39. Ryszard Waśko - Time sculpture, 1986

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Andrzej Paruzel
    - Kurze Biura XIII, 1988-2022,

  • Następny

    Następna praca

    Victor Vasarely
    - Noir-Vert-Bleu, 1964-1967,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Prezentowana instalacja Ryszarda Waśki powstała w okresie berlińskim (lata 1983-1986). Jest to monumentalna, czarna ulica, rozwijająca się w przestrzeni na prawie pięć metrów. Różnej długości czerwone pasy przecinają ją prostopadle, dzieląc na moduły. Praca porusza problem ciągłości percepcji podczas odbioru rzeźby i zmian, jakie mogą nastąpić podczas oglądania jej w ruchu. Stanowi nawiązanie do dzieł amerykańskiego rzeźbiarza, Carla Andre. Forma czarnej ulicy narzuca również skojarzenia z taśmą filmową. Twórczość Waśki jest silnie oparta na nowych mediach i jak zauważa Ryszard Kluszczyńki: „(…) jeśli dzieło autorstwa Ryszarda Waśki należy do rodzaju innego niż film, to zwykle on właśnie wypełnia względem tego dzieła rolę rodzaju-intertekstu” (Kluszczyński R., Transmedializm. O twórczości Ryszrada Waśki [w:] Ryszard Waśko. Łódź-Berlin. Prace z lat 1971-1996, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Łódź 2008, s. 16).

W latach 60.-70. rozwinął się, głównie w Stanach Zjednoczonych, bardzo znaczący ruch w sztuce - minimal art. Trzeba tu zaznaczyć, że prekursorem tego ruchu był Władysław Strzemiński. Jednym z głównych przedstawicieli minimal artu był wybitny amerykański rzeźbiarz - Carl Andre. Jego rzeźby cechują się tym, że są skonstruowane z bardzo cienkich płyt metalowych (np. miedź) i często są wkomponowane w przyrodę tak, iż są prawie niewidoczne. Carl Andre mówił, że koncepcja jego rzeźb pochodzi z idei amerykańskiej „road” - bezkresnej drogi, która jest płaska i nie ma ani początku ani końca. Jest przede wszystkim ciszą, niejako jest to rzeźba „medytacyjna". Nie trzeba jej przemierzać, aby ją zobaczyć, wystarczy być w jednym punkcie.

Koncepcja moich płaskich „podłogowych" rzeźb wyrasta z opozycji do koncepcji Carla Andre. Jest jakby dialogiem z tym artystą, bowiem w moich rzeźbach interesowała mnie opozycyjna do amerykańskiej „drogi” idea „ulicy”, która jest miejscem wielu zdarzeń zachodzących podczas ruchu człowieka. Zawsze coś na nowo odkrywamy, gdy tylko przemieszczamy się wokół rzeźby, np. zmiana koloru, formy, kształtu, itp. Inaczej mówiąc, aby moje rzeźby zrozumieć to trzeba z nimi być, odkrywać je.  - Ryszard Waśko (Berlin, czerwiec 2022)

 

Wystawiany

Radom, Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, Ryszard Waśko: Piękno idei, 5 marca 2021 - 25 maja 2021
Berlin, Żak|Branicka, Time Sculptures - Conceptual Work from the 1980s, 2015

Reprodukowany

Apanowicz M., Jurkiewicz M. (red.), Ryszard Waśko: Piękno idei [katalog wystawy], wyd. Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, Radom 2021, s. 158-161

Biogram artysty

W pracach Waśki widoczne jest niezwykle konsekwentne zainteresowanie tym, jak doświadczamy świata, analizowanie specyfiki mediów, poprzez które jest on nam dostępny, śladów, jakie to doświadczenie pozostawia.

(Krajewski M., Piękno sztuki [w:] Ryszard Waśko. Piękno idei, Mazowieckie Cenrum Sztuki Współczesnej Elektrowni w Radomiu, Radom 2021, s. 15.)

 

Ryszard Waśko urodził się w 1947 roku w Nysie. Swoją działalność artystyczną rozpoczął w latach 70. jako członek awangardowej grupy artystycznej Warsztat Formy Filmowej, powołanej w ramach koła naukowego łódzkiej Szkoły Filmowej. Jest artystą konceptualnym, którego twórczość poprzez swoje relacje międzyrodzajowe i intermedialne wymyka się jednoznacznym ramom. Sztuka dla Waśki jest olbrzymim placem zabaw, z którego można wyciągać po trochu z każdej dziedziny. Artysta nie ograniczał się nigdy do jednego medium, które definiowałoby go jako malarza, rzeźbiarza, fotografa czy filmowca. Jest artystą absolutnym. Wpierw pojawia się temat, który chciałby zgłębić, a dopiero następnie pomysł na sposób jego realizacji. Twórczość Waśki jest niezwykle inteligentna. Artysta dryfuje pomiędzy samą istotą ludzkiej percepcji, przez eksperymenty z granicami sztuki aż do bardzo osobistej próby rozwiązania traum z przeszłości. Jego prace znajdują w wielu prestiżowych zbiorach muzealnych i kolekcjach, m.in. w: Lenbachhaus Museum w Monachium, Muzeum Sztuki w Łodzi, Berlinische Galerie w Berlinie, Neuer Berliner Kunstverein w Berlinie, Centre Pompidou w Paryżu, Arts Council w Londynie, Muzeum Sztuki w Haifie, Wilhelm-Hack Museum w Ludwigshafen, Art Collection of the World Bank w Waszyngtonie i Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy.

Waśko odnajdywał się również jako inicjator wydarzeń artystycznych. W 1979 roku założył w Łodzi Archiwum Myśli Współczesnej, które zrzeszało artystów i miłośników sztuki na sympozjach i wydarzeniach kulturalnych. To dzięki jego inicjacji została zrealizowana międzynarodowa, niezależna wystawa „Konstrukcja w Procesie” (1981) oraz powstało Międzynarodowe Muzeum Artystów w Łodzi (1989). W późniejszych latach był dyrektorem programowym P.S.1 Museum oraz Institute of Contemporary Art w Nowym Jorku (1990-1992), a w latach 1997-1999 przewodził Międzynarodowemu Stowarzyszeniu Artystów (IKG) z siedzibą w Kolonii. W 2004 roku zaingurował łódzkie Międzynarodowe Biennale Sztuki.

Nr katalogowy: 39

Ryszard Waśko (1947)
Time sculpture, 1986


drewno, akryl / 470 x 250 x 6 cm
sygn. i opisany na elementach składowych: R. Waśko / Time sculpture


Estymacja:
200 000 - 250 000 zł
42 463 - 53 079 EUR
42 554 - 53 192 USD

Rzeźba i obiekty przestrzenne 27 września 2022

27 września 2022 r., godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
9 – 27 września 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00
sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: