49. Roman Opałka - Portret kobiety w bordowej spódnicy, 1956.

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Piotr Potworowski
    - Pamela, 2 połowa lat 40. XX w.,

  • Następny

    Następna praca

    Roman Opałka
    - Portret kobiety w niebieskiej spódnicy, lata 50. XX w.,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Oferowane obrazy są szczególnie ciekawe, ponieważ dokumentują w twórczości Romana Opałki czas poprzedzający słynne obrazy liczone. Zanim artysta rozpoczął swój najsłynniejszy cykl w 1965 roku przeszedł drogę niemniej interesującą choć znaną tylko nielicznym. W czasie studiów w łódzkiej PWSSP a następnie w warszawskiej ASP Opałka prowadził indywidualne próby w zakresie rysunku i malarstwa realistycznego. Powstałe wówczas prace pomogły artyście wypracować pewne rozwiązania formalne czy udoskonalić pierwotne wizje stając się ostatecznie podwaliną pod mający nadejść Program obrazów liczonych.Opałka, rozwijając warsztat, próbował swoich sił w licznych technikach malarskich i rysunkowych, żonglował tematyką prac – od portretów i pejzaży, poprzez ilustracje, okładki książkowe, projekty plakatów czy karty pocztowe.

Oferowane portrety dwóch młodych kobiet, podobnie jak inne prace artysty z lat 50., charakteryzują się syntetycznym oddaniem modela. Kubizująca forma, kształty obwiedzione wyraźnym konturem, brak światłocienia to charakterystyczne elementy dla malarstwa Opałki tego czasu. Obydwie prace są monumentalna zarówno poprzez swój rozmiar, jak i kompozycję. „Portret kobiety w błękitnej bluzce” namalowany został w 1956 roku – w czasie, gdy Opałka kończył studia na warszawskiej ASP. Sposób malowania zdradza pokrewieństwo z formizmem, momentami też kubizmem, widoczna jest tu geometryzacja kształtów, jak i pogłębiona ich syntetyzacja. Druga kompozycja powstała w podobnym okresie.Portret kobiety w chabrowej spódnicy” zdradza nawiązania do realistycznego sposobu obrazowania, z użyciem giętkiej, mniej surowej linii. Nie zmienia to jednak faktu, że obydwie realizacje pod wieloma względami są do siebie podobne – mowa tu przede wszystkim o motywie, kolorystyce, charakterystycznej, grubej, konturowej kresce. Obydwie prace pokazywane były na wystawie „Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości” zorganizowanej najpierw w warszawskiej Galerii Stalowa a następnie w 2015 roku we wrocławskiej Galerii Miejskiej. Po raz pierwszy można było wówczas oglądać blisko 200 wczesnych prac Romana Opałki - figuratywnych szkiców, rysunków, gwaszy i plakatów, a także archiwaliów.

 

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
Kraków, kolekcja Ewy i Marka Pietkiewicza

Wystawiany

Wrocław, Galeria Miejska, Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości, styczeń – marzec 2015.
Warszawa, Galeria Stalowa, Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości.

Reprodukowany

Roman Opałka, wyd. Modulus, Kraków, 1996, s. 37 (jako Halszka)
Roman Opałka. Pierwsze trzy dekady twórczości, wyd. Galeria Miejska, Wrocław 2015, s. 68.

Nr katalogowy: 49

Roman Opałka (1931 - 2011)
Portret kobiety w bordowej spódnicy, 1956.


tempera, papier beżowy / 125,5 x 95 cm
sygn. p.d.: OR 1956


Estymacja:
90 000 - 130 000 zł ●
20 786 - 30 024 EUR
23 499 - 33 943 USD

Cena sprzedaży:
80 000 zł
18 476 EUR
20 888 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 MARCA 2019

12 marca 2019 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
+48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: