33. Aleksandra Karpowicz - In the name of the Mother, and of the Doughter, and of the Holy Spirit

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Mateusz Rybka
    - Pomocna dłoń, 2017,

  • Następny

    Następna praca

    Radosław Sowiak
    - Sen o Kazimierzu M, 2017,

wszystkie obiekty

Biogram artysty

Czy Aleksandra Karpowicz to nowa Marina Abramović?


Urodziła się w Polsce ale od lat mieszka i tworzy w Londynie. Jest często nazywana głosem młodego pokolenia Polek i Polaków. W swoich mediach społecznościowych odnosi się do aktualnych sytuacji społecznych i politycznych wręcz stawiając sobie za zadanie objaśnianie Brytyjczykom sytuacji zachodzących w Polsce. W grudniu 2020 udzieliła głośnego wywiadu Evening Standard, w którym tłumaczy dlaczego jej twórczość musi być zaangażowana społecznie.


Gdy rozpoczynała karierę artystyczną zajmowałam się jedynie fotografią, lecz po kilku latach stwierdziła, że potrzebuję nowych form ekspresji. Zaczęła tworzyć filmy i performance. W listopadzie 2019 w MAM Mario Mauroner Contemporary Art artystka wystąpiła z głośnym performance podczas wystawy zbiorowej w Wiedniu, gdzie można było zobaczyć między innymi dzieła Mariny Abramović oraz Betty Tompkins. Kuratorem wystawy był Kendell Geers, artysta, którego wydalono z rodzinnego RPA za walkę przeciw apartheidowi.


Praca w ofercie Aukcji Feel Good Art pochodzi właśnie z performance „In the name of the Mother and of the Daughter and of the Holy Spirit”.


Cała praca artystki jest studiowaniem natury ludzkiej. Różnorodność ludzka jest podstawą jej sztuki. Często sama staje się częścią projektów, aby zaangażować się w osobisty eksperyment.


Tożsamość jest jednym z głównych tematów jej sztuki. Artystka od lat bada potencjał formułowania Nowej Tożsamości Człowieka jako odpowiedzi na rozpad fundamentalnych mitów i instytucji, na których opiera się nasza kultura. Odpowiedzią Karpowicz jest uświadomienie sobie, że tożsamości zbudowane wokół ideologii, systemów, przekonań i różnic nie tylko nie służą nam jako jednostkom, ale powodują większy podział i polaryzację między społecznościami.


“In the name of the Mother and of the Daughter and of the Holy Spirit” to performance inspirowany katolicką liturgią przeistoczenia. Jest to rytuał, w którym artystka przemieniła chleb i wino w ciało i krew kobiety, po czym dala je publiczności jako Komunię Świętą, przebaczając ich grzechy. Performance porusza pytanie o płeć Boga prezentowaną w większości religii monoteistycznych, a także otwiera dyskusję na temat jej wpływu na osłabianie pozycji kobiet na przestrzeni dziejów.


Czy patriarchalna struktura instytucji religijnych spowodowała niezrównoważoną dynamikę władzy między płciami we wszystkich aspektach życia? Jaki był wpływ takiej patriarchalnej hierarchii na zmniejszenie władzy kobiet w zakresie kontrolowania ich życia i ciała? Jaka jest korelacja między poziomem religijności w jednym kraju a zmniejszonymi prawami jego obywatelek do decydowania o sobie na równych prawach z mężczyznami (np. Przymusowe małżeństwa, ograniczony dostęp do edukacji, brak prawa wyborczego, zakaz i kryminalizacja aborcji, zabójstwa honorowe, okaleczanie żeńskich narządów płciowych, prasowanie piersi i inne formy szkodliwej dyskryminacji)? Na jakiej podstawie uważa się, że Bóg jest mężczyzna? Czy można założyć, że męski Bóg jest korzeniem i symbolem nierówności płci? Czy powinniśmy wziąć pod uwagę, że Bóg nie ma płci?


Aleksandra Karpowicz to wielokrotnie nagradzana multidyscyplinarna artystka mieszkająca w Londynie. Cała jej praca jest studiowaniem natury ludzkiej. Różnorodność ludzka jest podstawą jej sztuki. Artystka często współpracuje z wieloma wolontariuszami z różnych środowisk społecznych o różnych ideach. Często sama staje się częścią projektów, aby zaangażować się w osobisty eksperyment.


Karpowicz jest najbardziej znana ze swojego przełomowego projektu „Let's Talk About Sex”, który zdobył dwie nagrody na National Open Art Competition UK. W ciągu 3 lat artystka przeprowadziła wywiady i sfotografowała 300 osób reprezentujących różny wiek, płeć, orientację seksualną, rasy, pochodzenie i religię.


Artystka uzyskała międzynarodowe uznanie zyskała dzięki swojemu trójkanałowemu filmowi „Body as Home”, który został wybrany jako sztandarowy projekt Giudecca Art District, nowej dzielnicy Wenecji poświęconej sztuce współczesnej, zapoczątkowanej podczas 58. Biennale w Wenecji.


Karpowicz posiada dyplom z fotografii University of Arts w Londynie oraz tytuł magistra nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W trakcie studiów miała przyznane stypendia zagraniczne w Oslo i Wilnie. Artystka została nominowana do nagrody Women of the Future Award w kategorii sztuka i kultura. Jej prace znajdują się w kolekcjach na 4 kontynentach, w tym w kolekcji Servais Family, Modern Forms, Youngblood Arts & Culture Development, David & Karen Brush Collection.

Nr katalogowy: 33

Aleksandra Karpowicz (1984)
In the name of the Mother, and of the Doughter, and of the Holy Spirit


fotografia, wydruk na metalu ChromaLuxe (wodo/ognio/chemicznoodporny), oprawa drewno, ed.2/10 / 30 x 40 cm


Estymacja:
2 000 - 3 000 zł
446 - 669 EUR
547 - 820 USD

Cena sprzedaży:
3 200 zł
713 EUR
875 USD

Aukcja Sztuki Nowej – Feel Good Art

26 stycznia godz. 19.00
aukcja odbędzie się online

wystawa przedaukcyjna:
12 stycznia – 26 stycznia
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: