Kajetan Sosnowski - 13-16, 16-4

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Ludwik Klimek
    - Sielanka,

  • Następny

    Następna praca

    Kajetan Sosnowski
    - OBRAZ SZYTY CZARNY Z CYKLU UKŁADY RÓWNOWARTOŚCIOWE, 1982

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Oferowana praca nawiązuje do cyklu Obrazów pustych, który powstał w wyniku fascynacji artysty minimalizmem. Obrazy z tego cyklu tworzone w latach 1961-64 charakteryzują się jednobarwną płaszczyzną o przydymionym, zgaszonym kolorze, czasem otoczoną kontrastową bordiurą przydymionymi. Artysta zamalowywał płótno własnymi palcami, rozsmarowując farby dłonią po płótnie. Poprzez wyeliminowanie innych narzędzi malarskich Sosnowski zwracał uwagę na kontakt artysty z materią malarską co nadawało płótnom z tego cyklu charakteru zbliżonego do sztuki performance. Uzyskana w ten sposób faktura, nie pozbawiona śladów bezpośredniego działania, migotliwie odbijała światło. O istotę Obrazów pustych pytał Julian Przyboś: „Czy Sosnowski odkrył naprawdę nowe światło; to jest nową jego zjawę malarską?" I potwierdzał: „nie widziałem dotychczas nikogo ażeby tak głęboko wpuścił światło w obraz i żeby ono gdzieś z dna biło równomiernie na całą powierzchnię obrazu" (cyt. za: Kowalska B., Kajetan Sosnowski, [w:] Kamena. Kwartalnik kresowy, nr 2(927), 1990, s. 42.)

Proweniencja

Francja, kolekcja prywatna

Biogram artysty

Urodził się w Wilnie. Kształcił się w warszawskiej ASP u T. Pruszkowskiego. Po wojnie aktywnie współtworzył życie artystyczne, kreował łódzki ZPAP, był kierownikiem artystycznym „Kuźnicy”. Jeden ze współzałożycieli warszawskiej Grupy 55 – uczestniczył we wszystkich jej wystawach – i galerii Krzywe Koło, oraz Galerii EL w Elblągu, gdzie zainicjował Biennale Form Przestrzennych. Chętnie wystawiał w awangardowych galeriach, przyczynił się do utworzenia Galerii 72 w Chełmie Lubelskim. Uczestniczył m.in. w Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1955). Uprawiał malarstwo, rzadziej rysunek i rzeźbę. W czasie okupacji jego prace nawiązywały do postimpresjonizmu, następnie skierował poszukiwania w stronę form figuratywnych. Od lat 50tych zaczął posługiwać się kształtami abstrakcyjnymi, początkowo aluzyjnymi, później skupił się na materialnych cechach kompozycji (Obrazy białe). Fascynacja naturą światła stała się podstawą ascetycznych „obrazów pustych”, w których nieomal jednobarwna płaszczyzna, zamalowana farbą rozprowadzoną dłonią, zdawała się promieniować blaskiem. Dalsze poszukiwania w tym obszarze zaowocowały pracami z cyklów Poliptyki (1965), obrazami chemicznymi – Metalepseis (1972-1982). Pewnym wyjątkiem od tych rozważań były obrazy szyte, monochromatyczne kompozycje z pozszywanych kawałków płótna Katalipomena (1975), z których niektóre mają wręcz dodatkowy wydźwięk rękodzieła. W latach 80tych powstał też cykl obrazów czarnych z odniesieniem do martyrologii ojczyzny, oraz cykl obrazów z motywem krzyża – Interwencje (1981).

Kajetan Sosnowski (1913 - 1987)
13-16, 16-4, 1966


olej, płótno / 108 x 77 cm
sygn. na odwrocie: 108 X 77 KAJETAN SOSNOWSKI obraz olejny 05-27 [przekreślone] „13-16, 16-4” 1959 [przekreślone] Warszawa 1966-63 ul. Świerczewskiego 95 m. 7A Kajetan


Cena galeryjna:
53 000 zł
12 156 EUR
12 896 USD

Kontakt w sprawie obiektów

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: