70. Magdalena Abakanowicz - z cyklu: Inkarnacje

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Danuta Lewandowska
    - Nr 48, 1975

  • Następny

    Następna praca

    Teresa Pągowska
    - Kobiety, 1988

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Inkarnacje wykonywane równolegle z Portretami anonimowymi, obejmują kilkadziesiąt autoportretów i głów zwierzęcych. Obie serie stanowią kolejne istotne novum w jej twórczości. Dotychczas Abakanowicz nie interesowała się bliżej wyglądem twarzy. Wprawdzie w roku 1976 robi w utwardzonej tkaninie dwa portrety, wprawdzie od roku 1981 powstaje cykl rysunków, w których między innymi interpretuje ten motyw ale w głównym nurcie jej twórczości portret nie istnieje. Wszystkie postacie czy torsy nie mają głów (…). Teraz wizerunki ludzi i zwierząt stają się dla Abakanowicz jednym z ważniejszych zagadnień twórczych. Uproszczone i zdeformowane, naturalnej wielkości głowy stoją na prostych wysokich podpórkach z metalu lub drewna. Stoją w pozycji jakby przymusowej, chwilowej, niewygodnej, nawet zagrażającej. Jak wewszystkich pracach Abakanowicz, podstawa stwarza sytuacje, w któej rzeźba egzystuje, tworzy jej kontekst i jest tak nieodłączną jej częścią jak nogi utrzymujące korpus. - Mariusz Hermansdorfer, Magdalena Abakanowicz, Wrocław, 1995, s. 20.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja prywatna
własność artystki

Biogram artysty

Żaden inny współczesny artysta nie sprzeciwia się tak stanowczo idei konformizmu i ograniczenia.” - New York Times (29.11.1992)

„Teraz – po wystawach od Krakowa po Canberrę, od Kyoto do Calgary i Chicago, gdzie w 1982 wreszcie pokazano amerykańskiej publiczności retrospektywę jej twórczości – Abakanowicz zaświeciła tu niczym supernova” - The Washington Post (01.11.1986)

(…) Czym jest sztuka?
Pragnęłam wam powiedzieć, że sztuka należy do najmniej szkodliwych działalności człowieka. Pamiętam jednak, że była ona często wykorzystywana w celach propagandowych przez reżimy totalitarne. Chciałam powiedzieć wam o niezwykłej wrażliwości artysty, jednakże przypomniałam sobie, że Hitler był malarzem, a Stalin pisał sonety.
Sztuka pozostanie najbardziej zdumiewającą działalnością człowieka, zrodzoną z bezustannych zmagań rozumu z szaleństwem, marzenia z rzeczywistości... - Magdalena Abakanowicz

Polska rzeźbiarka, wykładowca Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, profesor Uniwersytetu w Kalifornii i Los Angeles. W 1954 roku ukończyła warszawską ASP a następnie PWSSP w Sopocie. Od wielu lat Abakanowicz należy do grona twórców, którymi opiekuje się słynna Marlborough Gallery. W latach 60. stworzyła cykl abakanów – wielkoformatowych prac wykonanych w technice tkackiej. Abakany przyniosły artystce międzynarodowe uznanie już w 1962 roku w trakcie Międzynarodowego Biennale Tkaniny w Lozannie. W ślad za tym wyróżnieniem przyszedł złoty model na Biennale w Sao Paolo (1965) co ostatecznie ugruntowało pozycję Abakanowicz na arenie międzynarodowej. W latach 70. tworzyła cykle "Alteracje" i "Embriologia" - składały się na nie prace oscylujące pomiędzy tradycyjną rzeźbą a tradycyjną tkaniną, wykonane z lin konopnych i płótna z juty nasyconych i utwardzonych żywicą syntetyczną. W latach 80. artystka sięgnęła do tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich, takich jak brąz, kamień i drewno. Człowiek zawsze pozostawał w centrum zainteresowania Abakanowicz jako jednostka elementarna mimo że wiele z jej prac to często przedstawienia zbiorowe. W ten sposób rzeźbiarka chce zwrócić uwagę na kondycję jednostki ludzkiej i jej pozycję we współczesnym świecie – zagubienie w nadmiarze, anonimowość w tłumie.

Prace Magdaleny Abakanowicz można było oglądać dotychczas na licznych polskich i światowych wystawach, m.in. w Pasadenie, Zurichu, Lozannie, Mannheim, Londynie, Melbourne, Nowym Jorku i w wielu innych miastach. Jest artystką rozpoznawalną i cieszącą się niesłabnącym zainteresowaniem na Zachodzie. Jej rzeźby znajdują się w najważniejszych europejskich i amerykańskich instytucjach muzealnych i kolekcjach prywatnych oraz pokazywane są w przestrzeni publicznej takich miast jak Wenecja czy Nowy Jork.

Nr katalogowy: 70

Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017)
z cyklu: Inkarnacje, 1989


tkanina jutowa, żywica, drewno / wys. 70 cm
u podstawy monogramem artystki: MA89


Estymacja:
70 000 - 100 000 zł ●
16 167 - 23 095 EUR
18 277 - 26 110 USD

Cena sprzedaży:
60 000 zł
13 857 EUR
15 666 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 MARCA 2019

12 marca 2019 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
+48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: