25. Mojżesz Kisling - Amsterdam, 1934

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Zygmunt Menkes
    - Martwa natura z melonem,

  • Następny

    Następna praca

    Mojżesz Kisling
    - Akt w turbanie (Nu au turban), 1952,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Kisling po raz pierwszy odwiedził Holandię w 1914 roku w towarzystwie polsko-paryskiego krytyka sztuki Adolfa Baslera. Zafascynował się tam malarstwem flamandzkim, które stało się mu bliższe niż dzieła wielkich malarzy florenckich i weneckich. W malarstwie holenderskim zaczął cenić przede wszystkim Vermeera van Delft, Rembrandta i Fransa Halsa a podróż ta stała się dla Twórczości Kislinga momentem przełomowym.

Do Amsterdamu powrócił w 1928 roku oraz w latach 1933-1935. Namalował wówczas zespół portretów Holenderek z lat 1928 (pięć) i 1933 (jeden portret). W tych przedstawieniach Kisling, nawiązując do dawnego malarstwa holenderskiego, stylizował strój, a następnie portretowaną postać. Namalował również serię pejzaży. Zafascynowany kolorowymi, malowniczymi budynkami i kanałami, wykonał kilka widoków miasta - niektóre z nich są ruchliwe, z licznymi postaciami na ulicach i mostach, inne koncentrują się na architekturze i łodziach wzdłuż kanału. Holenderskie widoki swoim klimatem nawiązują do licznie w latach 30. przez Kislinga tworzonych pejzaży portowych Marsylii, Saint-Tropez, Sanary czy Cassis na południu Francji.

Pejzaż, nieprzerwanie obecny w twórczości Kislinga, przechodził rozmaite przeobrażenia. Stosunkowo łatwo można odróżnić kadry malowane u progu II wojny światowy od wcześniejszych widoków. Tworzone w latach pierwszej wojny światowej, są bardzo zróżnicowane. Przedstawiają przede wszystkim południe Francji. Niektóre utrzymane są w duchu fowistycznym, inne, malowane impastowo, o miękkim konturze i ekspresyjnym wyrazie, zdradzają wpływy Cezanne’a i kubizmu. Spośród obrazów malowanych u progu lat 20. znajdujemy pejzaże pozbawione zupełnie ludzkiego sztafażu, senne ujęcia miasteczek i portów, sprawiających nierzadko surrealistyczne wręcz wrażenie. Wiele prac Kislinga z tego czasu nawiązuje do malarstwa pejzażowego I połowy XIX wieku. Zbudowane są one z pofałdowanych, wieloplanowych przestrzeni, przedzielonych polami, drogami bądź zatoką, ujętymi w ramy strzelistych drzew.

Na przełomie lat 20. i 30. pejzaże Kislinga nabierają ostrości i intensywności koloru, wzmaga się dbałość o szczegół, kreska jest wyraźna, światło buduje atmosferę. Do takich widoków należą te namalowane w Amsterdamie. Do wyjątkowych w omawianym gatunku należy oferowany pejzaż holenderskiego miasta namalowany w 1934 roku. Związki Kislinga z Amsterdamem skupiają się w osobie doktora Jacques’a Tasa (1892-1978) – holenderskiego lekarza neurologa, z którego porad korzystał borykający się ze słabym zdrowiem artysta. Rodzina Tasów należała do najbogatszych familii żydowskich miasta. Ojciec Jacquesa zbudował rodzinną fortunę na handlu diamentami. Również Jacques rozpoczął studia handlowe, które jednak zmienił na medycynę w 1924 roku. Rodzina Tasów słynęła z zamiłowania do sztuk pięknych, zwłaszcza zaś do muzyki i malarstwa. Kisling poznał rodzinę Jacques’a Tasa już w latach dwudziestych, jego malarstwem zainteresowała się wówczas żona Jacques’a – Frieda Herzberg, również malarka. Według wspomnień Louisa Tasa, syna doktora: „Kiedy miałem trzy lub cztery lata w Paryżu byliśmy dwa razy. Tam moja mama spotykała się z malarzami z Ecole de Paris, głównie pochodzenia polsko-żydowskiego, jak Kisling” (Vogel L., Dagboek uit een kamp, wyd. Prometheus, Amsterdam 2000, ss. 139-140). Z 1930 roku pochodzi portret dzieci małżeństwa Tas, Zouchy i Luoisa, będący niegdyś częścią kolekcji dr Jacques’a Tasa. Oferowany widok na Amsterdam, będący największym płótnem namalowanym przez Kislinga w Holandii, również należał do zbiorów lekarza. Imponujący nie tylko w swej skali pejzaż zadziwia ilością ujętych nań szczegółów, bogactwem kolorystycznym, wyważoną a zarazem rozbudowaną kompozycją, perfekcyjnie potraktowanymi walorami świetlnymi, oddającymi atmosferę północnoeuropejskiego portowego miasta. Niepotykany dotąd na rynku wyjątkowy z artystycznego punktu widzenia pejzaż Amsterdamu, o doskonałej proweniencji i reprodukowany przez syna artysty – Jeana Kislinga – w monumentalnym katalogu zbierającym oeuvre ojca, stanowi niewątpliwie jedyną w swoim rodzaju propozycję dla kolekcjonerów wybitnych dzieł polskich twórców z kręgu Ecole de Paris.             

Proweniencja

Belgia, kolekcja prywatna
Amsterdam, kolekcja dr Jacques'a Tas
dar od artysty

Reprodukowany

Kisling J., Catalogue Raisonné, tom IV, s. 273, kat. nr. XIV

Biogram artysty

Mojżesz Kisling na stałe osiadł w Paryżu w lecie 1911 roku. Zwany był „księciem Montparnasse’u”. W 1912 roku uczył się pod kierunkiem Eugeniusza Zaka w Academie La Palette. W jego atelier spotykało się wielu artystów z kręgu Ecole de Paris, m.in. Leopold Gottlieb, Szymon Mondzain, Henryk Epstein, Marc Chagall i Amadeo Modigliani. Do grona jego najbliższych przyjaciół należał Tadeusz Makowski. Przez krytyków Kisling uznawany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli Szkoły Paryskiej. Na jego twórczość wpływ miała sztuka Paula Cézanne’a, ale kontakty z kubistami sprawiły, że jego pejzaże tworzone na południu Francji nabrały geometryzującej stylistyki znanej z obrazów Pabla Picassa i Georges’a Braque’a, ale stosowane barwy były typowe dla fowistów. Po 1917 tworzył eklektyczne krajobrazy stosując ostre, konkretne barwy zestawione na zasadzie kontrastów. Od wczesnych lat dwudziestych dał się poznać jako portrecista, spod jego pędzla wychodziły liczne portrety i akty kobiece.
Miał wiele wystaw indywidualnych, w wystawach zbiorowych za granicą uczestniczył często jako artysta polski. Brał też udział w krajowym życiu artystycznym, m.in. w I Wystawie Ekspresjonistów Polskich (późniejszych Formistów), Kraków 1917.

Nr katalogowy: 25

Mojżesz Kisling (1891 - 1953)
Amsterdam, 1934


olej, płótno / 101 x 150,5 cm
sygn. p.d.: Kisling
(do obiektu dołączono certyfikat Jeana Kislinga z maja 1999 r.)


Estymacja:
500 000 - 700 000 zł ●
106 838 - 149 573 EUR
112 867 - 158 014 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 31 maja 2022

31 maja o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
16 maja - 31 maja 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

 

ZLECENIE LICYTACJI

Licytuj online

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: