Wlastimil Hofman wypracowanej w okresie młodopolskim stylistyce pozostał wierny do końca swej działalności artystycznej. Decydujący wpływ na ukształtowanie się postawy twórczej artysty miała symbolistyczna sztuka Jacka Malczewskiego, za którego kontynuatora był uważany jeszcze za życia. W okresie międzywojennym jego malarstwo przesiąknięte było mistycyzmem wypływającym z głębokiej religijności. Sam Hofman swą twórczośc postrzegał jako „służbę Bożą”, podejmując tradycyjne motywy ikonografii religijnej w ludowym kostiumie. Do dzieł wybitnych należą wizerunki Madonny z Dzieciątkiem Jezus i wizerunki świętego Jana Chrzciciela. Obok scen stricte religijnych Hofman podejmował w tamtym okresie również wątki baśniowo-fantastyczne oraz odwoływał się do tradycji antycznych. Malarstwo jego oparte było na narracyjności, koncentrując się na anegdocie i teatralizacji przedstawień.
Wlastimil Hofman sam o sobie mówił, że jest „malarzem myśli i przeżyć”. I rzeczywiście, konsekwentne pod względem stylistyki malarstwo artysty nie pozostawało obojętne na zmieniającą się gwałtownie rzeczywistość, w której przyszło mu żyć i tworzyć. W okresie pierwszej wojny światowej obrazy Hofmana przepojone są egzystencjalnym cierpieniem, nie unikał też tematyki historyczno-patriotycznej. Istotnym wątkiem w malarstwie były dzieci, które są bohaterami wielu kompozycji powstałych w okresie międzywojennym. Dzieci, przede wszystkim te ze Zwierzyńca – dzielnicy gdzie mieszkał i tworzył Hofman, były modelami artysty. Willa przy ulicy Spadzistej 16 przypomina w ciągu dnia przedszkole. Pełna jest dzieci w różnym wieku (…) Malarz nie ma w tym czasie dorosłych modeli, są tylko dzieci. – tak o atmosferze panującej w pracowni malarza pisał Bogusław Czajkowski.
„Anioł Opiekun”, obraz namalowany w 1922 roku, wpisuje się w kanon najczulszych przedstawień, które rozwijał również w późniejszych kompozycjach, takich jak „Z mojego życia” (1930) czy „Anioł i dziecko” (1937). W charakterystycznej dla twórczości Hofmana tamtych lat syntetycznej formie pozbawionej zbędnych ubogaceń „Anioł Opiekun” przedstawia dziewczynkę i towarzyszącego jej anioła na tle bezkresnego, niezwykle oszczędnego w formie pejzażu. Całość uwagi artysty skupiona jest na bohaterach obrazu, w którym nie brak motywów symbolicznych. Gałązki wierzbowe trzymane przez dziewczynkę nawiązują do zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy. Długie, rozpuszczone i jasne włosy małej bohaterki, przewiązane niebieską wstążką, wskazują na jej dziecięcą niewinność. Nieobecne, wbite w dale spojrzenie dziewczynki, jej nagość i kurczowo trzymane gałązki bazi wskazywać mogą na przejście z jednego świata do drugiego. W drodze tej towarzyszy jej anioł opiekun o łagodnym spojrzeniu. Pełna czułości scena, przez ascetyzm w formie, nabiera monumentalnego charakteru. Takie właśnie malarstwo religijne osadzone w realiach polskiej wsi przyniosło Hofmanowi uznanie w Europie, a sukces ów przypieczętował Salon Narodowy Francji w 1921 roku. Kompozycje przeniknięte słowiańską wrażliwością i mistycyzmem szturmem zdobyły serca odwiedzających paryskie salony sztuki. Hofman utwierdził tym samym swą pozycję malarza polskiej duszy. Artysta po latach wspominał w autobiografii, że obraz może być mniej lub więcej doskonały pod względem formy, lecz jeżeli ręką artysty kieruje jakaś bliżej nieznana nam siła, którą my Bogiem nazywamy, wtedy rodzi się dzieło sztuki, i to sztuki nieśmiertelnej. (…) Wszelkie programy, rozkazy nic tu nie pomogą. Sztuka bowiem jest ptakiem nieskończonej wolności. Przelatuje jak motyl wolny, którego kiedy się złapie, ginie(Wlastimil Hofman. Autobiografia, oprac. B. Mielczarek, wyd. Neriton, Warszawa 2000, s. 21).