Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
34.

Charles Kvapil
(1884-1957)

Toaleta, 1937

olej, papier naklejony na płytę pilśniową / 63 x 48,5 cm

sygn. l.d.: Kvapil / 1937, l.d. wybita sucha pieczęć z literami J. A.

Cena wywoławcza:
7 000 zł
Estymacja:
8 000 - 9 000 zł
Cena wylicytowana:
12 000 zł
34.

Charles Kvapil
(1884-1957)

olej, papier naklejony na płytę pilśniową / 63 x 48,5 cm

sygn. l.d.: Kvapil / 1937, l.d. wybita sucha pieczęć z literami J. A.

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Warszawa, kolekcja prywatna Newbury, Dreweatts, aukcja 18.07.2018, poz. 124 Wielka Brytania, kolekcja prywatna Montpellier, Commissaires-Priseurs De Montpellier, aukcja 21.07.1995, poz. 15

Kvapil i jego przyjaciele podjęli się pogłębionych studiów technik dawnych mistrzów. Wszyscy bez wyjątku kochali piękną, solidną i gęstą materię sztuki. Ich twórczość nawiązuje zarówno do klasycznej tradycji gładkiego malarstwa laserunkowego, jak i do malarstwa fakturowego Fransa Halsa, Rembrandta i Chardina. (Bazin G., „L’amour de l’art”, 1934)

Charles Kvapil był belgijskim malarzem o czeskich korzeniach, który w swojej twórczości czerpał inspirację z dwudziestowiecznych ruchów awangardowych. Artysta, urodzony w 1884 roku, podjął studia w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii, gdzie uczył się technik dawnych mistrzów i szybko dał się zauważyć jako obiecujący portrecista. Po raz pierwszy pokazał swoje prace na Salonie w Antwerpii w 1909 roku. W jego wczesnych obrazach wyraźnie daje się zauważyć wpływ wielkich artystów takich jak Frans Hals, Rembrandt czy Jean Chardin.
W czasie pierwszej wojny światowej malarz był zmobilizowany. Po jej zakończeniu przeniósł się na stałe do Paryża i zamieszkał na Montmartrze, co miało decydujący wpływ na jego twórczość. W mieście świateł Kvapil zbliżył się do środowiska bohemy artystycznej i zmienił swoją technikę, coraz odważniej czerpiąc inspiracje od malarzy awangardowych. Jego zainteresowanie impresjonizmem i kolorystyką fowizmu wyrażało się w swobodnym użyciu barw oraz śmiałych, wyrazistych pociągnięciach pędzla; artysta eksperymentował także z geometryzacją form, typową dla kubizmu. W 1920 roku twórca wystawił swoje nowatorskie prace na Salonie Niezależnych w Paryżu – ukazywały one różnorodną tematykę począwszy od martwych natur, przez pejzaże, po portrety.
Prace Kvapila charakteryzują się miękkością barw, harmonijną kompozycją oraz subtelnym, często intymnym podejściem do modela. Do jednych z najczęściej malowanych przez niego tematów należą zmysłowe akty i przedstawienia kąpiących się kobiet, inspirowane w dużej mierze płótnami Gustave’a Courbeta i Paula Cézanne’a.
Malarz zmarł w Paryżu w 1957 roku, pozostawiając po sobie bogaty dorobek artystyczny: jego działa znajdują się w wielu kolekcjach europejskich, w tym w paryskim Musée d’Art Moderne, w muzeach w Rouen, w Hawrze, Libourne, Rouen, Saint-Etienne, Amsterdamie i w Tunisie.