Jarosław Kozłowski - Anything… Nothing…, 2006-2007
-
Następny
Następna praca
Artysta Nieokreślony (Szkoła Zakopiańska)
- Macierzyństwo,
Biogram artysty
Konceptualizm to (…) refleksja w sztuce, myślenie o sztuce i postawa wobec sztuki bardziej niż jakakolwiek specyficzna estetyka. – Jarosław Kozłowski
(Jacek Kasprzycki, Jarosław Kozłowski o konceptualizmie. Galeria AT Poznań 1999 [wideo], YouTube, 26.07.2015)
Jarosław Kozłowski to jeden z ojców założycieli sztuki konceptualnej w Polsce. Wykorzystując różnego typu media, tworzy instalacje przestrzenne, zajmuje się również performansem, malarstwem i rysunkiem. Urodził się w 1945 roku w Śremie. Z początku myślał o karierze reżysera i zdawał do łódzkiej „Filmówki”. W 1963 roku dostał się jednak na Wydział Malarstwa poznańskiej PWSSP (obecnie Akademii Sztuk Pięknych). Od 1967 roku związany z macierzystą uczelnią, w latach 1981-87 pełnił funkcję jej rektora. Wykładał także m.in. na Statens Kunstakademi w Oslo, Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie czy Academy Without Walls w Lusace. Od 1972 do 1990 roku prowadził w Poznaniu galerię „Akumulatory 2”, w której prezentował neoawangardowych artystów z Polski i ze świata. Za całokształt swoich działań twórczych w 2010 roku otrzymał Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Zadebiutował w 1967 roku na indywidualnej wystawie w poznańskiej Galerii odNowa. Cztery lata później wraz z Andrzejem Kostołowskim sformułował koncepcję SIECI (NET-u), której rolą była swobodna, bezinteresowna i bezpośrednia wymiana idei artystycznych pomiędzy zainteresowanymi osobami. Bogatą, wielowymiarową twórczość Kozłowskiego charakteryzuje krytyczno-analityczne podejście do sztuki, percepcji i zmienności znaczeń. W zależności od potrzeby konkretnego przekazu dobiera do niego odpowiednie środki – fotografię, rysunek, światło i dźwięk, wideo czy gotowe przedmioty.
W latach 70. artysta tworzył prace o naturze lingwistycznej. Jego uwagę skupiały gry językowe, przenoszenie zasad rządzących zdaniami logicznymi na rzeczywistość i odwrotnie. „Fascynowała mnie logika, a szczególnie logika modalna, która dotyczy kwestii różnych możliwości interpretacji pojęć” – mówi Kozłowski w wywiadzie (Poznańskie Archiwum Historii Mówionej, Chciałem być reżyserem | Jarosław Kozłowski [wideo], YouTube, 18.03.2020). Powstał wówczas m.in. cykl prac „Metafizyka / Fizyka / Yka”, „Rysunki modalne” czy „Ćwiczenia z semiotyki”. W latach 80. Kozłowski zrealizował serie „Mitologia sztuki” i „Rzeczywistość sztuki”, w których dekonstruował mity i podnosił wątki dotyczące sposobu funkcjonowania kultury. Lata 90. przyniosły projekty takie jak „Ostre przedmioty” czy „Miękkie zabezpieczenie”, w których główną rolę odgrywały przedmioty codziennego użytku pozbawione kontekstu i swojej naturalnej funkcji. Artysta ma na swoim koncie wiele ważnych wystaw w Polsce i za granicą, m.in. w berlińskich Galerie Rene Block i daadgalerie, londyńskiej Matt's Gallery i nowojorskim The New Museum of Contemporary Art. Uczestniczył także m.in. w Biennale w Paryżu (1977), Biennale w Sydney (1990), Międzynarodowym Biennale w Istambule (1995) czy Biennale w Sao Paulo (2006).
Jarosław Kozłowski (1945)
Anything… Nothing…, 2006-2007
akwarela, papier / 109 x 143 cm
sygn. i opisany na odwrociu: JAROSŁAW KOZŁOWSKI / "ANYTHING… NOTHING…" / 2006-7
- Kontakt w sprawie obiektów
-
galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67