Aukcje
Wystawy
Obrazy galerii
Zaproponuj obiekt
KUP SPRZEDAJ Usługi
Inspiracje
O nas
Kontakt
pl
pl
en
pln
pln
eur
usd
chf
79.

Stasys Eidrigevičius
(ur. 1949)

Listy do brata, 1992

olej, płótno / 120 x 150 cm

sygn. p. d.: Stasys / 1992

Estymacja:
30 000 - 40 000 
Cena wylicytowana:
28 000 
79.

Stasys Eidrigevičius
(ur. 1949)

olej, płótno / 120 x 150 cm

sygn. p. d.: Stasys / 1992

Podatki i opłaty

  • Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna.
    Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
  • Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite" według progów zawartych w regulaminie aukcji. Do 50 tys. euro stawka opłaty wynosi 5%.

Prezentowana praca Stasysa Eidrigevičiusa przedstawia list Vincenta Van Gogha do swojego brata Theo, jaki malarz zdecydował się umieścić na płótnie wraz z typowym dla siebie motywem –człowiekiem z twarzą-maską. List pochodzi najprawdopodobniej z czasów pobytu słynnego postimpresjonisty w szpitalu psychiatrycznym w Saint-Rémy, gdzie leczył się u doktora Théophile’a Peyrona.

 „Drogi bracie, przekonasz się, że zyskuję coraz większą cierpliwość i że następstwem mojej choroby będzie wytrwałość. Czuję się coraz bardziej wolny od trosk. Ojciec Peyron wrócił i wspominał, że widział się z Tobą, i mówił również, że bez wątpienia list Twój dostarczy mi wszystkich szczegółów rozmowy, którą z Tobą odbył. I że w każdym razie, wynik jej był taki, iż rozsądniej będzie jeszcze tutaj poczekać. Z czym zresztą zupełnie się zgadzam, bez dwóch zdań. Jednakże jeśli atak ponowi się, nalegam, iż wolą moją jest zmiana klimatu i nawet w ostateczności powrót na północ. [Niebieską farbą] Czuję się obecnie całkiem normalnie i nie pamiętam już zupełnie tamtych złych dni. [Koniec niebieskiej farby] Dzięki pracy i bardzo regularnym posiłkom, zapewne pozostanie tak jeszcze długo, lepiej lub gorzej, ale mimo wszystko postaram się także wykonać moją pracę, tak by się to już więcej nie pojawiło. [Czerwoną farbą] Pan Peyron był uprzejmy wspomnieć o tej sprawie [Koniec czerwonej farby], jednak nie odważyłem się prosić go o podróż do Arles,  pomimo wielkiej mojej ochoty, gdyż czułem, że nie spodobałby mu się ten pomysł (…)”.

Artysta wizualny pochodzący z Litwy, od 1980 tworzący w Polsce. Domeną Eidrigeviciusa są plakaty, malarstwo, scenografia, fotografia. Jego ilustracje znalazły się w 16 ksiązkach wydanych w Polsce i 21 wydanych za granicą. Stasys jest absolwentem wydziału projektowania wyrobów ze skóry w technikum w Kownie. Ukończył ponadto wydział pedagogiczny Instytutu Sztuk Pięknych w Wilnie (1968-1973). W 1973 roku po raz pierwszy odwiedził Polskę, gdzie został odznaczony medalem na VI Biennale Exlibrisu Współczesnego w Malborku. Nagrodę tę ponownie otrzymał dwa lata później. Od 1980 roku mieszka na stałe w Polsce. W tym samym roku otrzymał nagrodę Polskiego Stowarzyszenia Wydawców Książek na Wystawie Najpiękniejszej Książki dla Dzieci za ilustracje do Króla Kruków. W 2019 roku Eidrigevičius otrzymał Krzyż Komandorski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej. Jest ponadto laureatem niezliczonych konkursów ilustratorskich w Polsce i na świecie. W 2024 roku powstało Muzeum Stasysa w Poniewieżu na Litwie. Prace Stasysa znajdują się w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Szczecinie, w Muzeum Plakatu w Wilanowie, British Museum w Londynie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, National Library w Waszyngtonie, Creation Gallery w Tokio, Muzeum Watykańskim w Rzymie oraz zbiorach prywatnych na całym świecie. Artysta zaczynał od ekslibrisów i małych form graficznych. Jeszcze na studiach zaczął malować i ilustrować książki. Rysunek pozostaje podstawowym narzędziem wypowiedzi, w której dominuje węgiel, kredka, pastele i gwasz. Twórczość Stasysa, mimo wielorakich technik przedstawiania, jest jednolita i przemyślana. Ważną rolę odgrywają w niej odwołania do symbolizmu i surrealizmu. Dziecięcy świat zaludniają mali bohaterowie o wielkich i smutnych oczach, ptaki, zwierzęta domowe, ożywione przedmioty i maski. To sztuka bardzo metaforyczna i nastrojowa zakorzeniona w pamięci i wnikliwej obserwacji świata. Plastyczny świat Stasysa budują obrazy inspirowane poetyckimi skojarzeniami i podświadomością, nie są jednak oderwane od rzeczywistości bowiem odnoszą się do ludzkiego doświadczenia, emocji i moralności.