Podatki i opłaty
-
Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Fangor Wojciech (1922 - 2015)
sygn. p.d.: Hayden
sygn. p.d.: Hayden
Podatki i opłaty
W latach 1922-53 artysta malował ujęte w realistycznej konwencji pejzaże i portrety pokrewne stylistyce M. Kislinga. Do tego nurtu należy prezentowany wizerunek kobiety przygotowującej się do morskiej kąpieli. Wyraźne są w nim wpływy neo-klasycystycznych tendencji rozpowszechniających się w sztuce europejskiej w latach 20., a także inspiracje czerpane z późnej twórczości Renoira. W tej znakomicie zrównoważonej kompozycyjnie i kolorystycznie pracy uderza masywność proporcji modelki i mistrzowskie oddanie jej karnacji; bryłę wydobywa tu subtelny modelunek światłocieniowy, obłość ramion i kolan uwypuklają delikatne refleksy słonecznego światła.
W swej ekspertyzie Jerzy Malinowski datuje pracę na ok. 1930 r. wskazując na stylistyczną bliskość takich obrazów jak „Kąpiące się” (1922, repr. w „Les peintres de Zborowski. Modigliani, Utrillo, Soutine et leurs amis”, Fondation de 1’Hermitage, Lozanna 1994, poz. 66), „Akt śpiącej kobiety” (1922, repr. j. w., poz. 67) oraz „Wielki akt” (repr. w „Tableau moderne”, kat. auk. Drouot-Richelieu, Paryż 29.05.1998, poz. 24).
Urodził się 24 grudnia 1883 w Warszawie. Początkowo studiował na Instytucie Politechnicznym. Co raz większe zainteresowanie sztukami plastycznymi zmieniło jednak bieg wydarzeń. Hayden został jednym z pierwszych studentów nowo powstałej Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Po wyjeździe do Paryża kontynuował naukę w Academie „La Palette”. Była to wówczas najlepsza uczelnia na Montparnassie, zwana także „kubistyczną”. Początkowe prace Haydena zdradzają inspiracje sztuką francuskich postimpresjonistów. Widoczne są również w nich wpływy długotrwałych pobytów w Bretanii gdzie środowisko skupione wokół Władysława Ślewińskiego oscylowało wokół silniejszej syntezy pejzażu z widocznymi wpływami szkoły Pont-Aven i sztuki Cezanne’a. Po powrocie do Paryża jego pracami zainteresował się kolekcjoner Charles Malpel, po wizycie w pracowni wykupił niemal wszystkie prace z atelier artysty, w tym Graczy w szachy (1913). Malpel współpracował z największymi postimpresjonistami co zapewne wpłynęłoby znacząco na karierę Hayden’a gdyby nie wybuch I Wojny Światowej. Od 1916 roku artysta definitywnie zwrócił się w stronę kubizmu a przedmiotem jego malarstwa stały się głównie martwe natury.