14.12.2022

Rekord Jana Matejki i największa aukcja w historii

Rekordowa w historii rynku aukcyjnego, zimowa aukcja Domu Aukcyjnego Polswiss Art 13 grudnia, była największą aukcją po 1989 roku. Aukcja przyniosła rekordowy obrót niemal 47 mln złotych. Ten wynik potwierdza stabilną kondycję rynku inwestycji w dzieła sztuki, a rekordowe licytacje najlepszych merytorycznie obiektów, są dowodem na zaufanie jakim ten rynek z wieloletnią historią, cieszy się wśród kolekcjonerów i inwestorów.

 

Jan Matejko - Portret córki Heleny z krogulcem, 1882 Wydarzeniem bez precedensu była licytacja głównego obiektu tej aukcji – pozycji nr 6 – dzieła Jana Matejki „Portret córki Heleny z krogulcem” z 1882 roku, której licytacja rozpoczęła się od kwoty 6 mln zł a zakończyła na rekordowej kwocie 12 600 000 zł, co wraz z opłatą aukcyjną wyniosło 15,12 mln zł! Jest to najwyższa transakcja w historii Domu Aukcyjnego Polswiss Art. Ten spektakularny wynik to triumf wielkiego mistrza polskiego malarstwa i święto polskiego kolekcjonerstwa. Tym samym jest to kolejne najdrożej sprzedane dzieło sztuki w Polsce. Jest to absolutny rekord dla dzieł Jana Matejki, który po chwili przerwy powraca na szczyt rankingu najdroższych artystów. Obraz zakupił prywatny kolekcjoner. 

Nie była to jednak jedyna rekordowa licytacja tej aukcji. Przewrotnie „Obrazek jakich wiele” Leona Wyczółkowskiego będąc licytowanym z 850 tys. zł do 3,3 mln zł ustanowił rekord artysty i jeden z najbardziej emocjonujących wyników aukcji. Op-artowa twórczość Wojciecha Fangora również doczekała się kolejnego rekordu, tym razem dla tzw. fal – „M41” z 1973 roku osiągnęło kwotę 4,1 mln zł!  Na tej kolosalnej aukcji obecny był panteon polskich twórców, i tak wybitny „Autoportret” Jacka Malczewskiego osiągnął kwotę 3,5 mln zł przebijając tym samym wieloletni rekord najdroższego autoportretu artysty – słynnego „Polskiego Hektora” ustanowiony w Polswiss Art w 2013 roku.

W sztuce przedwojennej i dawnej licytowano wiele najwyższej klasy kolekcjonerskiej dzieł – obraz Władysława Ślewińskiego, wielka rzadkość rynkowa, osiągnął 580 tys. zł, wspólny obraz „Panorama Tatry” Władysława Wankiego i Włodzimierza Tetmajera licytowany był ze 100 aż do 380 tys. zł, muzealnej klasy dzieło „Patrol Polski…” Maksymiliana Gierymskiego  osiągnął kwotę 1,1 mln zł, portret Olgi Boznańskiej 440 tys. zł, a kompozycja „Mimozy” Mojżesza Kislinga sprzedana została za 540 tys. zł.

Leon Wyczółkowski - Obrazek jakich wiele, 1883Nie mniej gorąco przebiegała druga część aukcji poświęcona polskiej sztuce powojennej. Zaczęła się od licytacji wczesnej pracy Jerzego Nowosielskiego „Okręt na morzu” (260 tys. zł) i spektakularnej licytacji obrazu Tadeusza Kantora „La Portreit Embaile” z 1,3 mln, aż do 2,5 mln zł. Gorąco licytowano również dwumetrowy informel Kantora z kolekcji Teodora Ahrenbergha, oraz pracę Jana Lebensteina „Points de vue” (210 tys. zł) oraz obraz „XVIII Studia talmudyczne” Stanisława Fijałkowskiego ( z 250 do 420 tys. zł). Zaintereswoaniem cieszył się op-art w wydaniu Victora Vasarelego, („Kriss-Kek” 600 tys. zł), a nietypowa seria prac na papierze Ryszarda Winiarskiego podwoiła swoją cenę wywoławczą (z 45 na 90 tys. zł), jedną z najciekawszych licytacji była sprzedaż wyjątkowo wczesnego obrazu „Krowy” Wojciecha Fangora z 1944 roku (350 tys. zł), a wyniki jego op-artowskich prac potwierdziły stabilność rynku również w tym obszarze topowych nazwisk sztuki współczesnej.

Rekordowa aukcja potwierdziła stabilną kondycję rynku dzieł sztuki w Polsce. Rekordowe wyniki najwybitniejszych obiektów potwierdzają stabilny trend wzrostowy inwestycji na najwyższym poziomie finansowym i konstytuują dzieła sztuki jako inwestycje o ugruntowanej pozycji i wieloletniej tradycji, cieszące się co raz większym zaufaniem i zainteresowaniem kolekcjonerów i inwestorów.Wojciech Fangor - M41, 1973