50. Jan Lebenstein - Points de vue, 1967

  • Poprzedni

    Poprzednia praca

    Jerzy Nowosielski
    - Portret ślubny,

  • Następny

    Następna praca

    Stanisław Fijałkowski
    - XVIII Studia talmudyczne, 1980,

wszystkie obiekty

Opis obiektu

Wspaniały dyptyk Points de Vue z 1967 roku, pokazany na wystawie w Galerie Desbriere w Paryżu w roku 1968, znalazł się na okładce pięknego katalogu towarzyszącego ekspozycji oraz na plakacie.

– Jan Kazimierz Kapera („Od Guggenheim Museum do Currier Gallery: Jan Lebenstein - kronika amerykańska 1958-1998 ” [w:] Archiwum Emigracji: studia, szkice, dokumenty 2, 1999.)

 

„Dzieło Jana Lebensteina jest czymś tak wyjątkowym i niepowtarzalnym, iż trudno zaliczyć je do jakiejkolwiek szkoły, czy kierunku w malarstwie współczesnym. Jako samotnik z wyboru, wierny wyznawanym przez siebie zasadom i wartościom, żyje i tworzy z dala od tłumu krytyków sztuki, marszandów, układów, koterii, znajomości, na wskroś uczciwy w kreowaniu dzieła swego życia, wyrastającego z głębokiej zadumy nad sensem człowieczego cierpienia. Jest malarzem ludzkiej miłości i samotności, człowieczego upadku i spotwornienia. Jest przy tym jednak bardziej wrażliwym świadkiem i rejestratorem tego procesu, niźli pragnącym naprawiać świat moralizatorem. Jest artystą, którego cechuje "fundamentalna niewinność istoty śniącej na piersi Boga", jak nazwał go kiedyś pięknie Janusz Jaremowicz. Jego malarstwo jest swoistego rodzaju Requiem o dziejach ludzkości.” – Jan Kazimierz Kapera („Od Guggenheim Museum do Currier Gallery: Jan Lebenstein - kronika amerykańska 1958-1998 ” [w:] Archiwum Emigracji: studia, szkice, dokumenty 2, 1999).

 

(…) siła sztuki Lebensteina tkwi w „ukazywaniu tajemnic, o których ludzie zapomnieli, bądź ukryli głęboko w podświadomości, tak, iż nie zdają sobie sprawy, że w nich istnieją. Jego sztuka nie jest do wytłumaczenia, lecz do przeżywania wzruszeń i emocji, które wywołuje. Ze swą techniczną wirtuozerią, niezwykłą dekoracyjnością i kolorem jest ona czymś bardzo obiecującym w stosunku do jałowego pola sztuki współczesnej.

– John Canaday, The Mysterious Visitor, The New York Times, 1963

Proweniencja

Polska, kolekcja prywatna
kolekcja Toma Podla
kolekcja Marka Mielniczuka (do 1995)
Chicago, kolekcja rodziny Lipschultz
kolekcja Romana Cieślewicza

Wystawiany

Paryż, Galerie Desbriere, Lebenstein. Oeuvres 1966-1968, 15 maja - 8 czerwca 1968.
Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Jan Lebenstein, 22 kwietnia - 22 maja 1992, poz. 86.
Chicago, Galeria 1112, Contemporary Warsaw Masters, czerwiec - lipiec 1996.
Kolory Tożsamości. Sztuka polska w amerykańskiej kolekcji Toma Podla, Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Państowowa Galeria Sztuki w Sopocie, Muzeum Miedzi w Legnicy, kwiecień 2001 - maj 2002.
Warszawa, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Jan Lebensetein. Pieczęć Erosa i Thanatosa. Paryż. Lata 60., 25 czerwca - 28 sierpnia 2010.

Reprodukowany

Lebenstein. Oeuvres 1966-1968 [katalog wystawy - okładka i plakat], Galerie Desbriere, Paryż 1968.
Król A., Tanikowski A., Kolory Tożsamości. Sztuka polska w amerykańskiej kolekcji Toma Podla [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 2001, kat. poz. 156.
Pieczęć Erosa i Thanatosa. Paryż. Lata 60., Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010, s. 145.

Biogram artysty

Absolwent warszawskiej ASP (1948-54) w klasie Artura Nachta-Samborskiego należy do grupy najwybitniejszych polskich malarzy i rysowników. Przełomowym momentem w karierze artystycznej Lebensteina było otrzymanie w 1959 roku Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu. Od tego momentu twórczość artysty weszła na wielkie międzynarodowe salony zdobywając sobie wielkie uznanie krytyków i publiczności, dzięki wydarzeniom takim jak indywidualna wystawa w paryskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej w 1961 roku. Kolejne pokazy, w Amsterdamie, Nowym Jorku, Rzymie, Oslo czy Berlinie, tylko utwierdzały pozycję Lebensteina stawiając go w ścisłej czołówce światowego malarstwa. Jego twórczość jest trudna do zdefi niowania. Z jednej strony jawi się jako oryginalna odmiana malarstwa figuratywnego, z drugiej zaś przemawia bogatym językiem abstrakcyjnym, który bliski jest surrealizmowi. Obrazy Lebensteina to poetyckie transpozycje figury ludzkiej, ekspresyjne postaci zwierzęce, w których przebrzmiewa fascynacja reliktami archaicznych kultur.

Nr katalogowy: 50

Jan Lebenstein (1930 - 1999)
Points de vue, 1967


akryl, płótno (dyptyk) / 100 x 50 cm (każdy)
sygn. p. d.: Lebenstein
na odwrociu: Lebenstein / Points de vue 1967 Format 100 x 100 cm / diptique


Estymacja:
150 000 - 180 000 zł ●
31 915 - 38 298 EUR
32 752 - 39 302 USD

Aukcja Dzieł Sztuki 13 grudnia 2022

wtorek, 13 grudnia 2022, o godz. 19.00
Dom Aukcyjny Polswiss Art
ul. Wiejska 20, Warszawa

wystawa przedaukcyjna:
25 listopada - 13 grudnia 2022 r.
Galeria Domu Aukcyjnego
ul. Wiejska 20, Warszawa

Wystawa czynna:
pn. – pt.: 11.00 – 18.00

sob.: 11.00 – 15.00

Skontaktuj się z nami, aby licytować na aukcji:
+48 (22) 62 81 367
galeria@polswissart.pl

Licytuj online

ZLECENIE LICYTACJI

Zapytaj o obiekt   

Newsletter

Zapisując się na newsletter Domu Aukcyjnego Polswiss Art otrzymujesz: