda Raczyńskiego, wnuki baronowej Violet Astor oraz królową Elżbietę II. Po nowojorskiej wystawie w słynnej Galerii Paula Reinhardta w 1937 r., jego twórczość zaczęła być ceniona także za oceanem.

Rajmund Kanelba (1897 - 1960)
Kwiaty, ok. 1925-1928


olej, płótno / 73 x 60 cm
sygn.p.d.: Kanelba


Kontakt w sprawie obiektów

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: