31. Mojżesz Kisling - Mimozy, 1947

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Mela Muter
    - Portret dziewczynki / Portret mężczyzny,

  • Następny

    Następna praca

    Mojżesz Kisling
    - Marseille, 1950,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

„Mimozy” pulsują radosnym, intensywnym kolorem, malowane są ze starannością i rozwagą, wzrusza dbałość o detal, chociażby w fakturowym uwypukleniu puchu kulek kwiatów. Mnogości pąków kwiatów towarzyszą równie liczne zielone liście rośliny. Pomimo że tło mogło być już namalowane płaską plamą, to jednak artysta zdecydował się na wielobarwną mozaikę, malowaną krótkimi pociągnięciami pędzla. Dzięki temu zabiegowi obraz jeszcze bardzie wibruje przed widzem i bawi się z jego okiem. Trudno dostrzec w „Mimozach” zapis spontanicznego, nagłego aktu twórczego. To kompozycja przemyślana i precyzyjna, ale też zaskakująco swobodna i nie pozbawiona humorystycznego akcentu. W kwietnych martwych naturach, które malował Kisling już po przyjeździe do Stanów Zjednoczonych wyraźne są nadal echa indywidualnych poszukiwań artystycznych jakie artysta prowadził zwłaszcza w trakcie licznych podróży na południe Francji po I wojnie światowej. Wyjazdy te były swoistą lekcją natury. W okresie zwanym przez historyków sztuki powrotem do porządku, problemy realizmu, tworzenia, odtwarzania, światła i formy, stawały z dwojaką siłą przed twórcami pracującymi na południu. Również Kisling poszukiwał sposobu na uzyskanie harmonii w odtwarzaniu otaczającej rzeczywistości. Przewodnikiem w tym zakresie stał się dla niego francuski malarz André Derain (1880–1954), z którym w latach 20. Kisling malował przede wszystkim w Prowansji w Sanary.

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna

Sotheby's Londyn, aukcja 23.06.2010, poz. 194

Sotheby's Nowy Jork, aukcja 5.11.2008, poz. 246

Biogram artysty

Mojżesz Kisling na stałe osiadł w Paryżu w lecie 1911 roku. Zwany był „księciem Montparnasse’u”. W 1912 roku uczył się pod kierunkiem Eugeniusza Zaka w Academie La Palette. W jego atelier spotykało się wielu artystów z kręgu Ecole de Paris, m.in. Leopold Gottlieb, Szymon Mondzain, Henryk Epstein, Marc Chagall i Amadeo Modigliani. Do grona jego najbliższych przyjaciół należał Tadeusz Makowski. Przez krytyków Kisling uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Szkoły Paryskiej. Na jego twórczość wpływ miała sztuka Paula Cézanne’a, ale kontakty z kubistami sprawiły, że jego pejzaże tworzone na południu Francji nabrały geometryzującej stylistyki znanej z obrazów Pabla Picassa i Georges’a Braque’a, ale stosowane barwy były typowe dla fowistów. Po 1917 tworzył eklektyczne krajobrazy stosując ostre, konkretne barwy zestawione na zasadzie kontrastów. Od wczesnych lat dwudziestych dał się poznać jako portrecista, spod jego pędzla wychodziły liczne portrety i akty kobiece.
Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917.

Nr katalogowy: 31

Mojżesz Kisling (1891 - 1953)
Mimozy, 1947


olej, płótno / 55,5 x 46 cm
sygn. l.d.: Kisling Sanary 1947


Estymacja:
450 000 - 550 000 zł ●
101 352 - 123 874 EUR
111 387 - 136 139 USD

Cena sprzedaży:
420 000 zł*
94 595 EUR
103 961 USD

AUKCJA DZIEŁ SZTUKI 2 CZERWCA 2020

Aukcja:
2 czerwca 2020. godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa przedaukcyjna:
15 maja - 2 czerwca 2020 r.
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

Kontakt w sprawie obiektów:

galeria@polswissart.pl
tel.: +48 (22) 628 13 67

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: