36. Mojżesz Kisling - Nu allonge, 1925

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Mojżesz Kisling
    - Portret młodej kobiety, 1931,

  • Następny

    Następna praca

    Roman Kramsztyk
    - Pejzaż z la Rochelle, lata 30. XX w.,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Akt w twórczości Kislinga zajmuje szczególne miejsce. Pierwsze kompozycje z tego gatunku pojawiają się około 1914 roku. Po I wojnie światowej wykrystalizował się u artysty rodzaj dekoracyjnego aktu zbudowanego precyzyjną stylizowaną linią, wyraźną formą i czystą, nasyconą barwą. Jak pisał Tadeusz Dobrowolski: „Swoje postacie kobiece, zwłaszcza akty urodziwych dziewcząt, uwypuklał silnym i krągłym modelunkiem, prowadzącym nieraz do wyolbrzymienia bioder, może a przykładem Modiglianiego, z którym się przyjaźnił.” (Malarstwo Polskie, wyd. Ossolineum, Wrocław 1989, s. 325). Przestrzenna pracownia Kislinga przy Rue Joseph-Bara była dlań miejscem sesji malarskich. Zapraszał tam najmowane do portretowania modelki - piękności o migdałowatych oczach i zmysłowych ciałach, które stały się już za życia Kislinga jego „znakiem firmowym”.

Prezentowany obraz pochodzi z 1925 roku, przedstawia akt blond piękności, która leży na podwyższeniu okrytym dekoracyjną tkaniną. Jej nagie ciało, ujęte tyłem do widza, ukazane jest w pozycji skręconej. Tułów i głowę dziewczyna odchyla w kierunku spoglądającego nań malarza. Jej jasny ton skóry lekko odcina się od oranżowego tła, spośród którego wyróżnia się ustawiony w lewej część parawan. „Wiem, że nie można wnieść do malarstwa nic nowego, ponieważ tworzywo jest zawsze to samo, a nasze środki działania są niezmienne, i że malarzowi pozostaje tylko jedna droga: natchnąć te same odwieczne przedmioty własną uczciwością malarską” – mówił Kisling w wywiadzie dla „L’Art Vivant” 15 czerwca 1925 roku. W malarstwie artysty ów silny pierwiastek uczuciowości zdecydował o niezwykłości tworzonych przez Kislinga aktów kobiecych, rozpoznawalnych na pierwszy rzut oka spośród innych przedstawień tego typu w malarstwie światowym. Artysta hołdował klasycznemu ideałowi piękna ale obdarzał go iskrą własnego temperamentu. Rozmiłowany w kobiecym ciele potrafił przedstawić je w sposób daleki od banalnej, dosłownej nagości nie pretendując jednakże do psychologizowania portretowanych modelek. Kwintesencją tych obrazów jest radość życia, szczęście czerpane z chwili, apoteoza momentu tworzenia wynikająca z obcowania z pięknem. Ówczesna krytyka dostrzegła tę właśnie cechę malarstwa Kislinga. Zygmunt Klingsland z precyzją określał ten fenomen: „(…) najchętniej posługuje się tymi pierwiastkami formy malarskiej, które są istotnymi odpowiednikami plastycznymi składników jego poglądu na świat – tak bardzo uczuciowego. Czy kiedykolwiek postępuje inaczej jakiś artysta rozumiejący konieczność i posiadający zdolność poddawania najpiękniejszych bodaj form natury subiektywnym pojęciom o pięknie i, w dalszej konieczności, założeniom swej indywidualnej wyobraźni twórczej? Im zaś wyraźniej sprecyzowane są te przekształcenia rzeczywistości i tym jaskrawiej występuje przewaga pewnych, ściśle określonych, pierwiastków składowych formy plastycznej. Stąd kunsztowna geometryczność kompozycji Michała Anioła lub fascynująca potęga światłocieniowej gry Rembrandta. I stąd cała w ogóle sztuka” (Zygmunt Klingsland, Kisling, „Wiadomości Literackie” 1935, nr 38, s. 8).

Historia „Nu allonge” splata się z losami paryskich marszandów i ich kolekcji. Przed II wojną światową obraz wystawiany był w Paryżu w galerii Stiebel. Galerię tę założył Hans Stiebel, niemiec żydowskiego pochodzenia, który po I wojnie światowej przybył do stolicy Francji. Jego brat, Eric wyemigrował w tym czasie do Stanów Zjednoczonych, gdzie otworzył galerię w Nowym Jorku a ostatni z trzech braci – Saemy był marszandem w Londynie. Po II wojnie światowej zarówno Hans jak i Saemy dołączyli do Erica sprowadzając z Europy do USA wiele dzieł sztuki. Najprawdopodobniej taki los spotkał obraz „Nu allonge”, który po blisko 90 latach od powstania odnalazł się w 2013 roku na aukcji w Miami.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
USA, kolekcja prywatna
Paryż, Galerie Stiebel
Paryż, kolekcja prywatna

Wystawiany

Paryż, Galerie Stiebel (przed 1945)

Reprodukowany

Kessel J., Kisling J., Kisling, wyd. Harry N. Abrams Inc., Nowy Jork 1971, il. 31, s. 281

Biogram artysty

Mojżesz Kisling na stałe osiadł w Paryżu w lecie 1911 roku. Zwany był „księciem Montparnasse’u”. W 1912 roku uczył się pod kierunkiem Eugeniusza Zaka w Academie La Palette. W jego atelier spotykało się wielu artystów z kręgu Ecole de Paris, m.in. Leopold Gottlieb, Szymon Mondzain, Henryk Epstein, Marc Chagall i Amadeo Modigliani. Do grona jego najbliższych przyjaciół należał Tadeusz Makowski. Przez krytyków Kisling uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Szkoły Paryskiej. Na jego twórczość wpływ miała sztuka Paula Cézanne’a, ale kontakty z kubistami sprawiły, że jego pejzaże tworzone na południu Francji nabrały geometryzującej stylistyki znanej z obrazów Pabla Picassa i Georges’a Braque’a, ale stosowane barwy były typowe dla fowistów. Po 1917 tworzył eklektyczne krajobrazy stosując ostre, konkretne barwy zestawione na zasadzie kontrastów. Od wczesnych lat dwudziestych dał się poznać jako portrecista, spod jego pędzla wychodziły liczne portrety i akty kobiece.
Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917.

Nr katalogowy: 36

Mojżesz Kisling (1891 - 1953)
Nu allonge, 1925


olej, płótno / 89 x 116 cm
sygn. p.d.: Kisling 1925


Estymacja:
1 800 000 - 2 500 000 zł ●
396 476 - 550 661 EUR
481 284 - 668 450 USD

Cena sprzedaży:
2 100 000 zł
462 556 EUR
561 498 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 1 czerwca 2021

1 czerwca godz. 19.00
aukcja odbędzie się online

wystawa przedaukcyjna:
14 maja – 1 czerwca
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: