56. Jerzy Nowosielski - Kobiety przy toalecie, 1975

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jan Berdyszak
    - Bez tytułu, 1987,

  • Następny

    Następna praca

    Jerzy Nowosielski
    - Martwa natura, lata 80. XX w.,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

To sztuka o wymowie erotycznej, a równocześnie kontemplacyjna w swej od malarstwa ikonowego przejętej, ale bardzo współczesnej formie.

(Gutowki M., Wiadomości plastyczne. Grupa Krakowska - ciąg dalszy, „Dziennik Polski”, nr 274, 18.XI.1968.)

 

Fascynacja kobietą i kobiecym ciałem znajduje w twórczości Jerzego Nowosielskiego silne odzwierciedlenie niemal od samego początku. Artysta traktuje nagość wyjątkowo - jako sferę sacrum i miejsce spotkania świata duchowego z rzeczywistością empiryczną. Jego wysublimowane akty to świeckie ikony, które mimo prostoty form i oszczędności środków cechuje niezwykła zmysłowość. „Zawsze hieratyczne jak prawosławne święte emanują powściągliwym erotyzmem, który jest oczyszczający jak religijne uniesienie” (Kokoska B., Akt w malarstwie polskim, wyd. Olesiuk, Ożarów Mazowiecki, 2015, s. 26).

Prezentowane dzieło z 1975 r. należy do wyjątkowego cyklu „czarnych” aktów Nowosielskiego i przedstawia dwie postaci kobiece w błękitnym bikini. Sylwetki zakomponowane wzdłuż krawędzi obrazu, odsłaniają centralną, czarną pustkę. Dominująca pełna napięcia przestrzeń rozciąga się, działa jak siła odśrodkowa, spychając kobiety poza granice płótna. Schowane i anonimowe, pokazują tylko fragmenty swoich smukłych, wydłużonych ciał. Egzystują w uproszczonej, metafizycznej przestrzeni niczym „(…) zjawy z iluministycznych misteriów. Ich geneza sięga 1971 roku, kiedy to artysta opracował scenografię do »Antygony« w reżyserii H. Kajzara. Owe eteryczne akty są próbą przekroczenia własnych kanonów malowanych postaci, a także wysiłkiem budowy ciemnych obrazów, które jeszcze mocniej niż we wcześniejszych dziełach sugerowałyby nieskończoność, czyli unaocznienie duchowości” (Kostołowski A., ze wstępu do przewodnika po wystawie J. Nowosielskiego, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1993).

Malowane płasko ciała modelek sprowadzone zostały do prostych, geometrycznych form, wypełnionych kolorem. Nagie, śniade kończyny kontrastują z błękitem plażowego stroju i beżowym pasem przy dolnej krawędzi, sugerującym pewnego rodzaju siedzisko. W swych wystylizowanych kompozycjach Nowosielski wypracowuje nowy wzorzec przedstawiania kobiecego ciała, łącząc wielowiekową tradycję Wschodu z nowoczesnością: „w aktach kobiet ujawnia się (…) modelowanie ciał na wzór obnażonych świętych męczenników w sztuce ikony: poziome linie obojczyków, elipsy wokół piersi, uwydatniona światłami muskulatura ujętego w owal, wpadniętego brzucha, jasne bliki ramion, łokci, bioder, kolan i kostek. Na wydłużonych ascetycznie figurach o nieproporcjonalnie drobnych dłoniach i stopach nawet majtki kostiumu kąpielowego przybierają formę antycznego perizonium” (Gondowicz J., Jerzy Nowosielski, Warszawa, 2006, s. 32). Czarne akty są dalszym krokiem artysty w szukaniu idei cielesności i drogi do duchowego wyzwolenia.

Proweniencja

Kanada, kolekcja prywatna

Nr katalogowy: 56

Jerzy Nowosielski (1923 - 2011)
Kobiety przy toalecie, 1975


olej, płótno / 72 x 59,5 cm
sygn. na odwrociu: JERZY NOWOSIELSKI IX 75 P 47 B24


Estymacja:
200 000 - 300 000 zł ● *
42 736 - 64 103 EUR
45 147 - 67 721 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 31 maja 2022

31 maja o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
16 maja - 31 maja 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

 

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: