Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
93.

Xawery Wolski
(1960)

VARSOVIA, 2012

srebro 925 / wys. 57 cm

sygnowany na podstawie: XWolski A/P oraz próbą wytwórcy: TANE ME-32 MEXICO 925 AHG

Cena wywoławcza:
55 000 
Estymacja:
65 000 - 75 000 
Cena wylicytowana:
62 000 
93.

Xawery Wolski
(1960)

srebro 925 / wys. 57 cm

sygnowany na podstawie: XWolski A/P oraz próbą wytwórcy: TANE ME-32 MEXICO 925 AHG

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Meksyk, Mexico City, Museo Franz Mayer, 2014.
Meksyk, Sonora, Museo de Arte de Sonora, MUSAS. 2015.
Meksyk, Guadalajara, Instituto Cultural Cabañas, 2015.
Meksyk, Mexico City, Zona Maco, 2017.

Zmienne techniki rzeźby wprowadzają mnie w stan kontemplacji. Moim celem jest przekraczać limity, odnajdywać przestrzeń pomiędzy ziemią a wszechświatem. Mam na myśli wymiar, który nas przekracza, coś, co sprawia, że nie ulegamy, że mimo przeciwności losu bezustannie staramy się ulepszać świat. – Xawery Wolski

(Ogniwa nieskończoności, z Xawerym Wolskim rozmawia Katarzyna Wąs, Magazyn High Level)

 

Xawery Wolski urodził się w 1960 roku w Warszawie. Określany jest jako polsko-meksykański artysta i rzeźbiarz. Studiował na warszawskiej i krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a także w Academie des Beaux-Arts w Paryżu i w New York Studio School of Drawing, Paiting and Sculpture. Od 1996 roku przebywał w Meksyku, gdzie działał w nieformalnym kręgu artystycznym, współpracując z poznanym tam wybitnym meksykańskim rzeźbiarzem Juanem Soriano. Stworzył wówczas wiele projektów, z których do najważniejszych należą: rzeźba „Łańcuch Nieskończoności”, znajdująca się na stałe przy wejściu do Rufino Tamayo Museum, seria obiektów stworzonych dla hotelu Four Season w Punta Mita oraz stele ułożone w Álvaro Obregón (przy wyjściu z Metro Zapata), które Wolski wykonał z pomocą dzieci, we współpracy z francuskim Ministerstwem Stosunków Zewnętrznych.

W latach 2008-2009 artysta pracował w Bangkoku, dzięki zaproszeniu Fundacji Jim Thompson. Brał udział w wielu programach rezydencyjnych. Kilka lat spędził w Azji i Indiach, tworząc obiekty, w których starał się oddać istotę zagadnień metafizycznych i problematyki kulturowej. Zrealizował ponad siedemdziesiąt wystaw indywidualnych na całym świecie, wśród których wyróżnić należy wystawę w Liu Haisu Museum w Szanghaju, Zachęcie w Warszawie, The Lux Art Institute, Museo Carillo Gil, Museo Rufino Tamayo i Museo de Arte Moderno w Meksyku.

Twórczość Wolskiego charakteryzuje się prostotą formy, która odgrywa rolę łącznika pomiędzy odległą przeszłością, a teraźniejszością. W swojej sztuce artysta stara się przybliżyć tradycję rzeźbiarską, w którą syntetyzuje do geometrycznych kształtów, aby przedstawić konkretne idee i koncepcje. W oparciu o czyste struktury i dawne techniki rzeźbiarskie, ukazuje swoją współczesną wizję formy przestrzennej. Jego rzeźby z terakoty przywołują skojarzenia z czymś naturalnym i organicznym. Artysta stara się wyrazić w nich złożoność świata przyrody i wewnętrznego ducha, skłaniając do zadumy nad materią i energią.

W swoich najnowszych pracach Wolski pozostaje przy abstrakcyjnej formie, w której jednak dopatrzeć można się subtelnej obecności kształtów ludzkich. Z pomocą nawiązań do ciała i twarzy, artysta zaprasza widza do wewnętrznych refleksji. Gładkie i białe powierzchnie rzeźb, odwołują się do twórczych idei Wolskiego – spokoju i odpoczynku, sugerując jednak pewne niezadane pytania. Jego ostatni projekt „Infinity Chains” (2017) obejmuje serię obiektów w przestrzeni publicznej, w tym w San Diego w Kalifornii (USA), Parku Grotowskiego w Warszawie oraz w hotelu Kimpton Epic w Miami na Florydzie (USA). Bazując na swoich licznych podróżach i doświadczeniach, Wolski stara się stworzyć artystyczne zderzenie odmiennych kultur, które w jego sztuce po połączeniu tworzą wspólny dialog. Jak sam twierdzi: „Kraje oddalone są w sensie geograficznym, mają wiele wspólnego w sensie antropologicznym”.