77. Edward Krasiński - Interwencja – niebieska linia wzdłuż reprodukcji

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Tadeusz Łakomski
    - Kompozycja,

  • Następny

    Następna praca

    Kajetan Sosnowski
    - Biały – z cyklu Obrazy szyte,

wszystkie obiekty

Biogram artysty

Gdyby szukać livemotivu działalności Krasińskiego, to określenie nieskończoność wydaje się szczególnie użyteczne. Artysta pragnie bowiem rzeczy niemożliwej: chce nieskończoność zasugerować w sposób uchwytny wizualnie. – Andrzej Kostołowski

Edward Krasiński był jednym z najważniejszych prekursorów neoawangardy. Absolwent krakowskiej szkoły Kunstgewerbeschule, wydziału architektury wnętrz i grafiki a następnie malarstwa na ASP u Władysława Jarockiego, Wojciecha Weissa, Józefa Mehoffera. W czasie okupacji związany ze środowiskiem Drugiej Grupy Krakowskiej a od przeprowadzki do Warszawy w latach 50. z kręgiem Galerii Krzywego Koła. Od lat 60. do końca swojego życia współpracował z Galerią Foksal. Twórczość Edwarda Krasińskiego jest bardzo złożona, niemal nieuchwytna, wypływająca z życia samego artysty i jego twórczej postawy wobec otaczającego go świata. Krasiński był niezwykłą osobowością, pełną poczucia humoru i dystansu do siebie samego a cechy te pozwalały mu odrealniać rzeczywistość, zmieniać funkcję przedmiotów, kwestionować tradycyjne formy w sztuce. Wczesne prace Krasińskiego były to rysunki o tematyce erotycznej oraz obrazy utrzymujące się w surrealistycznej stylistyce. Jego ilustracje pojawiały się w pismach takich jak „Kierunki”, „Polska” oraz „Ty i Ja”. Lata 60. w twórczości Krasińskiego przyniosły kolejny wymiar jego pracom. Powstały jego pierwsze obrazy przestrzenne i reliefowe, wykorzystujące deseczki, druty i zawiasy. Powstał wtedy cykl „Dzidy”, prace z prętów, plastikowych kabli, które były zawieszane w powietrzu i miały zaskakiwać widza nagłym pojawianiem się. Artysta już wtedy pracował z konceptem linii, ale charakterystyczna niebieska barwa jeszcze nie pojawiała się w jego pracach. Zamiast tego były czerwienie, fiolety i szarości. 1968 roku artysta zaprezentował prace „98K1”, gdzie niebieska linka łączyła ze sobą dwie butelki. Przedmioty codziennego użytku uwikłane w relacje z niebieskimi zwojami, traciły swoje pierwotne znaczenie i pojawiały się w zupełnie nowym kontekście. Krasiński starał się odrealnić rzeczywistość, sprawić aby to co poważne nabierało lekkości. W latach 1965 i 1967 artysta brał udział w happeningach Tadeusza Kantora. Od roku 1970 jego znakiem rozpoznawczym była niebieska linia, taśma samoprzylepna, którą artysta umieszczał na swoich pracach na wysokości 130 cm. Taśma pojawiła się niedługo po tym na dziedzińcu Musée d’Art Moderne da la Ville de Paris podczas "3éme Salon International de Galeries Pilotes". W tym samym roku (1970) spóźniający się artysta na Biennale w Tokio wysłał telegram do organizatorów długości 80 metrów z powtarzającym się pięć tysięcy razy słowem „blue” napisanym alfabetem morsa. Tekst został wydrukowany na papierze i został umieszczony w przestrzeni przeznaczonej na pracę Krasińskiego. Praca następnie została przekazana do muzeum w Tokio jako dar od artysty. Błękitny pasek, pojawiał się regularnie w różnych miejscach na przestrzeni lat twórczości artysty. Bywał na obrazach, na ścianach galerii i w naturze. Krasiński wchodził dzięki niej w interakcje z publicznością i badał temat nieskończoności. Prace Edwarda Krasińskiego znajdują się w zbiorach m.in. Centre Georges Pompidou w Paryżu, Muzeum Narodowym w Warszawie, Krakowie i we Wrocławiu, w Muzeum Sztuki w Łodzi i Galerii Narodowej w Pradze. W 1998 roku został laureatem nagrody Polskiej Sekcji AICA za całokształt twórczości.

Nr katalogowy: 77

Edward Krasiński (1925 - 2004)
Interwencja – niebieska linia wzdłuż reprodukcji


reprodukcja na papierze, płyta pilśniowa, niebieski scotch / 48 x 73 cm
sygn. na odwrocie: E.KRASIŃSKI


Cena wywoławcza:
18 000 zł
4 391 EUR
5 941 USD

Estymacja:
22 000 - 25 000 zł
5 366 - 6 098 EUR
7 261 - 8 251 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI

10 czerwca, 2014 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art, ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: