AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 MARCA

Informacja:

Z przyjemnością przedstawiamy Państwu ofertę wiosennej aukcji Domu Aukcyjnego Polswiss Art, która jak na otwarcie sezonu przystało zawiera obiekty o najwyższej klasie kolekcjonerskiej i muzealnej. Miło nam przedstwić Państwu tak rzadkie na rynku zjawisko, jak pracę Maksymilana Gierymskiego. Ten przedwczesnie zmarły artysta, uważany jest za jednego z najbardziej sztandarowych twórców polskich. Jego prace o tematyce powstańczej, ale także sceny rodzajowe należą do kanonu sztuki polskiej i w dużej mierze znajdują się głównie w kolekcjach muzuelanych. Tymbardziej pojawienie się obrazu Nad Wisłą z 1873 roku po blisko piętnastu latach jest wydarzeniem kolekcjonerskim o niemałej wadze. Z kręgu twórców monachijskich na uwagę zasługiwać bedą dwie prace Alfreda Wierusza Kowalskiego. Niebywale radosna i słoneczna zimowa scena weselna i rzadko spotykany u Wierusza wczesny, utrzymany w nastrojowej, ciemniejszej, impresjonistycznej tonacji Wyjazd na polowanie o świcie sprzed 1880 roku.
Od dłuższego już czasu niesłabnącym zaineteresowaniem cieszą się wsród kolekcjonerów prace z okresu Młodej Polski. Nie zawiodą sie wszyscy, którym twórczość Józefa Mehoffera, Stanisława Wyspiańskiego czy Julian Fałata jest bliska. Ale prawdziwą ucztą jest obraz Witolda Wojtkiewicza Garden party z 1907. Sprzedawany przez Polswiss Art ponad 20 lat temu, wrócił na rynek, co stwierdzamy z radością, ponieważ można powiedzieć, że przez około trzydziestoletni okres funkcjonowania polskiego rynku sztuki w obecnej formie, olejnych prac tego artysty oferowanych było dosłownie kilka. Właściwie tylko w kolekcjach dużych muzeów jest nam dane podziwiać prace tego niezwykle wysublimowanego artysty, który ze swoją twórczością nie ma własciwie odpowiednika w całej sztuce polskiej. Tak się niejednokrotnie w naszej historii zdarzało że twórcy ważni,inni, wyróżniający się odchodzili zbyt wcześnie. Ich dzieła nabierały przez to szczególnej wartości, a przy tym była ich bardzo ograniczona ilość. Wystawa monograficzna dzieł Wojtkiewicza w Muzeum Narodowym w Krakowie w 1989 roku zgromadziła dużą ich część, m.in. Garden party.
Wszystkich miłośników Ecole de Paris zachęcamy do przyjrzenia się pracy Eugeniusza Zaka Pijący chłopiec z 1925 roku, reprodukowanego w katalogu Muzeum Narodowego w Warszawie z 2004. Niezwykle ujmująca, ciepła praca tego artysty, utrzymana w typowych dla tego artysty odcieniach różu, beżu i zieleni. Poza tym prezentujemy dwie prace Meli Muter, pochodzące z uznanych kolekcji oraz prace m.in.Włodzimierza Terlikowskiego, Eugeniusza Gepperta, Bolesława Biegasa, Henryka Haydena. Powojenną awangardę otwiera praca Tadeusza Kantora z pogranicza informelu i ambalażu, przez co wydaje się być niejakoby świadkiem niezmiernie zróżnicowanej drogi artystycznej twórcy. Prawdziwą jednak gratką bedzie dla wszystkiech wielbicieli geometrii aż pięć prac Henryka Stażewskiego. Poczynając od wczesnych, bardzo rzadkich prac z 1956 roku, poprzez najbardziej poszukiwaną pracę reliefową z użyciem blachy miedzianej z 1965, po niezwykle piękne kolorystycznie prace z lat 70-tych, cieszące się niesłabnącym zainteresowaniem kolekcjonerów. Op-art reprezentują dwie prace Wojciecha Fangora. Niezwykle energetyczne koło M30 z 1971 oraz wczesna Black and pink z 1960 roku. Praca Juliana Stańczaka Interdependence – green II z 1990 roku będzie ciekawym uzupełnieniem tego kierunku w naszym katalogu.

Niesłabnącą uwagą rynek aukcyjny obdarza w ostatnim czasie prace Erny Rosenstein. W prezentowanym katalogu znajdziecie Państwo wczesną kompozycję Prześwit z 1968 roku, utrzymaną w odcieniach mocnego różu, niezwykle sugestywną oraz Karjobraz kosmiczny z 1982 roku, wykonaną w technice własnej artystki. Tak rzadko reprezentowany w powojennej sztuce Polski symbolizm będzie miał u nas bardzo dobry przykład w postaci pracy Stanisława Fijałkowskiego z najlepszego, a przynajmniej najbardziej poszukiwanego okresu artystki - kompozycja 7.I.60 z 1960. Z lat 70-tych na uwagę Państwa zasłuży przepiękny relief Idol biały. Artysta, którgo znamy z bardziej współczesnych realizacji rzeźbiarskich przedstawia swoją wcześniejszą twórczość, mniej znaną, osadzoną w tamtejszych realiach i trendach ale nie mniej przez to aktualną i widowiskową. Wszyscy, których pociąga surrealizm docenią zapewne olej z 1977 roku Nadchodzi zmierzch Kazimierza Mikulskiego. Ciągle na prawdziwe odkrycie zdaje się czekać twórczość Jarosława Modzelewskiego. Połączenie realizmu z nastrojem surrealizmu, które od lat stosuje Modzelewski miało zdaje się w latach 90-tych swój najlepszy czas, którego wyrazem jest na pewno przedstawiana praca Ktoś uwikłany w nierozwiązywalny problem żyje i pracuje z 1994. Dla lat 90-tych i wyznaczników tamtego czasu reprezentatywna jest również praca Edwarda Dwurnika Gdańsk z 1998, z serii prac cieszących sie od lat niesłabnącym zainteresowanim, łaczących specyficzne postrzeganie rzeczywistości, historię i opowieść o nas samych i miejscach z nami związanych.

Będzie nam niezmiernie miło jeśli zechcą Państwo zapoznać się z ofertą marcowej aukcji i potowarzyszyć nam w tej niezwykłej podróży po najbardziej wartościowych na rynku obiektach polskiej sztuki XIX i XX wieku.

 

 

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 12 MARCA 2019

12 marca 2019 r. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
+48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

 
Sortuj: NR KAT. A-Z
Cena:
widok

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: