Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
43.

Henryk Hayden
(1883-1970)

Martwa natura z kompotem, 1918

olej, płótno / 60 x 73 cm

sygn. l.d.: Hayden

Estymacja:
1 200 000 - 2 000 000 
Cena wylicytowana:
1 700 000 
43.

Henryk Hayden
(1883-1970)

olej, płótno / 60 x 73 cm

sygn. l.d.: Hayden

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Francja, kolekcja prywatna
Drout, aukcja 17.06.1990, poz. 61
Paryż, Galeria Suillerot

Paryż, Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, 02.06.1973-02.01.1983
Paryż, Galerie Suillerot, Sur le cubisme, 30.05-30.06.1973
Paryż, Musée d’Art moderne de la Ville de Paris, Hayden. Soixante ans de peinture 1908-1968, 3.05-2.06.1968
Paryż, Galerie Suillerot, Cubistes de Hayden à Valmier, 06.06-21.06.1963
Turyn (Włochy), Palazzo delle arti, Parco del Valentino, Pittori d’oggi Francia-Italia, 09.1959

Urodził się 24 grudnia 1883 w Warszawie. Początkowo studiował na Instytucie Politechnicznym. Co raz większe zainteresowanie sztukami plastycznymi zmieniło jednak bieg wydarzeń. Hayden został jednym z pierwszych studentów nowo powstałej Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Po wyjeździe do Paryża kontynuował naukę w Academie „La Palette”. Była to wówczas najlepsza uczelnia na Montparnassie, zwana także „kubistyczną”. Początkowe prace Haydena zdradzają inspiracje sztuką francuskich postimpresjonistów. Widoczne są również w nich wpływy długotrwałych pobytów w Bretanii gdzie środowisko skupione wokół Władysława Ślewińskiego oscylowało wokół silniejszej syntezy pejzażu z widocznymi wpływami szkoły Pont-Aven i sztuki Cezanne’a. Po powrocie do Paryża jego pracami zainteresował się kolekcjoner Charles Malpel, po wizycie w pracowni wykupił niemal wszystkie prace z atelier artysty, w tym Graczy w szachy (1913). Malpel współpracował z największymi postimpresjonistami co zapewne wpłynęłoby znacząco na karierę Hayden’a gdyby nie wybuch I Wojny Światowej. Od 1916 roku artysta definitywnie zwrócił się w stronę kubizmu a przedmiotem jego malarstwa stały się głównie martwe natury.