Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
71.

Edwin (Ed) Mieczkowski
(1929)

Clockwork, 1965

akryl, płyta / 61 x 61

sygn. z lewej strony: EMIECZKOWSKI 56

Estymacja:
90 000 - 140 000 
Cena wylicytowana:
85 000 *
71.

Edwin (Ed) Mieczkowski
(1929)

akryl, płyta / 61 x 61

sygn. z lewej strony: EMIECZKOWSKI 56

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna
Dom Aukcyjny Libra, aukcja 15.03.2019, poz. 19

Urodzony w 1929 roku w Pensylwanii Edwin Mieczkowski, zaliczany jest do twórców op-artu. Swoje kształcenie artystyczne uzyskał w Cleveland Institute of Art w Ochio, a następnie kontynuował studia z malarstwa i grafiki na uniwersytecie w Pittsburghu. Przez niemal czterdzieści lat wykładał na uniwersytecie w Cleveland, jednocześnie pracując we własnym studio w Nowym Jorku. W 1960 roku wraz z Ernstem Benkertem oraz Francisem Hewittem założył stowarzyszenie Anonima Group (1960-71). Odrzucając kult indywidualnego ego, a także automatyczny styl ekspresjonistów abstrakcyjnych, artyści wspólnie pracowali nad opartymi na siatce, zmieniającymi się przestrzennie rysunkami i obrazami, które były precyzyjnym badaniem zjawisk naukowych i psychologii percepcji optycznej.

W 1964 roku prace Mieczkowskiego znalazły się w artykule czasopisma „Time”, przedstawiającym założenia op-artu. Rok później malarz uczestniczył w przełomowej wystawie pt. „The Responsive Eye” w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. W tym samym czasie miał także indywidualną wystawę w Cleveland Institute of Art, a jego kompozycje zaczęły skupiać coraz większe zainteresowanie.

W latach 70. i 80. prócz pracy dydaktycznej, artysta nadal zgłębiał możliwości abstrakcji geometrycznej i percepcyjnej. Zrealizował wiele zamówień publicznych, m.in. wykonał duże tondo dla Biblioteki Publicznej w Cleveland. W latach 80. Mieczkowski zaczął realizować swoje kompozycje także w trzech wymiarach, tworząc kolorowe i energetyczne rzeźby z malowanego drewna, stali czy aluminium. Jego prace znajdują się w wielu znaczących prywatnych i muzealnych kolekcjach sztuki współczesnej na całym świecie, m.in. w Cleveland Museum of Art w Ohio, Muzeum Sztuki w Łodzi, Tel Aviv Museum of Art w Izraelu czy Museum of Modern Art w Danii.