Jeden z najwybitniejszych modernistycznych malarzy i rzeźbiarzy polskich przyszedł na świat w 1877 roku w małej wiosce na Mazowszu. Po wczesnej stracie obojga rodziców znajdował się pod opieką warszawskiego rzeźbiarza Andrzeja Panasiuka, a następnie Aleksandra Świętochowskiego, który zorganizował wówczas bardzo młodemu Bolesławowi pierwszą wystawę indywidualną w księgarni Wendego w Warszawie. Obdarzony wielkim talentem Biegas studiował w Krakowie w Szkole Sztuk Pięknych, w pracowni rzeźby Alfreda Dauna i Konstantego Laszczki. Pod wpływem filozofii Stanisława Przybyszewskiego jego twórczość, zarówno malarska jak i rzeźbiarska, obracała się wokół tematyki oddającej tajemniczość ludzkiej egzystencji. Szybko wyzwolił się spod wpływów stylistyki akademickiej tworząc coraz bardziej nowoczesne i uproszczone w formie prace. W 1901 roku został usunięty z krakowskiej uczelni po tym, jak zaprezentował rzeźbę Księga życia. Wkrótce potem młody Biegas wyjechał do Paryża. Pracował bardzo intensywnie, uczestniczył w licznych wystawach, m.in. w Société nationale des Beaux-Arts, Salonie Jesiennym oraz Salonie Niezależnym.
Od 1918 roku zaczął tworzyć obrazy z cyklu „portretów sferycznych”. Była to udana próba połączenia ludzkiego wizerunku z abstrakcyjna, wielobarwną mozaiką form bazujących na kształcie łuku. Obrazy pochodzące z tego cyklu są nacechowane okultyzmem, którym interesował się artysta. Jego twórczość malarska ewoluowała. Od ok. 1920 roku wielobarwne dotychczas obrazy ustąpiły bardziej stonowanej, kameralnej palecie kolorów. Artysta posługiwał się w tym czasie przede wszystkim ciemnym, głębokim granatem i jasnymi akcentami kolorystycznymi. Mistycyzmu pracom dodają literackie tytuły obrazów. Biegas tworzył na swoich płótnach świat fantastyczny, skąpany w mroku, z którego dzięki punktowemu światłu wyłaniają się sceny prosto z wyobraźni artysty. Na obrazach z tego okresu przewijają się motywy jezior, zamków, łabędzi, tajemniczych postaci czy wodospadów. Nie jest to świat przerażający, ale magiczny, pobudzający naszą ciekawość. Twórczość Biagasa prowokuje, zmusza do refleksji. To twórczość krążąca wokół zagadnienia bytu, losu człowieka, śmierci, nieuchronności wyroków losu, wieczności i przeznaczenia. Twórczość układająca się w swoistą, by posłużyć się tytułem książki artysty, Wędrówkę ducha myśli. Sztuka apollińska i dionizyjska zarazem – związana ze zdolnością tworzenia fikcji i kreacją artystyczną, ale też przepełniona żywiołem ekspresji, wywołująca silne uczucia i nastroje (Wierzbicka A., Bolesław Biegas, czyli Wędrówka ducha myśli, w: AA.VV., Bolesław Biegas. Rzeźba, Warszawa 2012, s. 14).