Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
67.

Stefan Krygier
(1923-1977)

Emanacja przestrzeni III z cyklu Symultanizm Formy, 1996

olej, płótno / 80 x 60 cm

sygn. p.d.: S.Krygier 1996, opisany na blejtramie STEFAN KRYGIER / ŁÓDŹ / 80 X 60 EMANCYPACJA PRESTRZENI III / OLEJ/ Z CYKLU SYMULTANIZM FORMY/ PS02 7080|V-(...)R| 6240|260|96

Estymacja:
80 000 - 100 000 
Cena wylicytowana:
65 000 *
67.

Stefan Krygier
(1923-1977)

olej, płótno / 80 x 60 cm

sygn. p.d.: S.Krygier 1996, opisany na blejtramie STEFAN KRYGIER / ŁÓDŹ / 80 X 60 EMANCYPACJA PRESTRZENI III / OLEJ/ Z CYKLU SYMULTANIZM FORMY/ PS02 7080|V-(...)R| 6240|260|96

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Belgia, kolekcja prywatna
Rempex, aukcja 24.08.2005, poz. 322

W cyklu Symultanizm formy, nad którym Stefan Krygier pracował w latach 80. i 90., artysta budował obrazy w oparciu o ten sam motyw przedstawiony z różnych perspektyw: osoby znajdującej się przed płótnem oraz osoby znajdującej się po jego drugiej stronie. Symultanizm spojrzeń przeradzał się w symultanizm formy odtworzonej w obrazie. Z takim właśnie fenomenem lustrzanego odbicia w perspektywie mamy do czynienia w oferowanej „Emanacji przestrzeni III”. Z kolei w innych kompozycjach symultanicznych Krygiera znajdują się i takie, w których nie ma lustrzanego „odwrócenia”, a motywy są jedynie multiplikowane (np. „Porwanie Europy II”) oraz kilka zawierających zarówno zwielokrotniony motyw, jak i nowy sposób widzenia (np. „Uwięzione w konstrukcji II”), co można uznać za różne odmiany symultanizmu występujące w omawianym cyklu. Nadrzędnym celem Stefana Krygiera było zaangażowanie wyobraźni widza. Czynił to za pomocą prostych środków malarskich, stosował perspektywę linearną, przeźroczystość form, która pozwalała na pokazanie zjawisk optycznych spowodowanych nakładaniem się kolorów i kształtów.

Kategorie wiodące, którymi Stefan Krygier kierował się w poznaniu sztuki i w jej tworzeniu to architektonika dzieła, wędrująca oś symetrii, klucz interpretacyjny i symultanizm.

(Szydłowski S., Stefan Krygier: grafiki, rzeźby, szkice z lat 60. i 70. XX w. [katalog wystawy], wyd. Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach, Kielce, 2018, s. 10.)

 

Urodzony w 1923 roku Stefan Krygier to jeden z najciekawszych kontynuatorów łódzkiej awangardy po II wojnie światowej, choć nienależycie doceniony. Był uczniem, a później również przyjacielem i współpracownikiem Władysława Strzemińskiego, którego nowatorska „Teoria widzenia” (1958) mocno wpłynęła na dążenia twórcze młodego artysty. Jako jedyny spadkobierca idei Strzemińskiego, działał nie tylko malarsko, lecz również w rzeźbie. Sztukę Krygiera można zdefiniować jako konsekwentne poszukiwanie nowych środków wyrazu formy, która – jak wskazywał – byłaby czystą „emanacją przestrzeni”. To zainteresowanie obecną w dziele przestrzenią poskutkowało m.in. cyklami z przełomu lat 60. i 70. zatytułowanymi „Kolineacje” i „Konflikty”, a także rozbudowanymi instalacjami  zwanymi „Ośrodkami Kondensacji Formy”. Artysta w swej pracy stawiał na intelekt i wrażliwość. Eksplorując zagadnienia z zakresu sztuki i nauki, przekształcał motywy geometryczne i biomorficzne.