69. Anna Huskowska-Młynarska - Światło w przestrzeni błekitnej II, 1976

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Danuta Lewandowska
    - Kompozycja 27/75, 1975,

  • Następny

    Następna praca

    Hartmut Böhm
    - 20 Bleistiftlinier 10H-8B, 1972,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Myślę, że wszystko co zrobiła miało źródło w pasji i w prawdzie, dlatego zostawiła tak silny ślad.

– Henryk Tomaszewski

 

W ostatnich latach rośnie zainteresowanie działalnością polskich artystek okresu powojennego. Coraz częściej do świadomości zbiorowej przenikają i znajdują w niej swoje trwałe miejsce kobiety, których twórczość w sposób znaczący wpłynęła na kształt sztuki drugiej połowy XX wieku. Przez lata niesłusznie pomijane wracają a ich różnorodna, często zupełnie oryginalna spuścizna, wzbogaca obraz tego, czym była polska plastyka. Do takich postaci należy Anna Huskowska – Mlynarska, artystka związana z polską szkołą plakatu i malarstwem abstrakcyjnym przełomu lat 60. i 70.  Skala zainteresowań artystki obejmowała w zasadzie wszystkie dziedziny plastyki.

W drugiej połowie lat 60. Huskowska, uczennica Henryka Tomaszewskiego, zarzuciła wcześniej uprawianą twórczość plakatową. Zainteresowała się malarstwem a pierwsze wykonane gwaszem na płótnie abstrakcje pokazała w październiku 1973 roku w galerii „Współczesna” w Warszawie. Przestrzeń ta, działająca w tamtych czasie pod kierunkiem Marii i Janusza Boguckich, była miejscem spotkań środowiskowych i wartkich dyskusji obejmujących wszystkie pola sztuk pięknych. Huskowska miała możliwość konfrontacji swoich idei z bywającymi we „Współczesnej” artystami. Bywała też na zachodzie Europy gdzie chłonęła najnowsze trendy, które stały się dla niej źródłem inspiracji. Język swój odnalazła w abstrakcji, fascynowało ją oddziaływanie koloru. W pracach z lat 70. w ramach jednego płótna artystka rozgrywała kompozycję przy użyciu jednej barwy. Eksperymentowała z jej nasyceniem stopniowo rozjaśniając kolor od intensywnej tonacji po jej prawie zupełne rozbielenie. Uzyskiwała w ten sposób efekt przepływania barwy, co sytuowało jej malarstwo blisko twórczości współczesnych Huskowskiej przedstawicieli op-artu. Co więcej, obrazy ustawiała w taki sposób by odbiorcy przemieszczając się między nimi odkrywali je na nowo w różnych ujęciach. Badała relacje zachodzące między płótnami i widzem oraz współzależność światła i koloru. W tym wymiarze nawiązywała Huskowska do pokazanego w 1958 roku przez Wojciecha Fangora i Stanisława Zamecznika „Studium przestrzeni”. Poszukiwała logiki i sensu w zdominowanym zazwyczaj przez emocje gatunku. Jej obrazy estetycznie wysmakowane, były sztuką ambitną i przemyślaną.  

Proweniencja

kolekcja spadkobierców artystki

Wystawiany

Warszawa, Fundacja Stefana Gierowskiego, Życie obrazów, 13.09-20.11.2020

Reprodukowany

Życie obrazów [katalog wystawy], Fundacja Stefana Gierowskiego, Warszawa 2020, s. 81.

Biogram artysty

Interesuje mnie współzależność światła i koloru. Tkwią tu jeszcze nie w pełni poznane i wykorzystane malarsko możliwości, mimo iż problem ten nurtował artystów od renesansu, przez impresjonizm, aż po taszyzm i op-art. Są to poszukiwania syntezy i dyscypliny, na pewno nie łatwej dla widza.

- Anna Huskowska-Młynarska

(Życie Warszawy, 1973) 

 

Malarka, plakacistka, graficzna, ilustratorka. Urodziła się w 1922 roku we wsi Czerięcin w rodzinie ziemiańskiej. Od wczesnych lat dziecięcych wykazywała zainteresowanie rysunkiem. W wieku 18 lat, w czasie okupacji, zaangażowała się w pomoc więźniom obozu w Majdanku. Po wojnie przeprowadziła się do Warszawy, gdzie rozpoczęła studia dziennikarskie na Wyższej Szkole Dziennikarskiej, jednocześnie nawiązując współpracę z redakcją Spółdzielni wydawniczej „Czytelnik”. Huskowska-Młynarska zrealizowała dla nich parę projektów okładek książkowych. Swoją edukację artystyczną rozpoczęła w 1949 na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie u Henryka Tomaszewskiego, który w późniejszych latach stał się też jej przyjacielem. Profesor, który był zaliczany do twórców słynnej polskiej szkoły plakatu, zaraził studentkę entuzjazmem do tej dziedziny sztuki i Huskowska-Młynarska w ciągu kolejnych dziesięciu lat stworzyła kolekcję trzydziestu dwóch plakatów filmowych i społecznych, które były wielokrotnie nagradzane i pokazywane na wystawach. Jej prace były eksponowane w prestiżowym szwajcarskim magazynie „Grapis”. Plakaty były początkowo bardzo malarskie, jednak z biegiem lat artystka zaczęła dążyć do syntezy i oszczędności w formie i kolorze. W latach 70. skupiła się przede wszystkim na malarstwie. Tworzyła monochromatyczne obrazy o świetle w nurcie op-artu. Jej malarstwo należało do niezwykle dojrzałych i kontemplacyjnych. W katalogu wystawy „Gwasze Anny Huskowskiej” z 1973 roku możemy przeczytać wypowiedź artystki na temat własnej twórczości: „Wystawa jest próbą wypowiedzi na tematy malarskie, wolne od uciążliwych ograniczeń grafiki użytkowej. W określaniu światła, które definiuje widzenie otaczającego nas świata, dostrzegamy istotę przemian, jakie zachodzą w malarstwie od czasów wczesnego renesansu, poprzez rewolucję impresjonizmu oraz jego szczyt i kres zarazem, taszyzm. Te przemiany teraz w sposób dla mnie naturalny zmierzają ku scaleniu, ku syntezie, ku dyscyplinie, wbrew rozpętaniu żywiołów „nowej figuracji”. Jest to uporczywe i mało popularne szukanie logiki i sensu w dziedzinie, która na ogół uchodzi za domenę niekontrolowanych i wybujałych emocji”. (Młynarska B., Anna Huskowska. Plakacistka, grafik, malarka [nieopublikowana praca magisterska], Uniwersytet Warszawski 2016, s. 50.) Zwieńczeniem jej praktyki malarskiej była indywidualna wystawa w warszawskiej galerii „Współczesna”, gdzie wystawiano artystów takich jak: Opałka, Abakanowicz, Gierowski czy Nowosielski. Huskowska-Młynarska w latach 80. tworzyła liczne ilustracje społeczno-polityczne dla niezależnych wydawnictw związanych z „Solidarnością”. W tym okresie również udzielała się charytatywnie internowanym działaczom Solidarności i ich rodzinom. Mimo, że Huskowska – Młynarska należała do nielicznego grona reprezentantek polskiej szkoły plakatu, twórczość jej pozostaje w dalszym ciągu mało poznana.   

Nr katalogowy: 69

Anna Huskowska-Młynarska (1922 - 1989)
Światło w przestrzeni błekitnej II, 1976


gwasz, płótno / 59 x 74 cm
sygn. na odwrocie na blejtramie: 1976 ANNA HUSKOWSKA MŁYNARSKA „ŚWIATŁO W PRZESTRZENI BŁEKITNEJ II"


Estymacja:
12 000 - 18 000 zł
2 598 - 3 897 EUR
3 031 - 4 546 USD

Cena sprzedaży:
19 000 zł
4 113 EUR
4 798 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 19 października 2021

19 października 2021 godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
1 – 19 października 2021
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: