17. Zofia Stryjeńska - Tańce polskie

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jacek Malczewski
    - Wyczółkowski, Stanisławski, Jasieński,

  • Następny

    Następna praca

    Zofia Stryjeńska
    - Kobieta w stroju ludowym z Wilna, 1939,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Obraz, który prezentujemy na aukcji przedstawia bardzo charakterystyczny motyw dla Zofii Stryjeńskiej. Rozbawiona para pochłonięta tańcem stanowi centralną część obrazu. W cieniu za nimi na drugim planie siedzi na wozie grajek, który akompaniuje im w tej zabawie. Scena jest wręcz idylliczna. Błękitne niebo, które towarzyszy najczęściej okresowi letniemu, piękne stroje, w szczególności nakrycie głowy kobiety i sielskość przedstawienia wprowadza nas w dobry nastrój. Praktycznie czujemy zapach siana i ciepło słońca na skórze, które musi towarzyszyć roztańczonej parze, która nie robi sobie nic z naszego towarzystwa. Pochłonięci w swojej młodości i rodzącemu się uczuciu są tym, za czym tęsknimy i jesteśmy im wdzięczni, że tak naturalnie pozwalają nam się oglądać. Stryjeńska była urzeczona rodzimym folklorem pozwoliła mu odegrać główną role w swojej twórczości. Prace są afirmacją polskości, ludowości, są malowane w atmosferze nigdy nie przemijającego święta. Artystka przedstawia życie podporządkowane naturze i będące z nią w symbiozie. Praca, które jest definiowana zmianami pór roku czy dniem i nocą zdaje się nam beztroska i zdrowa. Obowiązki są wykonywane wtedy z uśmiechem na twarzy a w czasie wolnym zawsze jest miejsce na zabawę i odpoczynek. Prace Stryjeńskiej są prowadzone niezwykle konsekwentnie. Nie sposób ich pomylić z pracami innych twórców. Artystka ze względu na bardzo charakterystyczny sposób malowania, dorobiła się wielu naśladowców, jednak nikt nie dorównał kunsztowi jej techniki. Prace są afirmacją polskości, ludowości nic więc dziwnego, że są naszą dumą narodową, którą chętnie chwalimy się na rynku międzynarodowym.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
Zakup Dom Aukcyjny Polswiss Art, 2003

Biogram artysty

(…) twórczość jej posiada tę jasność i urok, tę przekonywającą dziwność, czar i moc wyrazu, na jaki stać jednostki tylko prawdziwie genialne.

(Żyznowski J., „Wiadomości Literackie”, cyt. za: Kuźniak A., Stryjeńska. Diabli nadali, Wyd. Czarne, Wołowiec 2015)

 

Artystka malarka Zofia Stryjeńska robi wrażenie jakowegoś niesamowitego, osobliwego drzewa, które wystrzeliło w górę ponad las swych rówieśników o całą wielkość długości i urody. Każdy jej malarski gest jest szczególnie widoczny, każdy zamiar posiada wejrzenie czynu, każdy wysiłek – powagę (…).

(Żyznowski J., „Wiadomości Literackie”, Nr 6, 1924, s. 3)

 

Trudno o większą popularność od tej, jaką zdobyła sobie Stryjeńska w tzw. dwudziestoleciu. Wyżywając się i wypowiadając zgodnie ze swoim temperamentem i upodobaniami, trafiła
ona nieoczekiwanie w sedno gustów pewnej sfery inteligencji polskiej, jej prace stały się ulubionym motywem dekoracyjnym wielu wnętrz.

(Mortkowicz-Olczakowa H., Pod znakiem kłoska, Warszawa 1962, s. 176)

 

Określana mianem „pierwszej damy polskiego malarstwa dwudziestolecia międzywojennego” czy wręcz „księżniczki malarstwa polskiego”. Zofia Stryjeńska – malarka i ilustratorka, plakacistka, scenografka, znana z kontrowersyjnego, pełnego fantazji stylu bycia. Jej twórczość została głęboko zakorzeniona w formach zaczerpniętych ze sztuki ludowej. Umiejętnie łączyła rysunek z malarstwem, pracując w różnych technikach – od olejów, poprzez gwasze i tempery, na akwareli kończąc. Stosowała czyste, ostre barwy i lekko geometryzujące formy w stylu art-deco, gdzie tematem kompozycji był zawsze polski folklor – obrzędy, tańce i stroje.

Stryjeńska była osobą niezwykle zdeterminowaną. Chciała uzyskać najlepsze artystyczne wykształcenie za wszelką cenę. Nie było to wcale proste, gdyż w tamtych czasach najpopularniejsze uczelnie nie przyjmowały kobiet na studia. W 1911 roku przebrana za mężczyznę stanęła w drzwiach akademii monachijskiej, gdzie podjęła naukę pod imieniem „Tadeusz Grzymała Lubański”. Po roku została jednak rozpoznana i musiała wrócić do Krakowa. Ostatecznie specyfika czasów, w jakich żyła nie przeszkodziła jej w rozwinięciu kariery jako malarki. Udało jej się dołączyć do grona najwybitniejszych i najbardziej rozpoznawalnych artystów polskich dwudziestolecia międzywojennego.

Podejmowane przez Stryjeńską tematy miały źródło zarówno w jej krakowskim pochodzeniu, jak i w osobie jej męża – Karola Stryjeńskiego, architekta i miłośnika Zakopanego. Ich związek nie przetrwał próby czasu, ale zamiłowanie artystki do sztuki ludowej pozostało. Folkowe motywy towarzyszyły jej twórczości praktycznie przez cały okres działalności artystycznej.

Swoją drogę twórczą rozpoczęła jako projektantka zabawek i autorka tek graficznych. Stworzyła cykl grafik „Pascha”, gdzie motywy religijne splotła z ludowymi. Następnie wzięła na warsztat mitologię słowiańską, czego owocem była seria „Bożki słowiańskie”. Poza grafiką wykonywała również freski. Do jej autorstwa należą między innymi polichromie w Muzeum Techniczno-Przemysłowym w Krakowie (1917), a także w baszcie Senatorskiej na Wawelu (1917) i we wnętrzu winiarni Fukiera w Warszawie.

Gwiazda jej sławy zabłysła w 1925 roku, gdy na paryskiej wystawie sztuki dekoracyjnej uzyskała Grand Prix za panneau z wyobrażeniem słowiańskich pór roku. Dzieło to przyniosło artystce międzynarodowy sukces. Jej prace zaczęto rozpowszechniać w formie różnych tek, albumów i pocztówek. Wypracowany przez nią charakterystyczny, niemal bajkowy styl zyskał sobie szerokie grono zwolenników. Trudno o innego artystę, który z tradycji ludowej zrobił swój znak rozpoznawczy i w tak barwny i piękny sposób przedstawiał polską kulturę. Kompozycje Stryjeńskiej są jak kraina wiecznej szczęśliwości, niekończące się lato czy radosny taniec. Sprawiają, że nie tylko możemy prawdziwie zakochać się w polskiej ludowości, ale również wyciągnąć z niej estetykę godną galerii i muzeów.

Nr katalogowy: 17

Zofia Stryjeńska (1891 - 1976)
Tańce polskie


olej, płótno / 73 x 90 cm
sygn. p.d.: Z. STRYJEŃSKA


Estymacja:
120 000 - 150 000 zł ●
27 843 - 34 803 EUR
30 457 - 38 072 USD

Cena sprzedaży:
210 000 zł
48 724 EUR
53 300 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 17 MARCA 2020

Aukcja:
17 marca 2020. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
28 lutego - 17 marca 2020 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

TRANSMISJA LIVE

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: