25. Zofia Stryjeńska - Latko. Powitanie wiosny

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Stanisław Ignacy Witkiewicz Witkacy
    - Portret Ottona Fedorowicza, 1938,

  • Następny

    Następna praca

    Zakopiańska Szkoła
    - Macierzyństwo, ok. 1935,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Twórczość Zofii Stryjeńskiej, łatwa w odbiorze i zrozumiała dla wszystkich, dotykała bardzo wielu zagadnień. Obdarzona wielką inteligencją i wrażliwością artystka łatwo poruszała się wśród mitów i podań a jej ogromna wiedza pozwalała na przedstawianie nawet najbardziej zawiłych tematów biblijnych, wątków kultury staropolskiej, jej zwyczajów, tradycji i rzemiosła. Jako jedna z nielicznych artystek potrafiła w znakomity sposób przetransponować tę wiedzę, w jedyny, sobie tylko przynależny sposób, na piękną i barwną opowieść o polskiej wsi.

Urzeczona jej folklorem wielokrotnie powracała w swej twórczości do ludowych motywów a kompozycje te cechuje rozmach, dynamika i dekoracyjny rytm. Oferowana praca „Latko. Powitanie wiosny” zawiera w sobie wiele z najważniejszych cech malarskich artystki – linearyzm lekko zgeometryzowanych form, szeroką gamę żywych i nasyconych barw oraz rozbudowaną kompozycję wypełniającą całą przestrzeń obrazu. Istotnym elementem jest tu narracyjność sceny, z której emanuje witalna energia. Stryjeńska uwiecznia radosny moment z życia wsi, w sposób lekki i humorystyczny dokumentując jej obrzędowość.

Kalendarzowy  początek wiosny przypadający na dzień 21 marca, w obrzędowości ludowej miał niezwykle istotne znaczenie. Związany był z - dziś może już nie tak powszechnie kultywowanym - zwyczajem topienia Marzanny, symbolu zimy i śmierci. Słomiana kukła ubrana w białą suknię, kolorowe korale i wstążki uosabiała zimę a dawniej nazywano ją Morena, Mrzaniok, Śmiertka lub Śmiercicha. W czasie równonocy wiosennej należało jak najszybciej pozbyć się Marzanny, dając tym samym przyrodzie możliwość odrodzenia się i zapewniając obfite plony w nowym roku wegetacyjnym. Wiele obrzędów i zwyczajów w tym czasie miało na celu wyrzucenie ze wsi wszelkiego zła, chorób, a zapewnienie zdrowia i urodzaju. Wyprowadzano więc Marzannę  w barwnym korowodzie poza granice wsi, palono i topiono w najbliższym stawie lub rzece. W ten sposób przywoływano wiosnę, którą wprowadzano do wsi zielonym młodym Latkiem. Był to gaik z młodego świerka, przybrany w bibułkowe kwiaty a niekiedy i  pisanki – symbol życia. Obnoszono Lateczko po wsi śpiewając: Wynieśliśmy już z wioski śmierć-Niesiemy nowe Lato. Kłaniamy się majowym dniom i kolorowym kwiatom. Wiosna dla mieszkańców wsi oznaczała również początek pracy w polu, rozpoczęcie nowego cyklu, którego zwieńczeniem miały być bogate zbiory. W obrządkach powitania wiosny silnym pierwiastkiem była nadzieja na obfite plony i pomyślność dla wszystkich mieszkańców wsi.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna

Nr katalogowy: 25

Zofia Stryjeńska (1891 - 1976)
Latko. Powitanie wiosny


gwasz, papier / 47 x 61 cm
sygn. na dole: Z.STRYJEŃSKA


Estymacja:
70 000 - 90 000 zł ●
15 022 - 19 314 EUR
16 991 - 21 845 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 7 grudnia 2021

7 grudnia 2021 godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
19 listopada – 7 grudnia 2021 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
od poniedziałku do piątku w godzinach 11-18
oraz w soboty i niedziele w godzinach 11-15

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: