52. Andrzej Wróblewski - Łyżwiarka, [Łyżwiarka nr 992], ok. 1955

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Marek Włodarski Henryk Streng
    - Kontrabasista, ok. 1927,

  • Następny

    Następna praca

    Alfred Lenica
    - Kompozycja ,

wszystkie obiekty

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna kolekcja spadkobierców artysty do lat 80-tych XXw

Wystawiany

Lublana, Słowenia, Moderna galeria, Andrzej Wróblewski. Waitnig room. 15.10.2020 – 10.01.2021

Reprodukowany

Andrzej Wróblewski. Wystawa pośmiertna, katalog wystawy monograficznej, Pałac Sztuki, Kraków 1958, spis prac niewystawionych poz. 1170 Andrzej Wróblewski. Waiting room. red. Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała, wyd. Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut A. Mickiewicza, Hatje Cantz Verlag, Warszawa 2020, repr.93, s.202, spis prac wystawionych poz. 24, s. 392.

Biogram artysty

Andrzej Wróblewski był jednym z najwybitniejszych, najbardziej samodzielnych polskich artystów powojennych, którego cała twórczość przepojona jest silnym pierwiastkiem intelektualnym. Urodzony w Wilnie studiował na ASP w Krakowie, m.in. u Zbigniewa Pronaszki, Jerzego Fedkowicza i Hanny Rudzkiej-Cybisowej. Był twórcą Grupy Samokształcenia, do której należeli m.in. Andrzej Wajda – ówcześnie student krakowskiej ASP – oraz Jan Tarasin. Twórczość Andrzeja Wróblewskiego, przerwana nagłą śmiercią w młodym wieku zaledwie trzydziestu lat, koncentrowała się na człowieku i była silnie uwarunkowana bolesnymi przeżyciami wojennymi. Był bardzo płodnym artystą, do jego ulubionych technik należało malarstwo olejne, gwasz, rysunek i grafika, której od wczesnych młodzieńczych lat uczyła Wróblewskiego matka z wykształcenia plastyk. Od samego początku twórczość artysty inspirowała, będąc punktem odniesienia dla artystów kilku następnych pokoleń. Nazywany jest prekursorem nowej figuracji a dla wielu krytyków sztuki, również międzynarodowych, twórczość Wróblewskiego wyprzedziła czas. Kurator madryckiej wystawy artysty, Éric de Chassey, powiedział w wywiadzie z Agnieszką Sural: „[…] Wróblewski robił rzeczy, które normalnie uznalibyśmy za niemożliwe w jego czasach. Pojawiły się one dopiero pod koniec lat 80. i na początku 90. u takich artystów, jak Luc Tuymans, Wilhelm Sasnal, Raoul de Keyser czy René Daniëls. Łączyli oni abstrakcję z figuracją, nie zastanawiając się nad różnicami pomiędzy tymi dwoma sposobami malowania. Fakt, że u Wróblewskiego działo się to już w późnych latach 40., stawia go w kompletnie odmiennym i wyjątkowym świetle.”

Dla większości osób, z którymi rozmawialiśmy, kruchość i ułomność artysty rzuconego w burzę historycznych przemian jest równie pasjonująca, co jego twórczość. W tym ujęciu postać Wróblewskiego ukazuje – prawem kontrastu – niejaką ‘letniość’ sztuki naszych czasów. Być może to dlatego tak wielu młodych twórców odnajduje cząstkę ‘samych siebie’ w sztuce tego artysty. […] A kim Andrzej Wróblewski jest dla nas? Przede wszystkim ‘ojcem założycielem’ figuracji we współczesnym malarstwie polskim, łączącym pokolenia Gruppy, Grupy Ładnie i Penerstwa. Najjaśniejszą gwiazdą w konstelacji gwiazd malarstwa polskiego. Gdy patrzymy na jego prace, wszystko inne znika.

- Piotr Bazylko i Krzysztof Masiewicz

cyt. z przedmowy autorów do Sztuka musi działać! Rozmowy o Andrzeju Wróblewskim, Wydawnictwo Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Warszawa, 2011.

Nr katalogowy: 52

Andrzej Wróblewski (1927 - 1957)
Łyżwiarka, [Łyżwiarka nr 992], ok. 1955


gwasz, tusz, papier / 29,4 x 41,7 cm
sygn.p.d.: A.Wróblewski (ołówkiem, ręką matki artysty) p.g.: 992 (ołówkiem, ręką matki artysty)


Estymacja:
200 000 - 300 000 zł ●
44 643 - 66 965 EUR
53 909 - 80 863 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 9 MARCA

9 marca godz. 19.00
aukcja odbędzie się online

wystawa przedaukcyjna:
19 lutego – 9 marca 2021
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: