71. Konstanty Gorbatowski - Pękająca ziemia, k. lat. 60. XX w.

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Witold Kaczanowski (Witold-K)
    - P-1975-1951, 1975 z cyklu Ludzie,

  • Następny

    Następna praca

    Jarosław Modzelewski
    - Za trzy trzecia, 2003,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Szczególnym przykładem jest oferowany obraz „Pękająca ziemia” powstały w końcówce lat 60. Utrzymana w surrealistycznej poetyce kompozycja intryguje światłem wydobywającym poszczególne formy. Nie sposób nie zgodzić się ze słowami Bożeny Kowalskiej, która pisała, że „malarstwo to bierze początek ze snów i poezji. Jest w nim emocja marzeń i umiarkowanie”. Spękana kula ziemska osadzona na szklanej tafli u zbiegu perspektyw ma w sobie coś onirycznego, fantastycznego.  Kompozycji towarzyszy niedopowiedzenie, które obecne jest w większości płócien powstałych w tamtym okresie. Niedomówienia i swoista zagadkowość tych prac Gorbatowskiego zachęca do refleksji i intryguje swoją atmosferą.

Proweniencja

Warszawa, kolekcja spadkobierców artysty

Reprodukowany

Konstanty Gorbatowski. Malarstwo, wyd. Muzeum Miasta Gdyni, Gdynia 2011, s. nlb.

Biogram artysty

„Malarstwo oznacza dla mnie generalną spowiedź. Musi być osobiste i co najważniejsze szczere, bo tylko w ten sposób można najpełniej wyrazić to, co się przeżywa, swoje nawet najintymniejsze tęsknoty, widziadła z pogranicza fantazji” – Konstanty Gorbatowski

(„Głos Wybrzeża”, 29.06.1967)

Konstanty Gorbatowski artysta malarz, nazywany „romantycznym surrealistą”, studiował w latach 1949–1954 w PWSSP w Gdańsku u prof. Juliusza Studnickiego i Kazimierza Śramkiewicza. W momencie ukończenia studiów był już człowiekiem dojrzałym, czterdziestolatkiem, mającym za sobą dramatyczne doświadczenia wojenne, takie jak pobyt w niemieckich obozach koncentracyjnych. Na przekór trudnemu życiorysowi zachował w sobie młodość ducha, świeżość spojrzenia i autentyczną fascynację światem, o czym pisała Anna Śliwa, kuratorka wystawy Gorbatowskiego w Muzeum Miasta Gdyni (Konstanty Gorbatowski, wyd. Muzeum Miasta Gdyni, Gdynia 2011, s. nlb).

Prace artysty charakteryzuje niezwykle sugestywna wizyjność. W pierwszym okresie twórczości, nazywanym zielonym liryzmem, dominowały u niego przedstawienia portretowe i scenki wielofiguralne osadzone w przestrzeni miejskiej czy na plaży. Ich cechą charakterystyczną było pewne wyciszenie, kontemplacyjność, dodatkowo podkreślona przez użycie stonowanych zieleni.

U progu lat 60. w malarstwie Gorbatowskiego pojawiła się kobieta. W 1960 roku w hotelowym Salonie Sztuki w warszawskim Bristolu artysta pokazał około trzydzieści obrazów olejnych, które odstawały od panującej wówczas mody na abstrakcję. Poszukując syntezy kobiecości, wysmuklał figurę kobiecą, układając ją kompozycyjnie w trójkąt lub skos. Temat kobiety pozostał w jego twórczości już na zawsze.

Na początku lat 60. Gorbatowski odbył podróż do Rzymu i Paryża. Przywiózł stamtąd fascynację architekturą, która zaczęła towarzyszyć jego przedstawieniom kobiet. Te liryczne kompozycje charakteryzowały się ciemnymi barwami rozjaśnionymi światłem padającym z ukosa. W 1965 roku artysta po raz pierwszy zaprezentował swoje subtelne obrazy za granicą, w Paryżu. Dwa lata później w Gdyni pokazał blisko trzydzieści płócien, stanowiących owoc najnowszych poszukiwań artystycznych. Były to „rytmy” – zbudowane w oparciu o wzajemnie przenikające się formy, akty na tle miejskiego pejzażu oraz „perspektywy” – złożone z kilku zbiegów perspektywicznych. Na tych trzech tematycznych nurtach malarz opierał swoją późniejszą twórczość.

Oferowany obraz „Kryształowe domy” to szczególny przykład zainteresowania artysty miejskim pejzażem. Utrzymana w surrealistycznej poetyce kompozycja intryguje światłem wydobywającym poszczególne formy. Nie sposób nie zgodzić się ze słowami Bożeny Kowalskiej, która pisała, że „malarstwo to bierze początek ze snów i poezji. Jest w nim emocja marzeń i umiarkowanie”. Syntetycznie ujęte, rozświetlone fasady baśniowych budynków mają w sobie coś onirycznego. Kompozycji towarzyszy niedopowiedzenie, obecne w większości dzieł artysty. Owa zagadkowość sztuki Gorbatowskiego zachęca do refleksji i intryguje swoją niezwykłą atmosferą.

Nr katalogowy: 71

Konstanty Gorbatowski (1914 - 1984)
Pękająca ziemia, k. lat. 60. XX w.


olej, płótno / 90 x 117 cm
sygn. p.d.: K. Gorbatowski


Estymacja:
15 000 - 25 000 zł ●
3 206 - 5 342 EUR
3 387 - 5 644 USD

Cena sprzedaży:
15 000 zł
3 206 EUR
3 387 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 31 maja 2022

31 maja o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
16 maja - 31 maja 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

 

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: