93. Ryszard Waśko - Santa Lucia, 2013

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Tadeusz Dominik
    - Alaska, 1994,

  • Następny

    Następna praca

    Marcin Maciejowski
    - Two men playing cards, 2009,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Cała trajektoria drogi twórczej Waśki polega na znacznym, pod wieloma względami ryzykownym i nowatorskim, poszerzeniu i rozszerzeniu roli artysty. – Gregor Volk (nowojorski krytyk)


Waśko od 2005 roku poświęca się przede wszystkim malarstwu olejnemu. Spektrum poruszanych przez niego tematów jest niezwykle szerokie, od dzieł mistrzów renesansowych przez telewizję i nowe media. Rzuca wyzwanie nowoczesnym, nietrwałym obrazom medialnym tworząc obrazy, gdzie akty przemocy widziane w filmach, Internecie czy grach komputerowych są zamrożone na powierzchni płótna. Artysta w ten sposób wyciąga widziane sceny na ekranach, poświęca im czas, odtwarzając je i nadaje im zupełnie innego znaczenia. Publiczność jest przyzwyczajona do kontemplacji dzieł malarskich, nie traktuje ich konsumpcyjnie tak jak obrazy wyświetlane w telewizji czy Internecie. Malarstwo Waśki ma perfekcyjnie rozmyte kontury, nie sposób znaleźć tam ostrych kontrastów i przejść kolorystycznych. Ciekawą refleksję na ten temat prezentuje Claudia Wahjudi w “Kunstforum”: „W pracach olejnych „Narcyz” (2010) czy „Skowyt” (2013) obrazy przemocy z telewizji, internetu i gier komputerowych łączą się z przedstawieniami dawnych mistrzów. Rozmyte motywy na dużych formatach można zobaczyć tylko z daleka, co można odczytać jako przypowieść: Rozpoznajemy szerszy obraz tylko wtedy, gdy trzymamy się z daleka od najświeższych wiadomości”. Kolejnym medium, które bierze na warsztat Waśko to świat widziany w social mediach. Tworzy rozmyte obrazy przedstawiające codzienne życie. Artysta wraca do wspomnień z dzieciństwa i maluje je zasłonięte mgłą minionego czasu. Ludzka pamięć często okłamuje rzeczywistość, dlatego Waśko maluje obrazy pozbawione konturów. Dzięki temu daje margines postaciom z obrazu na pozorny ruch i niedopowiedzenie. Kolejnym zabiegiem, jaki artysta wprowadza do swoich rozmytych obrazów, jest dodanie do nich prostych, abstrakcyjnych kształtów. Prezentowana praca jest jeszcze ich pozbawiona, ponieważ powstała przed tą zmianą w twórczości Waśka. W kolejnych pracach artysta wraca do pierwszych prac konceptualnych z lat 70. i 80 i dodaje dawne motywy do współczesnych swoich obrazów. Łączy gradient z kontrastem i figurację z abstrakcją.

Biogram artysty

W pracach Waśki widoczne jest niezwykle konsekwentne zainteresowanie tym, jak doświadczamy świata, analizowanie specyfiki mediów, poprzez które jest on nam dostępny, śladów, jakie to doświadczenie pozostawia.

(Krajewski M., Piękno sztuki [w:] Ryszard Waśko. Piękno idei, Mazowieckie Cenrum Sztuki Współczesnej Elektrowni w Radomiu, Radom 2021, s. 15.)

 

Ryszard Waśko urodził się w 1947 roku w Nysie. Swoją działalność artystyczną rozpoczął w latach 70. jako członek awangardowej grupy artystycznej Warsztat Formy Filmowej, powołanej w ramach koła naukowego łódzkiej Szkoły Filmowej. Jest artystą konceptualnym, którego twórczość poprzez swoje relacje międzyrodzajowe i intermedialne wymyka się jednoznacznym ramom. Sztuka dla Waśki jest olbrzymim placem zabaw, z którego można wyciągać po trochu z każdej dziedziny. Artysta nie ograniczał się nigdy do jednego medium, które definiowałoby go jako malarza, rzeźbiarza, fotografa czy filmowca. Jest artystą absolutnym. Wpierw pojawia się temat, który chciałby zgłębić, a dopiero następnie pomysł na sposób jego realizacji. Twórczość Waśki jest niezwykle inteligentna. Artysta dryfuje pomiędzy samą istotą ludzkiej percepcji, przez eksperymenty z granicami sztuki aż do bardzo osobistej próby rozwiązania traum z przeszłości. Jego prace znajdują w wielu prestiżowych zbiorach muzealnych i kolekcjach, m.in. w: Lenbachhaus Museum w Monachium, Muzeum Sztuki w Łodzi, Berlinische Galerie w Berlinie, Neuer Berliner Kunstverein w Berlinie, Centre Pompidou w Paryżu, Arts Council w Londynie, Muzeum Sztuki w Haifie, Wilhelm-Hack Museum w Ludwigshafen, Art Collection of the World Bank w Waszyngtonie i Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy.

Waśko odnajdywał się również jako inicjator wydarzeń artystycznych. W 1979 roku założył w Łodzi Archiwum Myśli Współczesnej, które zrzeszało artystów i miłośników sztuki na sympozjach i wydarzeniach kulturalnych. To dzięki jego inicjacji została zrealizowana międzynarodowa, niezależna wystawa „Konstrukcja w Procesie” (1981) oraz powstało Międzynarodowe Muzeum Artystów w Łodzi (1989). W późniejszych latach był dyrektorem programowym P.S.1 Museum oraz Institute of Contemporary Art w Nowym Jorku (1990-1992), a w latach 1997-1999 przewodził Międzynarodowemu Stowarzyszeniu Artystów (IKG) z siedzibą w Kolonii. W 2004 roku zaingurował łódzkie Międzynarodowe Biennale Sztuki.

Nr katalogowy: 93

Ryszard Waśko (1947)
Santa Lucia, 2013


olej, płótno / 130 x 230 cm
sygn. na odwrocie: R. Waśko 'Santa Lucia' 2013 na blejtramie: R. Waśko 2013 'Santa Lucia'


Estymacja:
100 000 - 130 000 zł ●
22 372 - 29 083 EUR
26 526 - 34 483 USD

Cena sprzedaży:
70 000 zł
15 660 EUR
18 568 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 8 grudnia 2020

8 grudnia godz. 19.00
aukcja odbędzie się online

wystawa przedaukcyjna:
20 listopada - 8 grudnia
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: