97. Anna Podlewska-Polit - Bez tytułu, 2009

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Paweł Kałużyński
    - Brzeg z cyklu Wielki Sen, 2021,

  • Następny

    Następna praca

    Angelika Markul
    - The Mother Broome, 2019,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Buduję wewnętrzną przestrzeń obrazu światłem. Efekty świetlne tworzą napięcia wewnątrz kompozycji i koloru. Ale nie jest to czysto optyczna przestrzeń. Moim celem jest ewokowanie przestrzeni dotykowej.  

– Anna Podlewska-Polit

 

Wertykalne struktury obrazów Anny Podlewskiej-Polit przywołują na myśl reliefy kanelowanych kolumn lub powierzchnie zaciągniętych żaluzji. Cykl białych kompozycji olejnych, rozpoczęty w 2008 roku, redukuje niemal do minimum głębię przedstawienia, konfrontując spojrzenie odbiorcy z subtelnymi efektami modelunku tworzącymi iluzję pofałdowanej powierzchni. Powtarzalny rytm pionowych pasów artykułuje każdorazowo inne fluktuacje światła, wskazując w ten sposób na upływ czasu. W tych jednolitych kompozycjach brak jest wyróżnionych form, dominujących planów; działają one na odbiorcę w sposób całościowy.

Cykl ten rozwija jeden z wątków twórczości zasadniczo neutralnej wobec modernistycznego postulatu poszukiwania specyfiki medium malarskiego. Budowane przez Podlewską-Polit kompozycje nie są uzależnione od „danych przyrodzonych” obrazu; rzutowane są niejako na płaszczyznę podobrazia, niekiedy tylko podkreślają jego materialność. Obraz jest tutaj rodzajem ekranu dla zmiennej gry światła, kompozycja malarska rodzajem projekcji. Artystka przenosi punkt ciężkości ze specyfiki medium na percepcję obrazu; uważa go za rodzaj pulsującej światłem membrany, z którą styka się spojrzenie odbiorcy. Często wykorzystywany przez nią format 120 x 100 cm kojarzy z „kartką papieru, niezobowiązującą powierzchnią poręczną dla prowadzenia rozważań malarskich”.

Białe obrazy Podlewskiej-Polit splatają ze sobą cechy abstrakcji i przedstawienia realistycznego: prezentują się jako abstrakcyjny układ form, a zarazem kojarzą się z nieprzejrzystą powierzchnią zamkniętej żaluzji. Są swego rodzaju testem dla spojrzenia; uruchamiać mogą charakterystyczny dla odbioru tradycyjnego malarstwa sposób czytania polegający na przesuwaniu się wzroku po powierzchni obrazu, lub prowokować próby wniknięcia do jego wnętrza – „przeszycia” wzrokiem iluzji płaskiej i nieprzenikliwej powierzchni. Wobec braku dostępu do optycznej głębi obrazu, ten drugi sposób czytania aktywizuje wyobraźnię odbiorcy – pobudza procesy reminiscencji wcześniejszych doświadczeń albo antycypacji doświadczeń przyszłych. Powierzchnie żaluzji malowanych przez artystkę nie skrywają za sobą równoległego świata zdarzeń;  skąpane we własnym wibrującym świetle obrazy-żaluzje Podlewskiej-Polit nabierają znaczenia w procesie percepcji – tworzą rodzaj składni dla doświadczenia i skojarzeń odbiorcy.

Wystawiany

Fryburg, Atelier Fribourg-Nord, Dis/Re, 2012.
Podkowa Leśna, Muzeum Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów, Żaluzja. Hommage à Leonor Fini, 2011.
Warszawa, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Konsekwencje, 2009

Nr katalogowy: 97

Anna Podlewska-Polit (1971)
Bez tytułu, 2009


(dyptyk) olej, płótno / 120 x 100 cm (każdy)
sygn. na odwrocie: (1) A.Podlewska VIII 09' oraz: (2) A. Podlewska I 09'


Estymacja:
20 000 - 25 000 zł
4 406 - 5 507 EUR
5 000 - 6 250 USD

Cena sprzedaży:
15 000 zł
3 304 EUR
3 750 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 15 marca 2022

15 marca 2022 godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
23 luty – 15 marca 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn-pt: 11:00 - 18:00
sob-nd: 11:00 - 15:00

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: